4 frågor om ett liv i Arda
4 frågor om ett liv i Arda
Jag tänkte fråga om jag fick undra en sak
Jo, om ni hade levat i Arda, under vilken tidsålder hade ni helst velat leva då, Var hade ni helst velat leva, vilket folkslag hade ni helst velat tillhöra och vem från Tolkiens verk hade ni helst velat träffa?? en rad frågor som jag hoppas få en del svar på, skulle vara kul å få veta!!!
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Om jag ska välja mellan "två liv":
1) En mörkalv, i stil med min favorit; Eöl mörkalven. Bara leva sitt liv under stjärnorna i tex Nan Elmoth, smida svärd och rustningar och jaga vilt under trädens skuggor.
2) En alvhärskare i Gondolin, kanske ledare över någon klan som levde där. Se på staden med sju namn och njuta av dess mäktighet. Om jag levde här skulle jag velat träffa ledare för smides-klanen (kommer inte ihåg vad den heter), han som offrade hela sin trupp för att skydda staden.
Annars vore det intressant att stöta på Tuor, Eärendil och Elendil i Beleriand/Midgård. Kanske även träffa folket runt Lebennin och belfalas, kanske furst Imrahil själv.
1) En mörkalv, i stil med min favorit; Eöl mörkalven. Bara leva sitt liv under stjärnorna i tex Nan Elmoth, smida svärd och rustningar och jaga vilt under trädens skuggor.
2) En alvhärskare i Gondolin, kanske ledare över någon klan som levde där. Se på staden med sju namn och njuta av dess mäktighet. Om jag levde här skulle jag velat träffa ledare för smides-klanen (kommer inte ihåg vad den heter), han som offrade hela sin trupp för att skydda staden.
Annars vore det intressant att stöta på Tuor, Eärendil och Elendil i Beleriand/Midgård. Kanske även träffa folket runt Lebennin och belfalas, kanske furst Imrahil själv.
- D. Andersson
- Medlem
Av alla svar jag fått så väljar jag nog helst dannes förslag. Som jag nog påpekat i tidigare trådar så är ju Fylke ett så fridfullt samhälle fritt från krig. Jag skulle inte frivilligt vilja bli en krigare. Njuta istället av Fylkes mysiga å vackra natur och äta samt dricka gott. Hade oxå velat träffa Gandalf men även alver som Legolas, Galadriel eller Elrond. Sen kan jag nog inte påpeka att det vore fel att träffa den legendariska Vidstige.
Med tanke på mitt nick borde jag väl välja alven Lindir i Vattnadal, som ägnar livet åt att skriva vers och sjunga. Mitt Vattnadal är dock mer hus och mindre dataspel än Jacksons. Med litet tur kommer Gandalf på besök då och då. Och kanske t o m Radagast.
Annars väljer jag kanske helst att vara någon filosofisk Galadrim i något träd i Lothlórien. Mer skog och mindre dataspel, dock. Antagligen är chanserna också goda att träffa på Galadriel, en av Ardas visaste gestalter, där.
Annars väljer jag kanske helst att vara någon filosofisk Galadrim i något träd i Lothlórien. Mer skog och mindre dataspel, dock. Antagligen är chanserna också goda att träffa på Galadriel, en av Ardas visaste gestalter, där.
Det kan jag förstå - det var kanske inte så tydligt ...Danne skrev:Jag undrar, Lindir, vad du menar med "dataspel"...
Det är något i hela estetiken som för mig andas dataspelsestetik. Det är svårt att sätta fingret på, men det ser orealistiskt och datoranimerat ut, spektakulärt i överkant. Det påminner mig litet om sådana där dataspel där man hoppar från våning till våning för att samla poängpluppar, där nivåskillnaderna finns bara för att platserna skulle skymma varandra om de låg på samma plan. Jag vet inte om dataspelsestetik har blivit ett etablerat begrepp, men jag tycker att det mer och mer smittar av sig på filmestetik, speciellt naturligtvis science fiction och fantasy, men även på delar av Ringen (som många förstås kategoriserar som fantasy) - inte minst Moria.
Fortfarande oklart som ett lerigt träsk efter solnedgången?