Alvernas åldrande (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 16 maj 2004, 16:25

"Hur år täljdes" börjar vid andra åldern...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 maj 2004, 18:18

Ja, jag tänkte mer om årtalen står i Tolkiens brev e d.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 16 maj 2004, 18:33

OK! Finns det beskrivning om vad som hände i datum ända från tiden då alverna just vaknat? Skulle väldigt gärna ha tag på det isf...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 maj 2004, 18:49

Jag vet som sagt inte vad som finns med i "The history of Middle-Earth" när det gäller årtal, någon annan som vet?

/A

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 24 maj 2004, 23:51

Gothmog skrev:Círdan är inte den äldsta varelsen i Midgård, troligen bara äldsta levande alven...Tom eller Fangorn är troligen äldst....
Fangorn säger i de två tornen att alverna var de som lärde träden att tala, alltså är det teoretiskt möjligt att någon alv är äldre än någon ent.

Círdan torde vara en av de äldsta alverna, ehuru hans inträde i historien är något dunkelt, han gör nog inte sin entré i midgård förrän en bra bit in i historien.

"Noldors Höga Dam", Galadirel torde också vara en an de äldre alverna, jag vet dock inte så mycket om henne, någon annan har kanske bättre info om detta.

Tom Bomdadill är troligtvis äldre, jag har för mig att Gandalf vid ett tillfälle sade att Tom fanns från början och kommer finnas till slutet ehuru jag inte är säker på detta, kan jag med sannolikhet gränsande till visshet säga att han sade något åt det hållet

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 25 maj 2004, 14:23

T_Jackson skrev:
Fangorn säger i de två tornen att alverna var de som lärde träden att tala, alltså är det teoretiskt möjligt att någon alv är äldre än någon ent.
De två träden skapades i alla fall av Yavanna innan alverna vaknade. Däremot vet jag inte när enterna skapades...
T_Jackson skrev:Círdan torde vara en av de äldsta alverna, ehuru hans inträde i historien är något dunkelt, han gör nog inte sin entré i midgård förrän en bra bit in i historien.
T_Jackson skrev:"Noldors Höga Dam", Galadirel torde också vara en an de äldre alverna, jag vet dock inte så mycket om henne, någon annan har kanske bättre info om detta.
Hon är gammal men knappast någon av de allra äldsta alverna. Hon föddes i Valinor under trädens tid, efter den stora vandringen...
T_Jackson skrev:Tom Bomdadill är troligtvis äldre, jag har för mig att Gandalf vid ett tillfälle sade att Tom fanns från början och kommer finnas till slutet ehuru jag inte är säker på detta, kan jag med sannolikhet gränsande till visshet säga att han sade något åt det hållet
Ja, jag minns också det...

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 25 maj 2004, 15:12

Jag tror inte alverna är äldre än enterna. Däremot gick enterna stumma i långa tider innan alverna lärde dem prata...

Cirdan kommer in rätt tidigt i silmarillion. Han nämns bland de första alvnamnen överhuvudtaget. Jag tror han vaknade vid Cuivienen...

Galadriel är mycket gammal men inte en av de allra äldsta, av dom finns det nog inte många kvar vid tredje ålderns slut, bara Cirdan vet man som är ungefär lika gammal som henne...

Tom Bombadills identitet är inte bestämd och ingen vet hur gammal han är men han är ivf äldre än alla alver. Att han kallas den äldste utan fader osv borde betyda att han är Iluvatar själv...men den diskussion tar vi inte jsut nu...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 25 maj 2004, 22:10

Jag bara funderade; står det nånstans att alverna lärde enterna att prata, de lärde i alla fall träden att prata. Enternas långsamma språk har väl inte alverna lärt dem, eller?

/A

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 25 maj 2004, 22:15

Usquebaugh skrev:Jag bara funderade; står det nånstans att alverna lärde enterna att prata, de lärde i alla fall träden att prata. Enternas långsamma språk har väl inte alverna lärt dem, eller?

/A

Jag vill minnas att enterna fick sin talförmåga från alverna men utvecklade ett eget språk.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 25 maj 2004, 22:32

Ok, ska se om jag kan leta upp det i böckerna... :)

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 25 maj 2004, 22:35

Är ganska säker på att alverna lärde enterna prata. Lavskägge berättar det för Merry och Pippin tror jag...

mealyan
Ny medlem

Inlägg av mealyan » 31 maj 2004, 20:17

Det kan nog stämma.... För annars, när slutar man "bli äldre" då? DE föds ju inte flera meter långa direkt. Så det måste vara så. Man säger ju ändå ung och gammal även om alver. :D

Skriv svar