JAG ÄR TILLBAKS! va tyckte ni om ttt??
Enlig min åsikt så är inte filmen bättre än boken (TTT), mest på grund av (precis som Patrik skriver) att filmen känns totalt sönder klippt. Man hoppar i handlingen. Om FotR var en halvtimme längre i extended version så borde TTT vara en hel timme längre.
Visserligen är Miranda vacker...men jag tycker hon mest ser antingen lite skrämd, arg, ledsen eller "dum" ut i filmen. Man ser väldigt sällan en "normal" Miranda.
Rally
Visserligen är Miranda vacker...men jag tycker hon mest ser antingen lite skrämd, arg, ledsen eller "dum" ut i filmen. Man ser väldigt sällan en "normal" Miranda.
Rally
Jag tycker om Arwens förstorade roll... (bortsett från vissa detaljer kring hur den förstorats)Varför är det nästan inga här på forumet som gillar Arwens förstorade roll i filmerna?
Själv kan jag inte påstå att jag gillar dem direkt, men har nog inget emot dem heller..
hmm..
Det är dessutom ett ganska självklart drag att göra så. Som jag sagt tidigare så beklagade Tolkien alltid att han inte kunde berätta mer om Aragorn/Arwen-relationen i "själva boken", utan var tvungen att flytta den till tilläggen i tredje delen. Anledningen till att han inte kunde få plats med den var ju att han från början valt att berätta det mesta genom hobbitarnas ögon. Men för Tolkien var historien mycket viktigt, inte minst därför att den var som ett eko av historien om Beren och Lúthien...
Men många läsare uppfattar det nog inte så, och undrar nog vem det är som kommer och gifter sig med Aragorn i slutet av boken.
Därför tycker jag att det är helt vettigt att förstora Arwens roll, och för det mesta är det bra gjort. Man har byggt på det som står i tillägget på ett ganska värdigt sätt tycker jag.
Förutom hennes ständiga överdrivna läspande så passar hon mycket bra som alv tycker jag.
Dessutom, vilket antagligen var ännu mer betydelsefullt för honom, var att historien om Beren och Lúthien var ett eko av Tolkiens relation med sin hustru, Edith.Men för Tolkien var historien mycket viktigt, inte minst därför att den var som ett eko av historien om Beren och Lúthien...
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Okej, nu är jag tjej här, men jag tycker att Eowyn/Miranda Otto är mycket vackrare än både Galadriel/Cate Blanchett och Arwen/Liv Tyler.
Jag förstår mycket väl varför PJ valde att ha med Arwen istället för Glorfindel, och varför han förstorade hennes roll så pass. Jag kanske inte tycker att det är speciellt genialiskt; men det är trots allt PJ's Midgård det här. Inte Tolkiens original.
Jag hade gärna haft med Arwen mer om hon bara inte spelats av Liv Tyler. Hon är så... ja hur ska man säga det? Överlägsen... Nä, fel ordval. Men Arwen har en roll i Trilogin även om man inte märker den, men inte på någon av sätten som PJ framförde den.
Då hade jag hellre sett återblickar ifrån Aragorn och Arwens första möte, mer om Aragorns uppväxt och längtan efter Arwen - och de kanske t.o.m hade kunnat fixa in en skådis (Istället för Viggo) som kan sjunga bra, så han kunnat sjunga Beren&Lúthien-sången så att man hörde den och inte bara "hmmm..nanana... hmmm", som i Extended.
Eller varför inte återblickar till Beren och Lúthiens tid? Kanske lite för mycket, men man får iallafall fram det man vill med det hela - Beren/Lúthien och Aragorn/Arwen-likheten.
Cate Blanchett är vacker, tycker jag. Kanske inte tillräckligt alvisk, men vad kan man begära? Jag har knappt ens tänkt mig alver så pass mänskliga (Men absolut inte som i Rankin/Bass's Bilbo-film, jag lovar!).
Men alverna ska vara mer tankfulla, och vackrare än människorna som idag vandrar på jorden. Det gäller såklart för både kvinnorna och männen - de kunde ju ha valt någon annan skådis istället för Orlando Bloom också - men eftersom inga alver idag vandrar på jorden så... Men då hade jag föreslagit Lothlórien alverna (med undantag för Celeborn och Galadriel) mer asiatiska, Kina liksom. Deras ögon har ett så pass djup att jag mycket väl kan tänka mig de som alver.
Miranda Otto som Eowyn gör inte bara den bästa (kvinnliga) rollen i filmen, utan hon är fantastiskt vacker också! Om jag varit Aragorn skulle jag hellre gift mig med henne än Arwen. Min kompis frågade mig om hon var en alv.
Det kan tyda på två saker:
* Antingen har PJ gjort alverna för mänskliga, så att de lätt blandas ihop med människorna.
* Miranda Otto är vackrare än alverna. (Det är ju fel)
Jag förstår mycket väl varför PJ valde att ha med Arwen istället för Glorfindel, och varför han förstorade hennes roll så pass. Jag kanske inte tycker att det är speciellt genialiskt; men det är trots allt PJ's Midgård det här. Inte Tolkiens original.
Jag hade gärna haft med Arwen mer om hon bara inte spelats av Liv Tyler. Hon är så... ja hur ska man säga det? Överlägsen... Nä, fel ordval. Men Arwen har en roll i Trilogin även om man inte märker den, men inte på någon av sätten som PJ framförde den.
Då hade jag hellre sett återblickar ifrån Aragorn och Arwens första möte, mer om Aragorns uppväxt och längtan efter Arwen - och de kanske t.o.m hade kunnat fixa in en skådis (Istället för Viggo) som kan sjunga bra, så han kunnat sjunga Beren&Lúthien-sången så att man hörde den och inte bara "hmmm..nanana... hmmm", som i Extended.
Eller varför inte återblickar till Beren och Lúthiens tid? Kanske lite för mycket, men man får iallafall fram det man vill med det hela - Beren/Lúthien och Aragorn/Arwen-likheten.
Cate Blanchett är vacker, tycker jag. Kanske inte tillräckligt alvisk, men vad kan man begära? Jag har knappt ens tänkt mig alver så pass mänskliga (Men absolut inte som i Rankin/Bass's Bilbo-film, jag lovar!).
Men alverna ska vara mer tankfulla, och vackrare än människorna som idag vandrar på jorden. Det gäller såklart för både kvinnorna och männen - de kunde ju ha valt någon annan skådis istället för Orlando Bloom också - men eftersom inga alver idag vandrar på jorden så... Men då hade jag föreslagit Lothlórien alverna (med undantag för Celeborn och Galadriel) mer asiatiska, Kina liksom. Deras ögon har ett så pass djup att jag mycket väl kan tänka mig de som alver.
Miranda Otto som Eowyn gör inte bara den bästa (kvinnliga) rollen i filmen, utan hon är fantastiskt vacker också! Om jag varit Aragorn skulle jag hellre gift mig med henne än Arwen. Min kompis frågade mig om hon var en alv.
Det kan tyda på två saker:
* Antingen har PJ gjort alverna för mänskliga, så att de lätt blandas ihop med människorna.
* Miranda Otto är vackrare än alverna. (Det är ju fel)
- D. Andersson
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
- Flikkan
- Medlem
Hört talas om ordet Ironi...?Efrit skrev:vad menar du med: Nä, det är ju verkligen hon som hämtar Frodo och för han över Vadstället...???Flikkan skrev:Inte?!Efrit skrev:Men jag tycker att Arwen inte har någon förstorad roll...
tycker hon är bra som hon är
Nä, det är ju verkligen hon som hämtar Frodo och för han över Vadstället...