Gollum i TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 januari 2003, 17:39

Citat ur The Lord of the Rings - The Fellowship of the Ring:
Tolkien skrev:The Woodmen said that there was some new terror abroad, a ghost that drank blood. It climbed trees to find nests; it crept into holes to find the young; it slipped through windows to find cradles.
Citat ur Sagan om Ringen - Ringens Brödraskap
Ohlmarks skrev:Skogarnas folk talade om en vandrande vålnad, ett spöke som drack blod. Han klättrade i träd för att plundra fågelbon, han kröp in i djurens kulor och rövade ungarna, han smög in genom fönstren och tog de nyfödda i deras vaggor.
beliona skrev:Ohlmarks verkar ha tolkat det som om det är djur/fågelungar och inte människobarn, som Gollum äter. Jag tycker att det kan ligga något i detta, även om jag i allmänhet inte håller med den gamle gubben...
Det har han inte alls. Ohlmarks har till och med förtydligat det. Fortfarande någon som tycker Gollum är gullig? :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 januari 2003, 18:39

Fortfarande någon som tycker Gollum är gullig?
Jadå! :D

Allvarligt talat, jag tycker poängen med Gollum är att han är så komplex, så gulligheten är en del av honom...

En del av Gollums uselhet är ju inte hans eget fel, utan han blev ju trots allt bortkörd från sitt barndomshem... (visserligen hade han väl stulit och allting, men ändå!) :)

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 27 januari 2003, 20:05

Ni tycks (förutom danne) tycks ju ha missat poängen helt! Det är Sméagol som är gullig och Gollum som är vidrig.

/rally

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 januari 2003, 21:21

Jag ser inte på det på det viset. Jag anser att båda hans sidor är onda, men att han som Sméagol anstränger sig för att verka snäll.
Jag håller fortfarande inte med om att han bör vara gullig, men visst kan han vara komisk och lite lustig.

Användarvisningsbild
Rally
Medlem

Inlägg av Rally » 28 januari 2003, 00:45

Då Frodo (i Filmen) tilltalar Gollum med Sméagol ändras Gollums personlighet genast. Han kommer ihåg sitt gamla jag. Varför skulle han vilja vara en mindre ond person än vad Gollum är? Jag ser det som att han vill vara den goda Sméagol....

Förresten... Är det någon som vet varför han heter Gollum (Varför han kräker ut sig det namnet)?? Har Tolkien någon förklaring till det?

/Rally

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 januari 2003, 08:19

Rally skrev:Förresten... Är det någon som vet varför han heter Gollum (Varför han kräker ut sig det namnet)?? Har Tolkien någon förklaring till det?

/Rally
Gollum är väl det namn som gavs av hans släkt och ska visst betyda "grymtaren". Är inte helt säkert, har också hört att han gav sig själv det efter sitt ljud som han gör med halsen.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 29 januari 2003, 01:04

Gollum är väl det namn som gavs av hans släkt och ska visst betyda "grymtaren". Är inte helt säkert, har också hört att han gav sig själv det efter sitt ljud som han gör med halsen.
Han fick sitt namn för att han sprang runt o tjyvlyssnade på alla, och grymtade hela tiden, därav namnet Gollum (som betyder grymtaren). Tycker det är helt fel i filmen, som endel har sagt "kräks" han ju ut gollum, vet ej vart detta står i tolkiens böcker, tror det är i Sagan om Ringen.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 29 januari 2003, 01:52

Danne skrev:
Den stegrande kamelen skrev:Men det var ju Sméagol som strypte Déagol, långt innan Gollum fanns. Så någon särskilt trevlig prick var nog inte Slinke heller, så hob han var...
Jag tolkar det som att mordet på Déagol är Gollums första framträdande i Sméagols person. Det är ju Ringen som lockar fram Gollum i Sméagol.
Jo, Ringen var givetvis inblandad. Men samtidigt måste Sméagol ha varit ganska rutten redan från början för att falla för Ringen så fort, inom några minuter från att han fått syn på den. Det är ju inte precis som om Frodo ströp Bilbo så fort han fick chansen, Ring eller inte.

Det finns ett ganska långt stycke i boken där Gandalf breder ut sig om Gollums ondska, nattsvart men fortfarande med ett litet hål där ljus skiner in. Det finns mycket lite hopp om bot, säger han, men inte inget hopp alls. Det är ett tänkvärt stycke, väl värt att läsa i samband med den här diskussionen. (Men jag orkar inte citera det just nu.)
Danne skrev:Vi i publiken måste se varför både Bilbo och Frodo känner medlidande med Sméagol, och inte bara hat, som Sam. Jag tycker filmskaparna har gått helt rätt i en mycket svår balansakt.
Håller i princip med. Kanske är Sméagol - han med de stora pupillerna, till skillnad från Gollums nålshuvudssmå - trots allt lite överdrivet gullig. Men det ordnar sig nog i nästa film, när Slinke och Stinke i bästa samförstånd förråder hoberna till Honmonstret. Så på det stora hela har filmmakarna gjort Gollum alldeles lysande. Jag gillar verkligen greppet med att göra Gollums ögon lika Frodos, för att förstärka känslan av att "så där kan Frodo komma att se ut om Ringen får råda".

Gothmog II skrev:Gollum är väl det namn som gavs av hans släkt och ska visst betyda "grymtaren". Är inte helt säkert, har också hört att han gav sig själv det efter sitt ljud som han gör med halsen.
Det där är en översättningsgrej igen, tyvärr. "Grymtaren" finns bara på svenska.
Tolkien skrev:He took to thieving, and going about muttering to himself, and gurgling in his throat. So they called him _Gollum,_ and cursed him, and told him to go far away; and his grandmother, desiring peace, expelled him from the family and turned him out of her hole.
Ohlmarks skrev:Han började stjäla och gick ofta för sej själv, muttrande och grymtande. De kallade honom för Gollum, ett gammalt ord som betyder 'grymtaren', förbannade honom och bad honom dra all världens väg. Slutligen fördrev honom anmodern från ättens säte för att få fred, jagade bort honom från domänerna.
Själv har jag alltid tänkt mig att namnet Gollum är ett ljudhärmande namn, som imiterar en riktigt slemmig sväljning. Det är ju inte svårt att svälja så att det uppstår ett *glum*-ljud. Jag antar att det är det Tolkien menar när han skriver "gurgling in his throat".

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 januari 2003, 02:09

Ohlmarks skrev:Slutligen fördrev honom[*] anmodern från ättens säte för att få fred, jagade bort honom från domänerna.
[*] Min kurservering.

Lite skum svenska där, vilket iofs inte är ovanligt i Ohlmarks översättning

Slutligen fördrevs han av anmordern från ättens säte...
Bor det ju stått...Ruskigt skum mening det där...

Isendur
Medlem

Re: Gollum i TTT

Inlägg av Isendur » 7 februari 2003, 00:22

Ja, jag håller med.
Jämför bara Gollum mellan LOTR och TTT.

I LOTR verkar han vara lite av ett rovdjur, då man inte ser honom förutom ögonen.

Förresten... Vad hände med Gollum som förföljde brödraskapet i Moria när de stötte på orcherna, för att inte tala om balrogen?

Skriv svar