hahavet några stockolmare som har en tendens att börja snacka norrländska helt spontant, det låter väldigt skomt.
det är bara stockholmare som tycker så...riks svenska och det är ju faktiskt stockholmska...
hahavet några stockolmare som har en tendens att börja snacka norrländska helt spontant, det låter väldigt skomt.
det är bara stockholmare som tycker så...riks svenska och det är ju faktiskt stockholmska...
du jag pratar skit bra värmlenska säg inget annat....haha känner igen det där aule (han försöker sig på värmländskan ibland, men det går bara inte) (han går i min klass här i de värmländska skogarna )
Är det inte så att det som förr var utpräglat underklassmål ("eta reker") nu har blivit vanligt i vissa typer av överklass, där man kanske vill markera att man kommer från självaste Kungl Hufvudstaden, och därför talar så som en äkta stockholmare förväntas göra. Av de stockholmare man hör på TV tycker jag ofta att t ex näringslivstoppar pratar mer utpräglad stockholmare än många andra.Danne skrev:Det lustiga är ju trots allt att dialekter utvecklas hela tiden. Det är exempelvis inte många stockholmare idag som säger "eta reker" (som mina föräldrar gör, och de pratar ändå inte extremt mycket stockholmska).
Dagens stockholmska har betydligt öppnare ä:n, mycket öppnare än rikssvenska ä:n till och med.
Nja, jag tror att det var längesedan "eta reker" var underklassmål, men jag skulle inte kalla det överklassmål heller. Mina föräldrar är typisk medelklass, så det har betydligt mer med generation att göra än vilken klass man tillhör.Är det inte så att det som förr var utpräglat underklassmål ("eta reker") nu har blivit vanligt i vissa typer av överklass, där man kanske vill markera att man kommer från självaste Kungl Hufvudstaden, och därför talar så som en äkta stockholmare förväntas göra.
Njaej, men det finns ju mängder av olika stockholmska dialekter. Förr var det ju så att obildat folk talade "som de gjorde" dvs dialekter, medan utbildat folk utmärktes av att de klarat att lära sig utslätad rikssvenska. Numera har det ju blivit "fint" igen att tala genuina dialekter (i takt med att de håller på att försvinna). Exempelvis är det ju många kulturpersonligheter som t o m lägger sig till med dialekter som de inte ens är uppfödda med. På samma sätt har jag ibland ett intryck av att exempelvis näringslivstoppar ofta markerar något slags stockholmska (och då menar jag förstås inte söderslang ...).Danne skrev:Sedan är det faktiskt så att typiska "överklassområden" (om vi ska dra till med grova generaliseringar), som Täby och Danderyd m.m. nästan har mer utpräglad Stockholmska, men den låter inte likadant som den gamla typiska söderslangen, som jag tror att de flesta förknippar med Stockholm.
Jag tror rikssvenska egentligen aldrig har varit det som majoriteten av svenskarna talar. Svenskan har väl egentligen inte längre någon standardiserad form av språket (som man får säga att engelskan har). För hundra år sedan räknades som rikssvenska den "dialekt" skådespelarna fick lära sig tala på Scenskolan och Dramaten, men nu har ju dialekterna besudlat (OBS! skämt!) även denna helga instans.Finns det förresten något som egenligen kan kallas rikssvenska, dvs som majoriteten av svnskarna talar? Jag tror det iaf inte...