Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
-
Joohn
- Medlem
Calan skrev:Jag citerar från den ganska osäkra källan De förlorade sagornas bok:
"Av dessa kraftens demoner (balrogar) dräpte Etchelion tre..."
Några rader längre ner kommer en rad som man tolkas att Tuor dräpte fem balroger! Etchelion och Tuor + deras män har slagit sig fram till balrogarna och det står så här:
"och fem av dem stupade för denna yxa (Dramborleg, Tuors yxa)"
Sedan finns det ett stycke som berättar att kungens livvakt eller liknande dödae 2 tjog av balrogar! Som sagt, jag tror inte att texterna i DFSB är särskilt trovärdiga. En sak som stärker det är att Tuors far nämns som Peleg! Alla vet väl att han heter Huor?
Tolkien ändrade det där..tror det fanns åtta Balroger allt som allt.
De förlorade sagornas bok är ungefär en kladd till Silmarillion.
-
Calan
- Medlem
Hur vet du att det fanns just åtta balrogar? Har du någon källa? Skulle vilja veta...
-
Joohn
- Medlem
Calan skrev:Hur vet du att det fanns just åtta balrogar? Har du någon källa? Skulle vilja veta...
har läst det på nåt forum så säkert är det inte!..men det var inte många iaf.
-
Calan
- Medlem
Balrogarna var ju maiar från början så det borde inte finnas särskilt många. Jag skulle också tippa på runt 10 stycken...
-
Joohn
- Medlem
är det helt hundra att Balrogerna var maia, är det inte möjligt att dom som Drakarna var nån annan slags ande från början?
För jag tycker det är konstigt att dom inte är mäktigare.
-
Calan
- Medlem
Jag är 99% säker på det. De var eldandar - eldmaiar precis som bl.a Arien som sköter solen. Dock lyckades inte Morgoth locka till sig henne.
-
Halifírien
- Medlem
Nämns det inte i silmarrillion att vid det stora Dagor Bragollach så kom först en armé balroger och sedan orcher utan tal. Jag kan inte peka på något specifikt citat, men jag kan nästan svära på att jag hört historier om flera hundra balroger som deltar i vissa av slagen, och att tjogtals slaktades av de tappra noldorsoldaterna. Eller så blandar jag ihop det med de förlorade sagorna, där de förekommer i riklig mängd. Inte minst vid gondolins fall, där ju hammarens klan allena slaktade hundratals av de brinnande bestarna.
-
Calan
- Medlem
Då måste man tänka på att de var maiar från början. Och hur många maiar fanns det allt som allt? Jag tror knappast det fanns flera hundra. Hur många nämns i Silmarillion? Högst 10 st...
-
Joohn
- Medlem
Halifírien skrev:Nämns det inte i silmarrillion att vid det stora Dagor Bragollach så kom först en armé balroger och sedan orcher utan tal. Jag kan inte peka på något specifikt citat, men jag kan nästan svära på att jag hört historier om flera hundra balroger som deltar i vissa av slagen, och att tjogtals slaktades av de tappra noldorsoldaterna. Eller så blandar jag ihop det med de förlorade sagorna, där de förekommer i riklig mängd. Inte minst vid gondolins fall, där ju hammarens klan allena slaktade hundratals av de brinnande bestarna.
men det står i andra böcker att det är tidiga versioner av berättelserna, Tolkien ändrade antalet Baloger, Orchernas ursprung och mycket annat.
-
Calan
- Medlem
Orchernas ursprung? Var det inte de alver som tillfångatogs vid Cuivienen dom första orcherna? Har det ändrats?
-
Joohn
- Medlem
Calan skrev:Orchernas ursprung? Var det inte de alver som tillfångatogs vid Cuivienen dom första orcherna? Har det ändrats?
Christopher Tolkien, wrote ( Morgoth`s Ring ; Myths transformed ; Text 5. Written in 1959-60 ) : This then, as it may appear, was my father`s final view of the question : Orcs were breed from Men,
läs resten på
http://www.annalsofarda.dk/annals-of-ar ... s/Orcs.htm
-
Calan
- Medlem
Konstigt! Jag har för mig att Morgoth använde orcher mot Thingol och Doriath innan männsikorna ens vaknande! För visst var det orcher med i första anfallet mot Doriath, innan Melians gördel kom till...
-
Joohn
- Medlem
jo jag vet, det blir mycket som inte stämmer p.ga. det, men Tolkien sa det själv så..
-
Lajjmen
- Medlem
Först sa han att Orcherna kom från förslavade alver, men senare ändrade han sig till att dom kom från människorna.
-
Ygge
- Medlem
Calan skrev:Konstigt! Jag har för mig att Morgoth använde orcher mot Thingol och Doriath innan männsikorna ens vaknande! För visst var det orcher med i första anfallet mot Doriath, innan Melians gördel kom till...
Kom ihåg att Silmarrillion sammansattes EFTER JRR Tolkiens död. Han hade nog ändrat saker och ting om han hade skrivit den själv.....