Hur länge har hela TTT funnits på nätet?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 29 september 2002, 13:48

jo, det är sant. det hade jag glömt bort :? måste lyssna på det när ja ska till mamma nästa gång

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 september 2002, 13:56

Danne skrev:Har Donald Swann överhuvudtaget gjort någonting mer? Har dålig koll på honom, måste jag bekänna...
Jo, visst har han gjort mer. Jag har väl egentligen lika dålig koll på honom, men på noternas skyddspapper står det en liten notis där det framgår att han är ena halvan av "the enormously successful team of entertainers, Flanders and Swann". Det låter oroväckande ...

Nu hittade jag en hemsida om honom (1923-1994), där det framgår att han skrivit mängder av musik i både den seriösa och den mer lättsamma genren. T o m operor! För den som vill läsa mer, se http://www.donaldswann.co.uk/ .

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 september 2002, 13:58

Flikkan skrev:Är det ungefär samma melodi som i filmen, eller har Peter Jackson komponerat ihop en egen?
Jag har faktiskt ingen aning. Jag har inte sett filmen på ett tag, och på den tiden hade jag inte skaffat, sett eller hört den här sångcykeln. Men jag ska höra efter vid tillfälle. Finns den utlagd på nätet, måhända? PJ:s version av sången, alltså.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 30 september 2002, 05:34

Med (stor) risk för att bli tjatig så måste jag, när det nu pratas om tonsättningar, återigen slå ett slag för den i mitt tycke så lysande inläsningen av böckerna, gjord av Robert Inglis. Alla sångerna, förutom de där det uttryckligen står att de deklameras och inte sjungs, har nämligen tonsatts och framförs av Inglis själv. Och jag tycker att melodierna de har fått fram (vem nu tonsättaren är) är överraskande bra. Lyssna t ex på det här utdraget (mp3, 565 kB), som jag precis lagt upp på en tillfällig adress för att illustrera min poäng, där Tom Bombadills paradnummer framförs. Mycket starkt att få till en så bra melodi till den säregna texten!

Det hade varit kul om någon hade arrangerat de här fina melodierna och spelat in en skiva. I Inglis version är det oackompanjerat rätt över. Han har för övrigt en mycket bra röst, men sjunger ibland lite krystat. Lite som Björn Hellberg i På spåret, om någon brukar se det, där han inte riktigt vågar sjunga ut utan känns ganska forcerad. Fast det är inte på långa vägar lika illa hos Inglis som hos Hellberg!

Finns det några fler tonsättningar av Tolkiens egna verser? Vi har ju "The Road Goes Ever On" i filmen, och möjligen snuttar av någon annan vers också som jag i så fall för tillfället glömt bort. Och så Inglis-grejen då. I BBC-versionen finns inga direkta verstonsättningar, va? Orkar inte lyssna igenom den nu för att kolla... Och inte i Bakshi heller, tror jag. Hur är det med Rankin-Bass version av "The Hobbit" och "Return of the King"? Finns det några "riktiga" musiker som inte bara skrivit Tolkien-inspirerat (såna finns det många!) utan faktiskt använt de färdiga texterna?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 30 september 2002, 13:37

Den stegrande kamelen skrev: Lyssna t ex på det här utdraget (mp3, 565 kB), som jag precis lagt upp på en tillfällig adress för att illustrera min poäng, där Tom Bombadills paradnummer framförs. Mycket starkt att få till en så bra melodi till den säregna texten!
Och man kan ju notera att han uppfattar diktens rytmisering precis som jag, apropå en tidigare diskussion. :wink:

Försök sjunga Ohlmarks översättning på den melodin - det blir inte lätt överallt! Även bortsett från att det är olika antal obetonade stavelser (vilket man får räkna med) fattas det flera betoningar i Ohlmarks variant. Exempelvis i raden Kom, lillan lull, lilla gull, min pulla! som ju kommer två gånger (får du vara tjatig får väl jag ... :roll: ).

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 30 september 2002, 13:43

Jag är inte säker på vem som tonsatte den(borde vara Rosenman), men det finns ju en rätt mysig melodi till "There is an inn..." i Bakshis tecknade ringen-film.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 september 2002, 14:05

I BBC-versionen finns inga direkta verstonsättningar, va?
Jodå, ett flertal! "The Road Goes Ever On and On", "In Western Lands Beneath the Sun", "Seek For the Sword That Was Broken", "Gil-galad Was an Elven King", Lavskägges ramsa, "Bilbo's Last Song", och säkert någon mer som jag har glömt bort (och som inte står i häftet).

I den svenska radioteatern finns ju några också....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 30 september 2002, 14:08

Förut fick jag hem någon mp3-fil som hette 'Ballad of Bilbo Baggins'. Ganska mysig faktiskt, verklig Bilbo-stämning. Någon som vet vem/vilka som sjunger den?

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 30 september 2002, 15:06

Jag har laddat ner någon slags Bilbo från kazaa. Hela tiden dyker det upp en larvig röst och börjar sjunga i berättelsen. Tror att det möjligen kan vara lite från The Road Goes Ever On and On rösten sjunger när Bilbo är i Mörkmården, osäker på det :?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 30 september 2002, 20:59

Inglis tolkning känns som något Tom Bombadill skulle kunna gå runt och tralla på :wink:

Användarvisningsbild
remand
Ny medlem

Inlägg av remand » 10 oktober 2002, 03:45

Flikkan skrev:Förut fick jag hem någon mp3-fil som hette 'Ballad of Bilbo Baggins'. Ganska mysig faktiskt, verklig Bilbo-stämning. Någon som vet vem/vilka som sjunger den?
jag ar inte helt saker men det dok upp en sang har pa jobbet som hette just 'Ballad of Bilbo Baggins' och den sjongs av leonard nimoy, han som spelade dr spock i dom gamla star trek, skumt va?

tor

Användarvisningsbild
*P*
Medlem

Inlägg av *P* » 10 oktober 2002, 11:31

Jag har också hört en del om Nimoys ballad(e?), men inget av det var positivt... Det enda som ska vara värre än hans sångröst är (enligt ryktet) Willliam Shatners(kapten Kirks) sångröst... Med tanke på att den senare är relativt ohygglig måste den förra vara något i hästväg... :wink:

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 23 oktober 2002, 00:19

Nån som kommer köa till premiären? 8O

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 23 oktober 2002, 00:37

Den stegrande kamelen skrev:Finns det några fler tonsättningar av Tolkiens egna verser?
Vet inte om någon sagt det tidigare, men det danska The Tolkien Ensemble har tonsatt samtliga sånger i trilogin, tror jag, och dessa finns på skiva.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 23 oktober 2002, 13:07

docster skrev:Nån som kommer köa till premiären? 8O

jaa...jag hade tänkt att göra det...jag har biljetter hur som helst (en kile i klassen fixar det...) men jag ska kanske gå med en pojke jag känner så vi kanske ska köa då... :P

Skriv svar