Uruk-hai i morodor!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 januari 2003, 18:20

Gilithil skrev:Okej, nu förstår jag hur det ligger till, men jag tycker att det är konstigt att Tolkien väljer att kalla både vanliga orker och uruk-hai för uruks.
Jag håller dock fast vid att Sarumans halv-orker inte är samma sak som uruk-hai, och att Sauron först skapade uruk-hai.
Det sistnämnda håller jag fullständigt med om! :)
Den "skelögde" främlingen i Bri har jag för mig sägs vara en halvorch någonstans... Eller har jag drömt det?

Jag tror att anledningen till begreppsförvirringen kring uruker beror på en betydelseförändring hos ett ord när det lånas till ett annat språk, som är helt naturlig i språk.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 30 januari 2003, 18:54

Danne skrev:Det sistnämnda håller jag fullständigt med om! :)
Den "skelögde" främlingen i Bri har jag för mig sägs vara en halvorch någonstans... Eller har jag drömt det?
Jo, jag har faktiskt också läst det någonstans. Robert Fosters The Complete Guide to ME kanske? Har inte den här, den är i flyttkartongerna i det nya huset... Hmm...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 30 januari 2003, 21:32

Danne skrev:Den "skelögde" främlingen i Bri har jag för mig sägs vara en halvorch någonstans... Eller har jag drömt det?
Jag har också hört det, men jag kommer inte på vart.
PJ verkar ju också ha uppfattat det som så, så det finns säkert någon pålitlig källa bakom påståendet.
Eftersom mannen var dunlänning så finns det ju åtminstone en chans att han var halv-ork.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 januari 2003, 00:03

Danne skrev:Det sistnämnda håller jag fullständigt med om! :)
Nej, du har inte drömt det.
Jag kommer dock inte ihåg vart jag läst det. :(

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 31 januari 2003, 02:20

Jag drog fram det här citatet ur TFOTR här på forumet för bara två veckor sedan, i samband med en debatt om ordet "goblin", men det kan kanske bidra till den här diskussionen också.
'So that's where that southerner is hiding!' he thought. 'He looks more than half like a goblin.'
Om detta kan tolkas specifikt som en halvorch kan ju diskuteras, men det säger i alla fall att snubben var allt annat än bildskön... :P

Ohlmarks översättning av den passagen är förresten väldigt "Ohlmarksk"...
'Såå, här är det alltså den där sydlänningen gömmer sig', tänkte han. 'Han är så lik en skurk som det ena bäret det andra.'
:lol: :lol:

Användarvisningsbild
Thingolsheir2
Ny medlem

Inlägg av Thingolsheir2 » 31 januari 2003, 10:26

Jag hittad een uppgift i "Tolkien bestiarium", övr R. Adalberth ang. halv-orcher. Jag har det inte i huvudet men jag får väl kolla upp det...
Det var iallafall Saruman som låg bakom den skapelsen...

Användarvisningsbild
Thingolsheir2
Ny medlem

Inlägg av Thingolsheir2 » 31 januari 2003, 10:29

Nått hände med min tidigare registrering " Thingolsheir" , plötsligt kan jag ej logga in. Så jag fick registrera om mig som "Thingolsheir2", nån moderator/webbansvarig som vet vad som hänt?

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 31 januari 2003, 11:41

Jag hittade ett bättre citat om sydlänningens halvorchiskhet. Det ger kanske inget helt säkert svar heller, men det antyder i alla fall ganska starkt att han har lite orcherblod i sig.

Citatet är från TTT, när Merry sitter på Isengårds ruiner och berättar för Aragorn & Co om Sarumans armés uttåg.
Most of them were ordinary men, rather tall and dark-haired, and grim but not particularly evil-looking. But there were some others that were horrible: man-high, but with goblin-faces, sallow, leering, squint-eyed. Do you know, they reminded me at once of that Southerner at Bree: only he was not so obviously orc-like as most of these were.'
'I thought of him too,' said Aragorn. 'We had many of these half-orcs to deal with at Helm's Deep. It seems plain now that that Southerner was a spy of Saruman's; but whether he was working with the Black Riders, or for Saruman alone, I do not know. It is difficult with these evil folk to know when they are in league, and when they are cheating one another.'
Jag kan för övrigt å det varmaste rekommendera att ha böckerna i elektronisk form! Det gör det busenkelt att söka. Jag letade bara efter ordet "southerner" och hittade den här passagen direkt. (Jag önskar bara att jag hade även den svenska versionen elektroniskt, det hade gjort studier av översättningen avsevärt enklare.)

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 2 februari 2003, 19:26

Ursäkta min ovisshet, men hur får man tag i det?
:|

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 3 februari 2003, 12:47

CJBackfire skrev:"än en gång, böckerna rockar"

näh!!!!!

förresten är det väl bara troll som hatar ljus..
förresten kommer det komma mer Goblins som dom i Moria...
Troll hatar ljus? troll förstenas AV solljus..

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 5 februari 2003, 20:20

Thingolsheir2 skrev:Nått hände med min tidigare registrering " Thingolsheir" , plötsligt kan jag ej logga in. Så jag fick registrera om mig som "Thingolsheir2", nån moderator/webbansvarig som vet vad som hänt?
Samma hände mig, fick omregistrera mig flera gånger, och använda mig av andra mail-adresser. Skitstörigt.

Skriv svar