Hur länge har hela TTT funnits på nätet?
Jo, visst har han gjort mer. Jag har väl egentligen lika dålig koll på honom, men på noternas skyddspapper står det en liten notis där det framgår att han är ena halvan av "the enormously successful team of entertainers, Flanders and Swann". Det låter oroväckande ...Danne skrev:Har Donald Swann överhuvudtaget gjort någonting mer? Har dålig koll på honom, måste jag bekänna...
Nu hittade jag en hemsida om honom (1923-1994), där det framgår att han skrivit mängder av musik i både den seriösa och den mer lättsamma genren. T o m operor! För den som vill läsa mer, se http://www.donaldswann.co.uk/ .
Jag har faktiskt ingen aning. Jag har inte sett filmen på ett tag, och på den tiden hade jag inte skaffat, sett eller hört den här sångcykeln. Men jag ska höra efter vid tillfälle. Finns den utlagd på nätet, måhända? PJ:s version av sången, alltså.Flikkan skrev:Är det ungefär samma melodi som i filmen, eller har Peter Jackson komponerat ihop en egen?
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Med (stor) risk för att bli tjatig så måste jag, när det nu pratas om tonsättningar, återigen slå ett slag för den i mitt tycke så lysande inläsningen av böckerna, gjord av Robert Inglis. Alla sångerna, förutom de där det uttryckligen står att de deklameras och inte sjungs, har nämligen tonsatts och framförs av Inglis själv. Och jag tycker att melodierna de har fått fram (vem nu tonsättaren är) är överraskande bra. Lyssna t ex på det här utdraget (mp3, 565 kB), som jag precis lagt upp på en tillfällig adress för att illustrera min poäng, där Tom Bombadills paradnummer framförs. Mycket starkt att få till en så bra melodi till den säregna texten!
Det hade varit kul om någon hade arrangerat de här fina melodierna och spelat in en skiva. I Inglis version är det oackompanjerat rätt över. Han har för övrigt en mycket bra röst, men sjunger ibland lite krystat. Lite som Björn Hellberg i På spåret, om någon brukar se det, där han inte riktigt vågar sjunga ut utan känns ganska forcerad. Fast det är inte på långa vägar lika illa hos Inglis som hos Hellberg!
Finns det några fler tonsättningar av Tolkiens egna verser? Vi har ju "The Road Goes Ever On" i filmen, och möjligen snuttar av någon annan vers också som jag i så fall för tillfället glömt bort. Och så Inglis-grejen då. I BBC-versionen finns inga direkta verstonsättningar, va? Orkar inte lyssna igenom den nu för att kolla... Och inte i Bakshi heller, tror jag. Hur är det med Rankin-Bass version av "The Hobbit" och "Return of the King"? Finns det några "riktiga" musiker som inte bara skrivit Tolkien-inspirerat (såna finns det många!) utan faktiskt använt de färdiga texterna?
Det hade varit kul om någon hade arrangerat de här fina melodierna och spelat in en skiva. I Inglis version är det oackompanjerat rätt över. Han har för övrigt en mycket bra röst, men sjunger ibland lite krystat. Lite som Björn Hellberg i På spåret, om någon brukar se det, där han inte riktigt vågar sjunga ut utan känns ganska forcerad. Fast det är inte på långa vägar lika illa hos Inglis som hos Hellberg!
Finns det några fler tonsättningar av Tolkiens egna verser? Vi har ju "The Road Goes Ever On" i filmen, och möjligen snuttar av någon annan vers också som jag i så fall för tillfället glömt bort. Och så Inglis-grejen då. I BBC-versionen finns inga direkta verstonsättningar, va? Orkar inte lyssna igenom den nu för att kolla... Och inte i Bakshi heller, tror jag. Hur är det med Rankin-Bass version av "The Hobbit" och "Return of the King"? Finns det några "riktiga" musiker som inte bara skrivit Tolkien-inspirerat (såna finns det många!) utan faktiskt använt de färdiga texterna?
Och man kan ju notera att han uppfattar diktens rytmisering precis som jag, apropå en tidigare diskussion.Den stegrande kamelen skrev: Lyssna t ex på det här utdraget (mp3, 565 kB), som jag precis lagt upp på en tillfällig adress för att illustrera min poäng, där Tom Bombadills paradnummer framförs. Mycket starkt att få till en så bra melodi till den säregna texten!
Försök sjunga Ohlmarks översättning på den melodin - det blir inte lätt överallt! Även bortsett från att det är olika antal obetonade stavelser (vilket man får räkna med) fattas det flera betoningar i Ohlmarks variant. Exempelvis i raden Kom, lillan lull, lilla gull, min pulla! som ju kommer två gånger (får du vara tjatig får väl jag ...
Jodå, ett flertal! "The Road Goes Ever On and On", "In Western Lands Beneath the Sun", "Seek For the Sword That Was Broken", "Gil-galad Was an Elven King", Lavskägges ramsa, "Bilbo's Last Song", och säkert någon mer som jag har glömt bort (och som inte står i häftet).I BBC-versionen finns inga direkta verstonsättningar, va?
I den svenska radioteatern finns ju några också....
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Trippad kick
- Medlem
jag ar inte helt saker men det dok upp en sang har pa jobbet som hette just 'Ballad of Bilbo Baggins' och den sjongs av leonard nimoy, han som spelade dr spock i dom gamla star trek, skumt va?Flikkan skrev:Förut fick jag hem någon mp3-fil som hette 'Ballad of Bilbo Baggins'. Ganska mysig faktiskt, verklig Bilbo-stämning. Någon som vet vem/vilka som sjunger den?
tor
- L. Josephson
- Medlem
- Kontakt:
- D. Andersson
- Medlem