Bortklippta scener i TTT - för Ext ed?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Hmm

Inlägg av D. Andersson » 14 januari 2003, 22:21

Jag lyckades visst välja rätt dåliga exempel :)

Men många saker man säger är plagierade av Tolkien har man egentligen tagit från andra ställen. Kelterna ÄR ursprungskällan till många namn och kulturella inslag i fantasyvärldar. Att Tolkien var en av de första moderna fantasyförfattarna att slå igenom ger honom inte ensamrätt på tusen år gamla namn.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 14 januari 2003, 22:25

Fejk?
det kanske är en fejk?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 januari 2003, 11:48

Men många saker man säger är plagierade av Tolkien har man egentligen tagit från andra ställen. Kelterna ÄR ursprungskällan till många namn och kulturella inslag i fantasyvärldar. Att Tolkien var en av de första moderna fantasyförfattarna att slå igenom ger honom inte ensamrätt på tusen år gamla namn.
Det är det nog ingen som har påstått heller, men jag skulle gärna se lite mer exempel på vad du anser Tolkien har stulit.

Tolkien har vid flera tillfällen arbetat enligt min beskrivning ovan, och jag tycker inte att det kan ses som stöld. Jag kan inte mycket om keltiskt mytologi, men vad jag har förstått så är Tolkiens inspirationskällor oftast inte keltiska, men du får gärna rätta mig på den punkten (med exempel, tack!). Tolkien har, som sagt, lånat (stulit) en del, och det tyligaste exemplet sägs vara legenden om Túrin Turambar som är inspirerad av Kullervo i det finska eposet Kalevala. Jag har inte läst Kalevala, så jag vet faktiskt inte...

Skriv svar