Two Towers-Soundtracket

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 16 januari 2003, 15:35

Danne skrev:Jo, jag tycker också mycket om "May It Be", men den är mycket mer medioker än "Gollum's Song" i mitt tycker. Harmoniskt förutsägbar och så. "Gollum's Song" är mycket mer spännande, på alla sätt och vis (enligt mitt tycke, alltså). We have to agree to disagree... :)

Fast om vi nu är inne på Enya gillade jag faktiskt "Aníron" i första filmen bättre än "May It Be"... Vackrare och mer stämningsfull... och på alviska!
"Aníron" är bättre än "May It Be", det håller jag också med om. Alviskan förgyller det hela, synd att Enya bara sjunger delar av refrängerna i "May It Be" på alviska

Fast jag kan inte hålla med om Gollum's Song, gillar inte riktigt Emiliana Torrini. Favoritspåret på hela TTT-skivan är lugnt "Isengard Unleashed" som innehåller den vackra rösten av Elizabeth Fraser och Ben Del Maestro. Även "Evenstar" med Isabel Bayrakdarian är jättevacker men jag gillar Isengard-temat bättre...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 januari 2003, 16:07

Jag tycker det finns fyra höjdpunkter på TTT-soundtracket:

1) "Gollum's Song" :)
2) Det fantastiska sprillans nya Rohan-temat som spelas på en norsk Hardangerfela.
3) Det mellanöstern-klingande lilla Gollum-tema (som spelas i "The Taming of Sméagol) framfört mycket svagt på en cimbalom (ett hackbräde).
4) Omarrangeringen av Lothlórientemat som dyker upp när alverna gör entré i Hornborgen. Det i Fellowship så vackra och meditativa temat har här förvandlats till en marsch. Coolt...

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 16:25

nu har jag fått mina skivor...

gollums song är ju hel skön... och Rohan temat helt fint...
en jävligt bra skiva...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 17:50

Själv tycker jag, som jag nämnt några gånger, att Rohan-temat måste vara den vackraste av alla låtarna på båda skivorna tillsammans. Håller med Gothmog om att Isengard Unleashed är väldigt bra, speciellt hon Elisabeth eller vad hon nu hette.
Lyssnar på skivan nu faktiskt, den är ju rejält avslappnande. Perfekt efter en jobbig skoldag :wink:
Gollums song är som ni säger vacker, men som sagt; synd att en kille inte sjunger den. Eller varför inte Andy Serkis själv? :D

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 16 januari 2003, 18:52

synd att en kille inte sjunger den
Varför?

Förresten finns det någon speciell musik som har "SoR-effekt" på er?(låter helknas :? ) Jag har märkt att jag när jag lyssnar på viss musik kan bli helt förfärligt sugen på att ta fram och läsa något Tolkien relaterat.. :D..hm

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 januari 2003, 19:04

En av de delar av soundtracket som för mig känns som ren Tolkien är i "Fellowship" när Brödraskapet går in i den stora salen i Moria och Gandalf säger nåt i stil med "Behold the mighty kingdom and dwarf-city of Dwarrowdelf". Musiken sväller upp där och ger mig precis samma känsla som böckerna på något sätt, ett slags känsla av en lång historia och djup... Låter flummigt, men så känns det...

Jag gillar den scenen i filmen också, även om man ser ganska tydligt att det är datagjort. När jag såg den scenen på bio första gången började jag nästan gråta, för på något sätt blev jag erinrad om att Tolkiens värld inte funnits på riktigt, men i det ögonblicket kändes det som om jag transporterats till Midgård.
Själv tycker jag, som jag nämnt några gånger, att Rohan-temat måste vara den vackraste av alla låtarna på båda skivorna tillsammans.
Håller nog med, tror jag, även om det finns fler tillfällen. Lite samma känsla här, en väldigt lyckad musikalisk illustration av Rohans kultur.

