Håller inte alls med, inte för fem korvöre faktiskt.Därför kan jag t ex tycka att Gollum har fått överdrivet mycket lovord från kritikerna. Visst ligger det fantastisk teknik bakom, det är imponerande att få en ditritad figur såpass verklighetstrogen, men om man ser honom som en rollfigur bland andra och bara går efter hur man upplever honom, inte hur han är gjord, så tycker jag att han spelar över ganska rejält och därför tenderar att bli lite tröttsam.
(svenska) recensioner ... [ändrad titel]
Fast jag måste ju säga att Orvar verkar tämligen "kommersiellt inriktad", om man kan säga så. Han älskade ju bevisligen den första filmen, men tyckte inte att efterföljarna levde upp till den. Men jag litar nog trots allt mer på Jens Pettersson i Aftonbladet... Han och jag brukar väldigt ofta ha samma filmsmak.
Visst, Gollum är tekniskt välgjord, men för mig ligger inte styrkan i rollprestationen där, utan i det skådespeleri Serkis (med hjälp av Weta, etc) presterar. De små subtila skiftningarna i miner och blickar är helt superbt, anser jag. Jag tycker, om något, att Gollum snarare underspelar i vissa scener. Och sedan ligger väl en del av överspelandets natur redan i källmaterialet: Tolkiens Gollum är en Dramatenskådis i vissa scener... 
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
DN:s recension: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2 Får väl tolkas som 4,5 av 5.
Svenskans recension. Ganska kritisk. 4/6.
och Sydsvenska Dagbladets. Intressant, läsvärd! En femma, högsta poäng.
och Sydsvenska Dagbladets. Intressant, läsvärd! En femma, högsta poäng.
- Kapten_Gars
- Medlem
Efter att precis ha sett filmen så tror jag att Orvars besvikelse på scenen med Eowyn och Häxmästaren beror på att han läst Ohlmarks felöversatta version och därför fått en bilden av scenen som skiljer sig rätt mycket från både Tolkiens och Jacksons. Eller så har han hängt upp sig väldigt mycket på lite annan utrustning, att ett hugg ändras till en stöt och likande små detaljer.
/Daniel
/Daniel
Var det nån som såg det där reportaget från efter premiären när dom frågade (tror det var Stakka Bo) om filmen och han sa nåt i stilen med:
"Jag tycker det är synd att filmen har så starka rasbiologiska inslag, att elefantryttarna är beduiner. Det kanske är så i boken, men lite synd tycker jag det va"
Jag satt mest och suckade. GE DIG FÖR I HELVETE! Nog för att det är PK här i Sverige att jaga all form av nationalism med förstoringsglas och Aftonbladet i hälarna, men man behöver fan inte överdriva....
"Jag tycker det är synd att filmen har så starka rasbiologiska inslag, att elefantryttarna är beduiner. Det kanske är så i boken, men lite synd tycker jag det va"
Jag satt mest och suckade. GE DIG FÖR I HELVETE! Nog för att det är PK här i Sverige att jaga all form av nationalism med förstoringsglas och Aftonbladet i hälarna, men man behöver fan inte överdriva....