Quiz: Tolkien

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 17 maj 2006, 12:20

Hwergelmer skrev:
Kamelen skrev:Nej, jag har inte blandat ihop böckerna.
Läs om, läs rätt ;)
Vad menar du? :?


OK, en sista ledtråd: Den anakronism i LotR jag är ute efter är en rest av sån't där lite mer barnsligt språkbruk (à la myoms fråga), och återfinns därmed tidigt i första bandet. Närmare bestämt dyker den upp i samband med Bilbos kalas.

Hwergelmer
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 23 februari 2006, 18:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Hwergelmer » 17 maj 2006, 13:51

Ojdå, jag uttryckte mig visst lite konstigt. Det var ett svar på Che Guevaras inlägg, jag ville bara säga att det inte var Bilbo utan LotR. ;)

Jag antar att du inte menar fyrverkerierna...

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 18 maj 2006, 15:40

Hwergelmer skrev:Jag antar att du inte menar fyrverkerierna...
Nej, inte fyrverkerierna som sådana, men något som sägs i samband med dem. (Nu blev det nog lite för lätt. :))

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 18 maj 2006, 16:11

Ja men då är det ju beskrivningen av en av raketerna, som typ "passed like an express train".

På tal on The Shire, de har ju klockor beskrivna i husen, teknik som inte fanns på andra ställen, trots att området ska föreställa lite efterblivet; en kvarleva från barnboksfasen kanske?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 18 maj 2006, 16:34

Ja! Rätt! Din fråga! (Äntligen! :P)
Tolkien skrev:Out flew a red-golden dragon – not life-size, but terribly life-like: fire came from his jaws, his eyes glared down; there was a roar, and he whizzed three times over the heads of the crowd. They all ducked, and many fell flat on their faces. The dragon passed like an express train, turned a somersault, and burst over Bywater with a deafening explosion.
Fylke är väl allt annat än efterblivet. Snarare känns det som om de är någonstans framåt 1700-talet eller så, till skillnad från resten av Midgård som är mer medeltida. Fungerande postväsen, utvecklat näringsliv, klockor, paraplyer, böcker, inbjudningskort, osv osv.

Men när det gäller tekniska detaljer är det faktiskt ganska sparsamt i LotR. Tolkien fokuserade väl mer på det han gillade och var bra på, som språk och kulturer och sånt.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 18 maj 2006, 16:53

Jag tror iofs att brev från Elrond till en annan del av Rivendell skickades ganska så snabbt, efter hundratals/tusentals år av rutin bland tjänstemännen, utan avbrott av "andra frukost" =) Och att Minas Tiriths medborgare gick torra i regnet osv. Att det finns lite teknik omnämnt i LotR borde bero på att bok 1 (första halvan i Fellowship of the Ring) skrev först och hade kvar vissa barnbokselement. Tolkien berättade avsiktligt långsamt och detaljerat i början för att få läsarna att känna sig hemma, i den idealvärld han nog såg i Fylke, där trevliga element som bjudningar, lite eftermiddagsregn och punktlig postgång är element britter kan identifiera sig med.
------------------------------
Men nu till min fråga!

Robert Jordan använder i sina boken referenser och namn direkt ur vår västerländska nuvarande mytologi och religioner, Artur, Satan (Shai-Tan osv), men även herr Tolkien hade liknande namn i tidigare versioner av sina historier. Att nordiska namn som Gandalf, Gimli osv är tagna direkt är ju redan känt, men nu söker jag en ond person. Nuvarande namn och tidigare version, tack!

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 23 maj 2006, 18:06

Eftersom ingen vill sriva nån fråga kan jag skriva. En lätt kommer.

Vad hette Eldarions son?

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 24 maj 2006, 10:12

Jag hade iofs en fråga ovan ingen velat gissa på.

För några år sedan (kanske närmare 10, tiden går fort) stäldle nån frågan på ett annat forum, och då var svaret att det inte fanns någon info om detta, annat än "his kings became the kings of the re-united kingdom", och andra svar var ren fan-fiction och saker ur rollspel som MERP. Men efter det har ju några till böcker kommit ut med fragment av Tolkiens sena ellet tidiga tankar och manuskript, som kanske innehåller nåt?

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 24 maj 2006, 14:44

myom skrev:Jag hade iofs en fråga ovan ingen velat gissa på.

För några år sedan (kanske närmare 10, tiden går fort) stäldle nån frågan på ett annat forum, och då var svaret att det inte fanns någon info om detta, annat än "his kings became the kings of the re-united kingdom", och andra svar var ren fan-fiction och saker ur rollspel som MERP. Men efter det har ju några till böcker kommit ut med fragment av Tolkiens sena ellet tidiga tankar och manuskript, som kanske innehåller nåt?

Det står i böckerna

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 juli 2006, 02:55

Nå, vad hette han då, och var står det? Jag blir lite gäckad eftersom jag aldrig själv sett uppgiften. Så här skriver förresten encyclopedia of Arda:

There are references in the History of Middle-earth that make it all but certain that he left descendants to rule after him, but apart from these, no details of Eldarion's time as High King are recorded.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 juli 2006, 03:10

Myom

Den enda ondis vars namn jag tycker liknar något sådant är Melkor som i så fall skulle vara Melchior, en av de vise männen. Det är allt jag har, ge oss svaret nu. :)

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 20 juli 2006, 20:11

Barahir. Tror att det står i silamrillon

Användarvisningsbild
ake22
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 21 februari 2006, 17:42
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av ake22 » 30 oktober 2006, 09:19

Länge sen nån skrev här ;)

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 1 november 2006, 02:20

Det här var ju ett tag sen, och jag är inte 100% säker på att det var just det namnet jag tänkte på när jag skrev det, men han hette ett tag i manuskripten Tevildo (ganska nära Devil tycker jag), som ska betyda typ katternas prins.

Edit: hittade detta på http://en.wikipedia.org/wiki/Sauron
The prototype of this character was Tevildo, Prince of Cats, who played the role later taken by Sauron in the earliest version of the story of Beren and Lúthien in The Book of Lost Tales (note that the later Sauron appears as a cat's eye). Tevildo later was transformed into Thû, the Necromancer. The name was then changed to Gorthû, Sûr, and finally to Sauron. Gorthû, in the form Gorthaur remained in The Silmarillion.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 1 november 2006, 15:42

Ah, det namnet känner jag igen från de förlorade sagornas bok. Att han är en tidig version av Sauron har jag aldrig tänkt på, men vissa likheter finns ju.

Nåja, även om det verkar lite tomt här på forumet så kastar jag in en fråga och ser vad som händer.

Vad heter floden som markerar Ithiliens södra gräns, och vad kallas (gräns)området på andra sidan denna flod?

Skriv svar