TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 5 januari 2003, 11:37

Apropå ingenting, hur stort var Harad egentligen?

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 januari 2003, 12:29

Bild
Där ser man ganska tydligt Harads storlek, fast den är nog kanske större.
Olifanter
Vad tyckte ni om dem? Undrar bara, vet ni.

Har, vem det nu var som sa detta, alltid också tänkt mig att de kommer söderifrån, egentligen att porten på någe sätt ligger söderut. Även Aragorn och dom kom väl norrifrån, men det kan jag inte tänka mig alls, det är endast Sam och Frodo som jag kan föreställa mig kommer ifrån norr.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 5 januari 2003, 12:38

Som sagt, det är östringarna som marcherar in genom porten, därav det kitchigt asiatiska utseendet.

Harad var ett enormt land, eller frågan är om det helt enkelt inte var ett samlingsnamn på allt som låg söder om Gondor ("harad" betyder ju "söder"). I och med detta kan Haradrim (och det har jag fått för mig är Tolkiens avsikt) vara ett samlingsnamn på allt "sydländskt" folk, dvs motsvarigheter till både araber och sydligare afrikaner.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 januari 2003, 12:51

Varför anslöt sig Haradrim till Mordor?
Lurade Sauron dem? Gjorde det de av egen fri vilja? Vart de tvingade? Trodde de att de skulle skonas undan från att bli slavar under Sauron? Eller?

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fasans Lord » 5 januari 2003, 12:58

Står det inte i böckerna att de var "lättlurade och att Sauron lätt snärjde dem"?
Som han gjorde med Saruman.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 januari 2003, 13:13

Haradrim fick väl antagligen löften om guld och gröna skogar, att de skulle få land och rikedomar om den mörke härskaren vann det stora kriget.

Är det verkligen östringar som kommer tågande? Isådanafall kommer de ju marscherande från fel håll i filmen. Det håll som de kommer ifrån skulle ju i filmen vara syd-ost, och det verkar ju väldigt ologiskt eftersom att Rhûn-sjön ligger i nord-väst.

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 januari 2003, 13:28

Eöl mörkalven_ skrev:
Someone skrev:Som jag skrev under.. det är Öströningarna (de kommer bortifrån Rhunsjön och omgivning) som tågar in i Morannon (beskrivs dessutom mkt bra i boken).. kollar man är ju både rustningar och utsmyckningar helt annorlunda på Harad (med Olifanter) som Frodo o Sam ser..
Detta är lite konstigt, jag har alltid tänkt mig att de som tågar in vid Morannon kommer söderifrån. Bland annat är ju omslaget till Sagan om de två tornen på svenska-upplagagen prydd med en bild där de kommer söderifrån. Rhûn ligger ju nordöst om Mordor.

Vet ej om det står något geografiskt i boken, men det kanske är samlade folk som inte kommer från Harad? Kanske Khand?
Folket från Khand och Sea of Rhun kallas ofta Öströningar (Easterlings på eng) och delas ofta upp i Khand Öströningar och Rhun Öströningar..

För de som är mer instresserade om det kan ju spana in olika ICE-rollspelssläpp och "Eastern Middle Earth" där de södra/östra landen gås igenom i detalj (hur "troget" de följer Tolkien är ju svårt att säga då han inte skrev speciellt mkt om de länderna).

Mvh

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 januari 2003, 13:47

Låter lite tårta på tårta med Rhûn-öströningar...

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 januari 2003, 13:54

Gilithil skrev:Haradrim fick väl antagligen löften om guld och gröna skogar, att de skulle få land och rikedomar om den mörke härskaren vann det stora kriget.

Är det verkligen östringar som kommer tågande? Isådanafall kommer de ju marscherande från fel håll i filmen. Det håll som de kommer ifrån skulle ju i filmen vara syd-ost, och det verkar ju väldigt ologiskt eftersom att Rhûn-sjön ligger i nord-väst.

Dessutom har ju Harad och Gondor under 1000-tals år legat i konstanta skärmytslingar och småkrig, finns mkt skrivet om det.

Ang hur de marcherar in från vilket håll eller ej är ju ganska oviktigt i filmen, boken beskriver glasklart att det är öströningar (namnet nämn flertal ggr) samt att kommer det från öst säg mellan Darorland och Morannon kan de ha "svängt" hela ledet för att komma rakt in mot porten.. Om de har följt den Östra Vägen från Rhûn som går rakt västerut från Rhûn och sedan viker av under mörkmårdens södra kant snett österut ned mot Morannon så kan det mycket väl innebära att de kommer "västerifrån" ty så leder vägen in i Morannon.

"Detta var män av en annan ras, från de stora vidderna i Öster"... Med asiatiskinspirerade rustningar och asiatiskt utseende..

därmot beskrivs Harad som "Svarta ansikten, svarta ögon ochlångt svart hår, guldringar i öronen, röda mantlar och röda flaggor, gula och svarta sköldar"... Jacksons Harad har verkligen den looken med scharlakansröda mantlar och rustninagr..

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 januari 2003, 13:55

Gilithil skrev:Haradrim fick väl antagligen löften om guld och gröna skogar, att de skulle få land och rikedomar om den mörke härskaren vann det stora kriget.

Rûn-sjön ligger för övrigt Nord-öst ;)

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 januari 2003, 13:56

Someone skrev:

Rûn-sjön ligger för övrigt Nord-öst om Mordor ;)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 januari 2003, 14:17

"Detta var män av en annan ras, från de stora vidderna i Öster"... Med asiatiskinspirerade rustningar och asiatiskt utseende..
Är det du eller Tolkien som skrivit det där sista?
Dessutom har ju Harad och Gondor under 1000-tals år legat i konstanta skärmytslingar och småkrig, finns mkt skrivet om det.
Exakt
Rhûn-sjön ligger för övrigt Nord-öst om Mordor
Jo, såg att jag skrivit fel där. Det jag egentligen skulle säga var att Rhûn-sjön låg i nord-ost och att det ser ut som att de kommer syd-väst.
Gjorde en bild här... Hehe

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 januari 2003, 14:24

Gilithil skrev: Är det du eller Tolkien som skrivit det där sista?

det sista har givetvis jag skrivit.. det var en beskrivning av filmöströningarna.. inget annat :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 januari 2003, 14:44

Fan, bilden funkade inte...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 9 januari 2003, 18:48

Vilken tyckte ni var bästa skådespelaren i TTT?

Skriv svar