Quiz: Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 april 2007, 12:49

Om jag skulle våga mig på en gissning också så skulle jag nog säga Tarbad (Tharbad?). Så många hamnar kan det ju inte finnas, och jag tror inte det är Umbar. Dol Amroth grundades väl under andra åldern. Möjligen Pelargir då.

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 20 april 2007, 14:15

Det är inte rätt (Tharbad är inte långt ifrån geografiskt sätt). Ni ska få en ledtråd: Hamnen grundades på initiativ av Aldarion, och den låg skyddad från det stora havet vid floden som Numenoranerna kallade Gwathir.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 20 april 2007, 14:36

Vinyalondë

De beskrivs i, tror jag bl.a. Book of Lost Tales - och var jag kommer ihåg från nåt finskspråkigt forum (kontu.fi tror jag) så var detta det stället i Tolkiens skrifter som hade flest faktafel och självmotsägelser; bl.a. förutsatte resorna och förfarandet att man helt plötsligt tappade alla koncept kring navigation och logiskt tänkande från Aldarions och andra sjömäns sida - eller så var detta var Tolkien själv var på halast is. Han kastar ju om väster och öster i varannan mening, i stil med "vinden från öster förde flottan mot midgårds strand", "han blickade öster och tyckte sig se Valinor" osv. :)

Underbar fråga annars, då forumet alldeles för ofta berör den lilla tiden kring War of the Rings. Jag tycket att de mer okända tiderna i andra åldern och mer obskyra ställen är mer intressanta att utforska!

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem
Inlägg: 316
Blev medlem: 22 februari 2003, 14:24
Ort: Svealand

Inlägg av Aldarion » 20 april 2007, 14:42

myom skrev:Vinyalondë

De beskrivs i, tror jag bl.a. Book of Lost Tales - och var jag kommer ihåg från nåt finskspråkigt forum (kontu.fi tror jag) så var detta det stället i Tolkiens skrifter som hade flest faktafel och självmotsägelser; bl.a. förutsatte resorna och förfarandet att man helt plötsligt tappade alla koncept kring navigation och logiskt tänkande från Aldarions och andra sjömäns sida - eller så var detta var Tolkien själv var på halast is. :)

Underbar fråga annars, då forumet alldeles för ofta berör den lilla tiden kring War of the Rings. Jag tycket att de mer okända tiderna i andra åldern och mer obskyra ställen är mer intressanta att utforska!
Det är rätt! Vinyalondë blev sedan kallat Lond Daer (om ni vill leta på kartan)

Du belönas med en fråga :D

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 20 april 2007, 15:13

Ok, här kommer en som kräver lite tankearbete, hoppas jag.

Vilka har rört vid The One Ring (vad den nu heter på svenska), och i vilken ordning?

Massor av bonuspoäng för att ange namnen på respektive persons modersmål (Utom en persons vars namn inte är känt vad jag vet, på hans/hennes modersmål)

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Inlägg av Rosenhane » 20 april 2007, 17:21

Det är väll Sauron själv till att börja med, sen gick den ju vidare till Isuldur. Deagol plockade upp den i floden, men Smeagol (Gollum) tog den. Sen fann ju Bilbo den och gav den vidare till Frodo. Sen hade Sam den ett tag. Det var väll alla.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 20 april 2007, 18:15

och frodo igen sen och sist gollum som råkade ramla en bit

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 20 april 2007, 22:57

Ni har faktiskt missat flera, och mer exakt ordning :)

Tips: Tänk inte bara på filmerna.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 20 april 2007, 23:25

Sauon, Skapade ringen och var den förste. Isildur, hög fingret av Sauron och tog den som sin egen men dör i en orc attack och den försviner up längst anduin. Deagol hitar den och blev mördad av Smeagol. Smeagol, blev lite små galen i grotor och bytte namn till Gollum och förlorar ringen i grotorna i dimiga bergen. Bilbo, hitar ringen. Frodo, ärver den av Bilbo. Sam, plockar up den efter Frodo tapar den vid shlob. Frodo, igen efter Sam räddat han. Gollum, rammlar ner i domedags berget och dör med ringen.

vem missade vi? :?

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 21 april 2007, 00:11

2 st fattas. Ska lusläsa ett avsnitt i LotR om det råkar vara någon till, i Elronds råd men tror inte det. Men de 2 andra är jag säker på, och ni kommer slå er för pannan när ni kommer på det.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 21 april 2007, 01:53

nu vet jag inte om du räknar in Gandalf att han skall ha rört vid ringen efter bilbos fest.

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 21 april 2007, 09:58

i filmen tar boromir i ringen strax innan de bestämmer sig för att gå genom moria, men jag har inget minne av att det står så i boken. och alla vet att allt i filmen är felaktigt tills motsatsen bevisats :P

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 21 april 2007, 10:15

Sauron, dess skapare. Det nämns inte att någon skulle ha rört vid den innan Isildur tar upp den, förutom att Gil-Galad dödas av Saurons hand, troligen den med ringen på. Fast det räknas väl inte, han blev snarare rörd än rörde. Efter Isildur tar Deagol upp den. Han dödas av Smeagol. Efter Smeagol tar Bilbo den. Bilbo ger den till Frodo. Tom Bombadill håller i den vid ett tillfälle. Boromir håller i den på väg upp i Caradhras, men det tror jag inte händer i boken. Åter till Frodo. Frodo blir stungen, och Sam tar ringen. Frodo får tillbaks den av Sam. Frodo blir biten och Gollum tar den.

Nå?

/Johan

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 21 april 2007, 12:08

Ni båda kombinerat har rätt;

Zagat tillförde Gandalf, som mycket riktigt höll i ringen i Frodos hus.

"He unfastened it and handed it slowly to the wizard.", "Gandalf held it up", "To Frodo's astonishment and distress the wizard threw it suddenly into the..."

och Johan Ekstrand hade rätt om Tom Bombadil;

"Then Tom put the Ring round the end of his little finger and held it up the candlelight", "There was no sign of Tom disappearing!"

Era svar kombinerat var rätt, så den som hinner av er två får ta frågan. :)

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 21 april 2007, 14:56

låter Johan få ta frågan då för är inte alla tiders på att komma på frågor:P

Skriv svar