Spel gjorda med Qbasic.

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2002, 23:38
Ort: Sthlm

Spel gjorda med Qbasic.

Inlägg av Jocke The Beast » 31 maj 2002, 23:47

Hej. Jag har hållit på med programmering i några år (qbasic) och jag har gjort några Tolkien inspirerade spel. Om det finns intresse så får ni gärna ladda hem och pröva dom. Håller på med mitt fjärde (MORDOR) och det ser ut att kunna bli mycket bra.

Länkar till några av mina färdiga spel:
Riders Of Rohan - Middle Earth Tale 2.
Mirkwood - Middle Earth Tale 3.

Länk till min hemsida, information om pågående projekt samt mer spel att testa:
http://jockethebeast.qbrpgs.com

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 3 juni 2002, 10:17

:? Måste erkänna att jag aldrig spelat qbasic-spel, behöver man ladda ner något speciellt för att kunna spela?

Det enda jag brukar spela på dator är IF(Interactive Fiction)-spel... Annars håller jag mig till Super Nintendo, gamla grå-NES, och playstation... Det enda spelet jag egentligen gillar till 64-an är "Ocarina of time", och eftersom min bror har det så behöver jag ju inte slänga ut pengar på én maskin till.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 3 juni 2002, 16:26

exakt vad är IF, rollspel över internet eller nåt?(det första jag tänkte på när ja hörde det iaf:) )

och klanka inte på NES! ingen spelmaskin har väl vart så populär :D jag tillbringade nästan hela min barndom framför ett 8-bits, så när andra får tillbakablickar av hur dom som små sprang över en äng och lekte med träsvärd(idüll) får jag tillbakablickar av när ja nådde sista världen på super mario eller när ja spöade willy på megaman :D

bara musiken till NES-spel ger mig rüsningar :D

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2002, 23:38
Ort: Sthlm

Hej!

Inlägg av Jocke The Beast » 3 juni 2002, 18:06

Du behöver inget speciellt program för att spela spel gjorda med Qbasic. Det är bara att ladda hem (spelen är zippade med WinZip) och köra igång. Jag har själv gjort/programmerat spelen så det håller ju inte direkt Zelda klass.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 4 juni 2002, 12:17

Det var inte meningen att det skulle låta som om jag klankade på min gamla 8-bitare, det och Super Nintendo är mina favoritmaskiner(Playstationet har jag nästan enbart för att Final Fantasy-spelen är så dyra till SN). Zelda musiken är nog den bästa musiken som gjorts till något spel, precis som Zelda 1 är ett av de bästa spelen.

Min "idülliska" barndom bestod också till stor del av tv-spel... Jag minns fortfarande första gången min mamma hyrde en 8-bitare och två spel i någon affär... Donkey Kong och Ice Climber, det var tider...

Errm... IF-spel är spel som är helt textbaserade, i allmänhet är de inte sådär jättepopulära, men de har en viss tjusning. För det mesta fungerar de efter kommandon som: "Gå höger", Gå upp", "Undersök", "tag", "släpp", "släng"... osv, men det finns en del som är mer avancerade.

Oroa dig inte Jocke, spelen kan ju vara kul även om de inte håller Zelda-klass(vilken för övrigt är praktiskt taget omöjlig att uppnå). Jag lovar att pröva när jag har tid över.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 4 juni 2002, 14:49

Funkade inte. Jag fick 'path not found in modul ROHAN at address 06E9:0039'

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 4 juni 2002, 17:36

jaha, nu vet jag vad IF-spel är då, kan va bra, ja har alltid kallat dem 'gå höger, öppna dörr'-spel :D haha...
Ice Climber, det var tider...
ja, verkligen... :cry:

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2002, 23:38
Ort: Sthlm

hej

Inlägg av Jocke The Beast » 4 juni 2002, 23:13

Angående det där felet . Se till att du använder WinZip för att zippa up spelet. Skall inte vara några problem.

Pröva annars: Välja köra spelet utan ljud/.gif bilder.

Lycka till, hör av Dig om det inte funkar fortfarande.

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 10 juni 2002, 16:21

Jag gillade dina spel mycket!
Jag har en kompis som också programerar i QUICKBasic. men han gillar inte Tolkien...synd... :roll:

Användarvisningsbild
Jocke The Beast
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 31 maj 2002, 23:38
Ort: Sthlm

Tackar!

Inlägg av Jocke The Beast » 10 juni 2002, 18:48

Alltid kul att någon gillar mina spel. I "Qbasic Världen" har mina spel blivit nedladdade ganska mycket och vissa uppskattar dem. Just nu håller jag på med mitt fjärde Tolkien inspirerade spel,MORDOR. Besök min hemsida för information http://jockethebeast.qbrpgs.com

Skriv svar