Portvaktare..

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 18 januari 2003, 12:08

Med tanke på hur många inlägg du skriver här så tror jag nog forumet tar rätt mycket tid också. Men det är faktiskt den bästa källan till kunskap, just att läsa. Att läsa trilogin 3 gånger och silmarillion 3 gånger ger mer kunskap än att spendera lika lång tid här, kan jag lova.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 19 januari 2003, 10:42

joo det kan det ju göra...
du har så rätt så rätt.. ska läsa lite till så behöver det inte verka som att jag inte har läst...=)

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 19 januari 2003, 15:58

Jag har lösningen!

Det pågår en liknande diskussion på TolkienOnline, och där skrevs följande:
The current issue of CINEFEX magazine has the answer to this question. Richard Taylor makes it quite clear that the two trolls operating the gate machinery at The Black Gate ARE NOT CAVE TROLLS. They are mountain trolls. They are one-and-a-half times larger than the cave trolls although their heads are proportionaly smaller, thus giving them far less intelligence and easier to control and manage.
Så nu vet vi...

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 19 januari 2003, 16:07

okey... då vet man...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 19 januari 2003, 17:05

Det förklarar inte det faktum att olog-hai är de enda som klarar solljus, men dessa är ute i solen.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 19 januari 2003, 18:22

Gollum är också ute under det Gula Ansiktet, så jag tror inte PJ brytt sig om det mer än att Uruk Haierna tål det och inte orcherna.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 19 januari 2003, 19:20

Gollum tår solljus utmärkt, men ogillar det lika mycket som uruk-haier. Orcher tål också solljus, men tror det bränner kraftigt på deras hud, eller så. De kan iaf röra sig under solen, men ogillar det VÄLDIGT kraftigt.

Grejen är att med troll är steget lite värre. Där är det inte ogillande utan förstelningar. Särskilt som olog-hai-rasen finns, så...

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 19 januari 2003, 19:21

Vad är det som säger att det inte handlar om Bergs-Olog-hai? :D

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: 14 januari 2003, 16:13
Ort: Gellivare i Norrland
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 20 januari 2003, 17:14

jasså gollum tål ljus...det trodde jag inte..

Skriv svar