4 frågor om ett liv i Arda

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

4 frågor om ett liv i Arda

Inlägg av gjabben » 25 oktober 2003, 21:12

Jag tänkte fråga om jag fick undra en sak :) Jo, om ni hade levat i Arda, under vilken tidsålder hade ni helst velat leva då, Var hade ni helst velat leva, vilket folkslag hade ni helst velat tillhöra och vem från Tolkiens verk hade ni helst velat träffa?? en rad frågor som jag hoppas få en del svar på, skulle vara kul å få veta!!!

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 25 oktober 2003, 22:20

under Thingols tid...då hade man fått träffat Melian :lol:

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 25 oktober 2003, 22:23

jag skulle helst vilja vara en maia i stil med Eönwë, men det går ju inte :cry:

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 26 oktober 2003, 02:35

Om jag ska välja mellan "två liv":

1) En mörkalv, i stil med min favorit; Eöl mörkalven. Bara leva sitt liv under stjärnorna i tex Nan Elmoth, smida svärd och rustningar och jaga vilt under trädens skuggor.

2) En alvhärskare i Gondolin, kanske ledare över någon klan som levde där. Se på staden med sju namn och njuta av dess mäktighet. Om jag levde här skulle jag velat träffa ledare för smides-klanen (kommer inte ihåg vad den heter), han som offrade hela sin trupp för att skydda staden.

Annars vore det intressant att stöta på Tuor, Eärendil och Elendil i Beleriand/Midgård. Kanske även träffa folket runt Lebennin och belfalas, kanske furst Imrahil själv.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 26 oktober 2003, 03:28

Jag tror att jag, av feghetsskäl, väljer Gondor i fjärde åldern som människa. :)

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 26 oktober 2003, 11:53

Jag skulle med velat leva gondoling. Det har varit mitt favourit ställe hela tiden. Jag skulle velat vara soldat i turgons hidra

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 oktober 2003, 12:07

Rent spontant svarar jag så här:

1. Jag skulle vilje leva i tredje åldern
2. I Fylke; gärna i Hobsala
3. Hobbit
4. Hade helst velat träffa Gandalf

Antagligen beror det här på att jag älskar både mat och öl (är inte så förtjust i rökning, dock)! :)

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem

Inlägg av gjabben » 26 oktober 2003, 12:34

Av alla svar jag fått så väljar jag nog helst dannes förslag. Som jag nog påpekat i tidigare trådar så är ju Fylke ett så fridfullt samhälle fritt från krig. Jag skulle inte frivilligt vilja bli en krigare. Njuta istället av Fylkes mysiga å vackra natur och äta samt dricka gott. Hade oxå velat träffa Gandalf men även alver som Legolas, Galadriel eller Elrond. Sen kan jag nog inte påpeka att det vore fel att träffa den legendariska Vidstige.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 26 oktober 2003, 17:29

2:a åldern. Númenor, dela några tunnor öl eller vin med alverna från Tol Eressëa.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 27 oktober 2003, 08:40

Utan tvekan skulle jag vilja vara Beren, självklart därför Luthien var så snygg.... Har man en sån brud gör det inget att man är enhänt.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 27 oktober 2003, 10:20

hehehe :D

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 27 oktober 2003, 22:14

Tror att mitt svar blir:
Jag skulle vilja vara en Dvärg i Ensliga Berget under slutet av Tredje Åldern när Daín härskade och jag skulle helst vilja träffa Beorn.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 28 oktober 2003, 02:13

Med tanke på mitt nick borde jag väl välja alven Lindir i Vattnadal, som ägnar livet åt att skriva vers och sjunga. Mitt Vattnadal är dock mer hus och mindre dataspel än Jacksons. Med litet tur kommer Gandalf på besök då och då. Och kanske t o m Radagast.

Annars väljer jag kanske helst att vara någon filosofisk Galadrim i något träd i Lothlórien. Mer skog och mindre dataspel, dock. Antagligen är chanserna också goda att träffa på Galadriel, en av Ardas visaste gestalter, där.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 oktober 2003, 18:07

Jag undrar, Lindir, vad du menar med "dataspel"...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 28 oktober 2003, 20:52

Danne skrev:Jag undrar, Lindir, vad du menar med "dataspel"...
Det kan jag förstå - det var kanske inte så tydligt ...

Det är något i hela estetiken som för mig andas dataspelsestetik. Det är svårt att sätta fingret på, men det ser orealistiskt och datoranimerat ut, spektakulärt i överkant. Det påminner mig litet om sådana där dataspel där man hoppar från våning till våning för att samla poängpluppar, där nivåskillnaderna finns bara för att platserna skulle skymma varandra om de låg på samma plan. Jag vet inte om dataspelsestetik har blivit ett etablerat begrepp, men jag tycker att det mer och mer smittar av sig på filmestetik, speciellt naturligtvis science fiction och fantasy, men även på delar av Ringen (som många förstås kategoriserar som fantasy) - inte minst Moria.

Fortfarande oklart som ett lerigt träsk efter solnedgången?

Skriv svar