Return of the King-Trailern *SPOILERS*
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Hur mycket jag än beklagar att rensningen inte är med (det är en av mina favoritdelar av boken), så förstår jag ändå anledningen varför. När Ringen väl är förstörd kommer "folk" (d.v.s. den allmänna biopubliken, som inte läst Tolkien) förvänta sig att filmen strax är slut. Att sätta igång en ny bihandling då skulle kanske få folk att gäspa och klia sig i huvudet.Skandal om rensningen inte är med! Där har vi en (till) onödig ändring som jag inte alls förstår.
Jag tycker ju visserligen att rensningen på något sätt borde ha varit med, eftersom jag tycker detta avsnitt är essensen av vad Tolkien skriver om, nämligen att ondskan kan drabba oss överallt, på olika nivåer, kosmiskt som lokalt. Man hade inte behövt ha kvar så mycket mer än själva konfrontationen utanför Beggershus, så hade det funkat för mig. Men, som sagt, jag förstår argumenten.
Det var PJ & co:s lilla hyllning till rensningen, har de sagt. Men det finns ingenting i sättet de gjorde det på som innebär framtida inkonsekvenser, vilket du menar. Spegeln visar ju (i filmens fall) vad som skulle kunna hända om Frodo avviker från sitt uppdrag, och inte vad som faktiskt händer.Varför hade man då med bilden i Galadriels spegel, dem hör ju liksom ihop.
Men bok och film är ju två helt olika medier, med helt olika förutsättningar. Vad som fungerar i en bok kan vara helt värdelöst i en film, och tvärtom. Det ena är inte bättre än det andra, nödvändigtvis, men den regissör som översätter böcker linjärt till film utan att ändra något kommer snart att få se sig om efter ett nytt jobb. Samma med författare som skriver "The book of the film"-böcker. Vissa sådana är katastrofalt usla, de är vanligen direkta nedskrivningar av filmens handling och dialog. De som trots allt funkar är de som vågar förändra filmen lite och lägga till saker som fungerar bra i en bok (t.ex. interna monologer och förklaringar av hur personerna tänker, som vanligen blir ruttna på film men kan funka bra litterärt).tornros skrev:Vi har helt enkelt inte samma uppfattning. Jag anser att om man nu gör en film baserad på en bok så skall man så långt det går följa boken och inte göra egna påfund bara för man tycker dessa sina egna idéer passar bättre än originalets.
Rensningen av Fylke kunde funkat som PJ's fjärde film i serien (men jag har full förståelse för att han inte kommer att göra den). Det funkar helt enkelt inte filmiskt att ha ett hejdundrande crescendo och avslutning på en handling som byggts upp i ett par timmar (eller i det här fallet i ett par filmer), för att sedan börja med en så gott som helt ny handling som bara får en halvtimme på sig att byggas upp och avslutas. Det skulle bli världens antiklimax.
Håller med danne och Engan. Det är fullt förståeligt att en bok inte kan ha exakt samma innehåll som en bok, sedan handlar det ju en del om hur man tolkar böckerna. Vissa ändringar är nästan alltid nödvändiga när man gör om en bok till film. Sedan så handlar ju hela filmen om att förstöra ringen. Det är ju det som hela uppdraget går ut på, altså kommer som danne sa folk som inte läst böckerna tro det är slut efter ringen förstörts. Det måste va ett stort och bra slut. Då tycker jag inte rensningen av Fylke är ett bra slut på en film. De blir för uttdraget. Plus man ändrar faktiskt inget, man klipper bara bort. Å som danne sa att Galadriels spegel kommer de som inte läst böckerna ändå bara tro att det är vad som kommer hända om Frodo backar ut. Vi som har läst boken vet ju ändå att Galadriels spegel har ett samband med rensningen av Fylke. Sen är det väl ett bättre slut på en film när herren dör sist och tjänaren först.