Varför bara Tolkien?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 18 augusti 2003, 11:58

:| Var det inte så att vi för länge sedan hade ett forum för andra fantasyförfattare (på gamla Skalis), men att ingen orkade skriva något där så att det torkade igen...?

Eddings - Bra comic relief
Jordan - Såpopera
Tolkien - Gud

Om man tänker vill annan Fantasy än Tolkien skulle jag rekomendera Neil Gaiman istället. Terry Pratchett är också¨kul, men han måste läsas på engelska, annars missar man en hel massa.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 18 augusti 2003, 12:37

Grabben, jag undrar hur mycket du egentligen läst. Eddings har jag bara hört talas om, dvs. fjortisarna älskar honom medan de som nått gymnasieålder spyr över honom. Jordan har jag läst allt av, varit SL i rollspel i hans värld, läst hans "guide" och det mesta kring honom och VET att utvecklingen i hans serie har gått från att vara högklassig fantasy till att vara värre än den värsta amerikanska såpopera du kan tänka dig.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2003, 16:52

*P* skrev:Eddings - Bra comic relief
Jordan - Såpopera
Tolkien - Gud
Huvudet på spiken, speciellt om Jordans såpoperor. The Wheel of Time är en enda lång utgnaggningsprocess...och dom nyare är mer ett dåligt försök till att skaffa flis...

Eddings har jag gett många försök, Sagan om Bulgarien har jag försökt börjat på ett antal gånger men aldrig kommit längre än några sidor. Riddar Spjuthök och hans äventyr har inte heller resulterat i nåt imponerande minne hos mig, efter att ha blivit introducerad till en ca 20 olika barngudar och olika avatarer av andra så gav jag upp

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 27 juli 2003, 10:48
Ort: Nykvarn, Sweden

Inlägg av Abs0 » 18 augusti 2003, 17:26

*P* skrev: Om man tänker vill annan Fantasy än Tolkien skulle jag rekomendera Neil Gaiman istället. Terry Pratchett är också¨kul, men han måste läsas på engelska, annars missar man en hel massa.
Gaiman har jag inte läst något av, men Pratchet kan jag värkligen föreslå att man läser en bok av. Han får in väldigt mycket humor i sinna böcker sammtidigt som dom är spännande. "Mort" tror jag är den bästa Pratchet boken jag har läst.
Därimot vad det gäller på engelska är ja fortfarande lite för ung för att förstå allting, vilket jag tycker är väldigt synd för svenska översättningar är inte alltid på topp.

// Schwabegger

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 18 augusti 2003, 19:38

Trots att detta egentligen inte är ett Tolkienrelaterat ämne (mer än i sin vidaste bemärkelse) tänker jag låta detta ämne var öppet för ytterligare diskussion.

teppas
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 augusti 2003, 16:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av teppas » 18 augusti 2003, 20:22

D. Andersson skrev:Tolkien var en underbar författare och poet. De andra är snarare... produktskapare. Vill ni diskutera andra författare föreslår jag fantasyforum.nu eller Catahya.net istället för att smutsa ned Skalman med detta skräp.
word.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 18 augusti 2003, 22:28

tack danne :)
Eddings har jag gett många försök, Sagan om Bulgarien har jag försökt börjat på ett antal gånger men aldrig kommit längre än några sidor. Riddar Spjuthök och hans äventyr har inte heller resulterat i nåt imponerande minne hos mig, efter att ha blivit introducerad till en ca 20 olika barngudar och olika avatarer av andra så gav jag upp
Jag tyckte sagan om ringen va lite trög i början..

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 18 augusti 2003, 22:28

Annars finns det ju alltid Harry Potter :lol:

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 27 juli 2003, 10:48
Ort: Nykvarn, Sweden

Inlägg av Abs0 » 18 augusti 2003, 22:30

gjabben skrev:Annars finns det ju alltid Harry Potter :lol:
Iiiinte samma klass :P

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 18 augusti 2003, 22:31

hehe, jag vet, fast jag har faktiskt läst Harry Potter :lol:

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 27 juli 2003, 10:48
Ort: Nykvarn, Sweden

Inlägg av Abs0 » 18 augusti 2003, 22:34

gjabben skrev:hehe, jag vet, fast jag har faktiskt läst Harry Potter :lol:
Jo jag med. tycker att dom är riktigt bra men man kan inte gämföra det med tolkien.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 18 augusti 2003, 23:45

tolkien är den absolut bästa. Eddings är hel okej ¨men Jordans böcker är inge vidare...kämpade mig igenom till 6e boken men dr tog det stopp...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 19 augusti 2003, 00:50

gjabben skrev:Jag tyckte sagan om ringen va lite trög i början..
Ja, men till skillnad från Eddings så håller sig Sagan om Ringen till ett begränsat utbud av karaktärer.

Användarvisningsbild
gjabben
Medlem
Inlägg: 369
Blev medlem: 24 juni 2003, 11:12
Ort: lomma

Inlägg av gjabben » 19 augusti 2003, 11:41

jo iofs.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 21 augusti 2003, 18:53

Å andra sidan är Tolkiens karaktärer bra mycket mer utvecklade än Eddings stereotypa varelser. och man ska inte glömma att en hel del av Eddings alster är ren rip-off från Tolkien och diverse myter. Ta t.ex. mitt favoritexempel: Polgara-Garion-Beldaran-relationerna. Garion är sonsonsonson(osv.) till Beldaran som är syster till Polgara. medan Beldaran "väljer" att bli dödlig och gifter sig med en kung fortsätter Polgara vara odödlig. Det är sedan hon som tar hand om och uppfostrar Garion långt senare efter att hans föräldrar dött. Polgara har för övrigt tagit hand om alla Beldarans ättlingar sedan de "fördrevs" från sitt land.

Påminner detta på något sätt om Elrond-Aragorn-Elros-relationerna?
Aragorn = kungaättling vars förfäder ,fördrevs från sitt land, han uppfostrades hos Elrond sedan hans föräldrar dött eftersom han var ättling till Elronds bror Elros som valt att bli dödlig flera generationer tidigare. Elrond var även beskyddare av många av Aragorns förfäder.

Jag behöver väl knappast nämna att både Garion och Aragorn återfår sina kungadömen i slutet och att båda var kända under titeln "Västerns herre"...

Herr Eddings har även författat en bok som berättar om hans fantasyvärlds förhistoria och geografi(där han bl.a refererar till Tolkien som Papa Tolkien) där han målande beskriver hur han tänkte ut sina folkslag - "Öh.. först alltså borde vi ha bågskyttar typ Robin Hood som liksom lever i en skog och är grönklädda, sen lägger vi till några Ivanhoe-riddare och några onda typer som liknar hunner och har namn som är omöjliga att uttala, blanda in en uråldrig magiker ala Gandalf och en kungaättling och voila... Pengar."

Det tycker jag säger allt om den gode Eddings.

Skriv svar