Åsikter om filmatiseringen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Barnfilm?

Inlägg av Danne » 25 mars 2002, 19:26

Jag håller inte med. Ingenting i filmatiseringen ger något "barnboksintryck", och filmen är inte heller på något sätt en barnfilm. De som påstår att det är så (kritiker och annat löst folk) har antagligen inte sett själva filmen.

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Barnfilm?

Inlägg av Fasans Lord » 25 mars 2002, 21:33

Danne skrev:Jag håller inte med. Ingenting i filmatiseringen ger något "barnboksintryck", och filmen är inte heller på något sätt en barnfilm. De som påstår att det är så (kritiker och annat löst folk) har antagligen inte sett själva filmen.
Vad jag menade var att det nog är fler barn som kommer att gå och se filmen än som läst böckerna, särskillt med tanke på alla leksaker m.m.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 25 mars 2002, 22:00

"Vad jag menade var att det nog är fler barn som kommer att gå och se filmen än som läst böckerna, särskillt med tanke på alla leksaker m.m."

Då får de i alla fall se film som byger på god litteratur, och med goda skådespelarinssatser, istället för en massa tecknat TV3-dravvel...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 25 mars 2002, 22:32

ni får ursäkta mej om et blir mycket satvfel men mina fingrar orakar inte leva mer typ. trötta är vad dom är förstår ni.

men iallafall. jag tycker inte direkt attm an kan säga att filmen är särskilt barnvänlig, jag förstår 11-års gränsel. min mamma (okej, hon är EXTREMT känslig) tex. satt och skrek och kollade bort stora delar av filmen... men hon är som hon är, medans min lillasyster på 11 år tyckte filmen var bra, lite läskig här och där. jag tyckte inte att filmen var läskig, men ändå ingen barngrej, och jag bara HATAR allt som gjort så att det ser ut som om det är världens barnboksgrej, ta tex. samlarbilderna i kellogs och burger king leksakerna.


är det ingen mer än jag som stör sig på att alla människor verkar tro att Elijah Wood ÄR Frodo? tex. har chattat med många, och många av dem verkar inte ens veta att boken finns. det här är sagan om ringen för dom: "Sagan Om Ringen = bäst = Elijah Wood och Orlando Bloom". stör mej jälklans mkt på det... nån annan som stör sej på det?



hoppas att jag fick fram det jag menade tydligy, orkar int läsa egenom texten *somnar snart* och jag kan mkt väl ha upprepat saker då och då eller börjat prata om saker som int hör hit, så ni får ursäkta mej isåfall, nu ska jag iaf gå och sova.

godnatt.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Sov gott...

Inlägg av Danne » 26 mars 2002, 10:48

Jag tyckte att dina stavfel var ganska gulliga... :D

Jo, man kan störa sig på all kringkommers, och att folk inte tycks kunna skilja på bok och film.

Det var nyligen (återigen!) en diskussion om Legolas hårfärg på "The White Council" (en annan message board), och många tycktes inte förstå att det var nåt att diskutera. "Vadå? Orlando Bloom är ju i blond i filmen ju..."

Visserligen kanske det inte är mycket att diskutera, men inte av den anledningen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 26 mars 2002, 12:37

mm precis. det är som om alla tror att PJs version stämmer med ALLT och så. jobbigt.... :?


MEN va faaaan!! den vill ju inte göra smileysar åt mig!*hata*


*ursäkta språket*

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 26 mars 2002, 16:36

Det gör inget! :P

Skriv svar