Sedan gillar jag musiken när Gandalf har dött...
Håller med Gothmog om att Isengard Unleashed är väldigt bra, speciellt hon Elisabeth eller vad hon nu hette.
Nu lyssnar jag på den... Ja, jättevacker, hon sjunger som en gudinna...
Det är det orientaliska Lórientemat som dyker upp igen. Mycket vackert, en slingrande melodi som klättrar över en bordunbas.

Minns jag fel, eller hörs inte detta i filmen när Haldir dör? Blev väldigt ledsen av att höra det i alla fall...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 19:13

Trippad kick skrev:
synd att en kille inte sjunger den
Varför?

Förresten finns det någon speciell musik som har "SoR-effekt" på er?(låter helknas :? ) Jag har märkt att jag när jag lyssnar på viss musik kan bli helt förfärligt sugen på att ta fram och läsa något Tolkien relaterat.. :D..hm
1; därför att Gollum är en kille? :D
2; Japp. Hela FotR och TTT-soundtracken tar mig till Midgård. Samma med Bo Hansson. Underbar musik! Speciellt Shadowfax (finns det någon härligare låt?) och Dreams in the Houses of Healing, samt The House Of Elrond. När jag lyssnar på låten till Bakshis blir jag så där väldigt sugen på att läsa Bilbo, vet inte riktigt varför eftersom det ju inte ens är Bilbo - men men.

Ååååh, nu spelas Helms Deep. Den får mig nästan att börja gråta..så vacker är den.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 16 januari 2003, 19:26

1; därför att Gollum är en kille?
Njae, iaf. tänker jag mig Gollums röst som ganska skränig och allmänt hemsk(kan inte hitta rätt ord) Om man då skulle ha en röst liknande Gollums skulle låten vara förfärlig(eller vem vet? :) ) Därför tycker jag inte det spelar så stor roll om det är en kvinna/man som sjunger låten..Tänker mig inte heller Gollum speciellt manlig :wink:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 16 januari 2003, 19:33

Gollum's röst ska vara skränig och kraxig :D

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 20:30

joo gollums låt är fin...
men Braking of the fellowship är bra den med...

A knife in the dark e rätt ok den med...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 16 januari 2003, 22:28

Danne skrev:En av de delar av soundtracket som för mig känns som ren Tolkien är i "Fellowship" när Brödraskapet går in i den stora salen i Moria och Gandalf säger nåt i stil med "Behold the mighty kingdom and dwarf-city of Dwarrowdelf". Musiken sväller upp där och ger mig precis samma känsla som böckerna på något sätt, ett slags känsla av en lång historia och djup... Låter flummigt, men så känns det...

Jag gillar den scenen i filmen också, även om man ser ganska tydligt att det är datagjort. När jag såg den scenen på bio första gången började jag nästan gråta, för på något sätt blev jag erinrad om att Tolkiens värld inte funnits på riktigt, men i det ögonblicket kändes det som om jag transporterats till Midgård.
Jag vet exakt vilket ställe och vad du menar, har känt det där själv :cry:

Jag gillar faktiskt den första skivan bättre. Föredrar att höra klassisk musikutan sång, och större delen av den första skivan är instrumental.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 17 januari 2003, 17:52

joo klassisk musik är fin...
fast jag gillar då iaf andra skivan bättre...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 17 januari 2003, 23:13

Ja, klassisk musik kanske är fel att kalla det, men jag fann inget bättre ord för att beskriva den.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 17 januari 2003, 23:15

jaa igentligen så är det de...
men alla vet väl vad man menar =)

man somnar fint till första skivan... =D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 19 januari 2003, 18:09

Gilithil skrev:Jag vet exakt vilket ställe och vad du menar, har känt det där själv :cry:

Jag gillar faktiskt den första skivan bättre. Föredrar att höra klassisk musikutan sång, och större delen av den första skivan är instrumental.
Jag älskar den delen också, man sugs in och det är något majestätiskt i den.

Skriv svar