SILMARILLION - FILM???

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 7 oktober 2002, 18:03

Hur ser "din" Aragorn ut då Danne?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 7 oktober 2002, 19:38

Äldre, längre, värdigare, mer väderbiten, gråsprängt hår.

Fast jag tycker att Viggos Aragorn är mycket mycket bra, och är helt rätt i PJ:s film, men, som sagt, "min" Aragorn ser inte ut så.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 8 oktober 2002, 09:57

Jag har nästan glömt bort min bild av Aragorn innan filmen, men jag känner igen mig i det du skrev, Danne. Något sådant tror jag att jag också tänkte mig, om man bortser från 'Äldre'.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 8 oktober 2002, 11:00

Flikkan skrev:Har läst Trilogin fyra gånger efter filmen...
Du måste läsa fort och ofta. 8O

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 8 oktober 2002, 18:18

tänker mig Strider ungefär som PJ verkar ha gjort, fast jag måste erkänna att jag aldrig riktigt får en klar bild av hur jag föreställer mig karaktärerna. Det bara dyker upp som någon slags flum-vision. Det är inte det att jag har dålig fantasi utan jag tänker mig mer alla som "själar" och lägger märke till deras personligheter. Det kanske låter lite konstigt...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 8 oktober 2002, 19:22

Trippad kick skrev:jag måste erkänna att jag aldrig riktigt får en klar bild av hur jag föreställer mig karaktärerna. Det bara dyker upp som någon slags flum-vision. Det är inte det att jag har dålig fantasi utan jag tänker mig mer alla som "själar" och lägger märke till deras personligheter. Det kanske låter lite konstigt...
Jovisst, det låter verkligen ärkekonstigt. Fast det är nog ungefär så jag läser också, så du är nog långt ifrån ensam om att vara konstig ... :wink:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 9 oktober 2002, 15:06

Grejen är ju att Tolkien är ju så extremt vag i sina personbeskrivningar att man i stort kan tänka sig deras utseende hur som helst. Något man definitivt inte kan säga om miljöbeskrivningarna dock...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 oktober 2002, 18:03

Mer väderbiten har jag också tänkt mig honom som, men annars tycker jag att PJ's Aragorn är bra faktiskt. Jag har lite svårt att komma ihåg hur ja föreställde mig de olika karaktärerna före filmen nu efteråt, men jag tror faktiskt att det är lite som för Eowyn för mig, att jag aldrig helt skaffat mig en egen bild heller.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 12 oktober 2002, 14:32

jag har tänkt mig hoberna annorlunda...men jag gillar dom som dom va i filmen!! bättre än min egen syn på dom....

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 13 oktober 2002, 02:33

jag tänkte mig Merry och Pippin som tvillingar med rött hår...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 13 oktober 2002, 11:56

Hur hade ni tänkt er Legolas, mörkt eller ljust hår?

Trippad kick
Medlem
Inlägg: 373
Blev medlem: 27 juli 2002, 18:43
Ort: fattar inte?!

Inlägg av Trippad kick » 13 oktober 2002, 13:15

Ganska ljust hår med lite mörkare under. Något jag tycker om i filmen är Gandalfs näsa.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 13 oktober 2002, 14:09

jag tänkte mig Merry och Pippin som tvillingar med rött hår...
:lol:
Något jag tycker om i filmen är Gandalfs näsa.
Ja, det är den som gör att han ser så snäll ut :) .

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 13 oktober 2002, 14:16

Har tänkt mig Legolas i omväxlande ljust och mörkt hår, men har på senare tid lutat åt ljust. Tänker mig Legolas hårlängd mer som i Bakshis film än i PJ:s...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 13 oktober 2002, 15:28

Själv hade jag tänkt mig honom mörkhårig, men nu har han 'fått' en ljusare nyans.

Skriv svar