Åsikter om filmatiseringen

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Åsikter om filmatiseringen

Inlägg av Fasans Lord » 23 mars 2002, 18:31

Hur har era åsikter om filmatiseringen förändras nu efter filmen?
Innan filmen kom ut var alla positiva, undertecknad utesluten, men nu efter att ha sett konsekvenserna (?) av filmen kanske era åsikter har förändrats?

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:51
Ort: Stockholm

Jodå...

Inlägg av Mad Mac » 23 mars 2002, 22:58

Jag gick och såg filmen med vetskapen om att detta inte var ett försök att "perfekt överföra böckerna till film", vilket ju är smått omöjligt. Så jag blev inte heller besviken av den anledningen, som så många andra fanatiker blev. Dock verkar det som de flesta fansen verkligen har uppskattat filmen, trots att det är mycket som skiljer filmen från boken. Det är kul tycker jag. Folk visar mognad... ;)

Min personliga inställning har nog inte ändrats sen jag sett filmen. Nu längtar man mest till nästa :mrgreen:

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Vad tycks

Inlägg av Fasans Lord » 23 mars 2002, 23:05

Vad tycks om alla, enligt mej, löjliga leksaker och andra småprodukter?
Burger King leksaker?
Action figurer?
Är det verkligen så här JRR skulle viljat ha det?
Känns det inte lite sorgligt att det bidde så här?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Filmen

Inlägg av Danne » 23 mars 2002, 23:55

Jag är mer positiv till filmen efter att ha sett den...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 24 mars 2002, 15:16

jag tycker det är hemskt med burger king leksaker... det känns som att SoR har blivit nåt i stil med Disney när det blitt så.
tycker absolut INTE om det.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 mars 2002, 16:22

Jag trodde hela tiden att PJ skulle klara det, och filmen är en bra version av Tolkiens berättelse. Inom fantasygenren finns det få filmer som är så pass helgjutna. Min egen bild av Midgård har inte förändrats; den är inpräntad i synapserna. Visst, man kan beklaga den trivialisering som all merchandising innebär, men nu är det ju som det är med dagens underhållningsindustri. Prylarna är ju (med några få undantag) smakfullt gjorda, så det kunde ju varit värre. Själv fick jag fyra actionfigurer i födelsdagspresent (Legolas, Frodo, Häxmästaren och Lurtz), och tycker faktiskt att de är rätt fräcka... 8)

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Hoppas

Inlägg av Fasans Lord » 24 mars 2002, 17:06

Hoppas att det där sista var ett skämt :D

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Fel med figurer

Inlägg av Never Spirit » 24 mars 2002, 19:17

Filmens uppmärksamhet har lett till både ont och gott.

Jag betvivlar starkt att JRR Tolkien skulle gått med på att gå så lågt att sälja rättigheter att göra figurer till Burger King och andra firmor, och tycker verkligen att det är fel att stödja denna produktion genom att köpa sakerna. Jag håller med Flikkan om att det håller på att bli som Disney.
:cry:


Fast det är bra att det har fört med sej så mycket uppmärksamhet, vilket gör att människor som inte skulle ha läst böckerna läser dom :)


För övrigt tycker jag att det är dåligt att det är så lång tid mellan filmerna :cry: ....

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Det är dyrt att göra film

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 mars 2002, 20:32

Det är ju inte särskilt svårt att tycka illa om den ohejdade kommersen kring Tolkien just nu. Men samtidigt bör man kanske ha i åtanke att om bolagen inte kunde tjäna en massa extrapengar på filmerna, även vid sidan av själva biljettintäkterna, då skulle man inte heller kunna spela in filmer för $270M(?). Alltså: Antingen accepterar man "Lord of the Onion Rings" och liknande eller också får man acceptera sämre specialeffekter och miljöer (som väl är det som kostar mest pengar i filmtillverkningen).

Personligen är jag väldigt glad att någon ville finansiera den här filmen... :)

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Du har rätt

Inlägg av Never Spirit » 24 mars 2002, 22:04

Du har rätt när du säger det men det ÄR fel. Det är inte på filmen man ska klaga utan på samhället, att man inte kan göra en rättmätig film åt det största mästerverk som någonsin skrivits. Okej detta har inte speciellt mycket med Tolkien att göra.........

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Fel med figurer

Inlägg av B Hellqvist » 25 mars 2002, 00:00

Never Spirit skrev:För övrigt tycker jag att det är dåligt att det är så lång tid mellan filmerna :cry: ....
...det är uppenbart att du inte var med när "Stjärnornas krig" dök upp... :wink: Jag menar, tre års väntan mellan varje film istf ett.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

.

Inlägg av Never Spirit » 25 mars 2002, 00:15

För svar c på ämnet: Jag är medveten om det... det blev fel tryckte på nytt inlägg istället för besvara :oops:

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

Som jag alltid har sagt

Inlägg av Fasans Lord » 25 mars 2002, 14:19

Håller med Never Spirit om att det är väldigt synd att filmen ska behöva förstöras av all komers.Känns väldigt barnsligt med alla leksaker, LotR är trots allt ingen barnbok.Något som filmen nog delvis ändrat på.
Är det positivt eller negtivt, tycker ni?
Senast redigerad av 1 Fasans Lord, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Filmen

Inlägg av Mats » 25 mars 2002, 14:41

Jag tycker filmen var bra. Vissa delar utelämnades, men man kanske inte kan räkna med att allt skall finnas med.

Fingolfin
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:03

Inlägg av Fingolfin » 25 mars 2002, 19:18

Jag tycker att man borde valt ut vilka produkter som skulle fått säljas med hjälp av Tolkien-motiv. Saker som är ok är väl t.ex. planscher och liknande saker med tryck från filmen. Men det borde varit helt oacceptabelt att använda filmen till att sälja frukostflingor med hjälp av små oansenliga bilder eller figurer, jag personligen vill verkligen INTE: "uppleva magin från Sagan om Ringen med Kellogs Frosties".

Skriv svar