Dagenz Bild
- Never Spirit
- Medlem
- Never Spirit
- Medlem
Öron
Jag tror att jag har läst någonstans att de är lövformade men kan inte komma på var jag läst det....
Jag tror att det finns två belägg för att alverna skulle ha spetsiga öron, och inget av dem står att finna i någon text som Tolkien gav ut under sin livstid. Jag minns inte de exakta fakta, men har för mig att det var någonting så här:
1) I en etymologisk avhandlingen om alvspråken säger Tolkien (om jag minns rätt) att orden för löv och ära är besläktade. Jag kan ha helt fel här!!!
2) Tolkien skriver någonstans (jag tror att det är i ett brev) att hobbitarnas öron är bara en aning spetsiga och "alviska". Detta säger kanske mer om hobbitarna än om alverna, eftersom Tolkien skrev detta till någon undrande läsare. Det är inte säkert att Tolkien här syftade på sina "egna" alver, utan kanske snarare på den allmänna uppfattningen om "alver" (eller älvor).
1) I en etymologisk avhandlingen om alvspråken säger Tolkien (om jag minns rätt) att orden för löv och ära är besläktade. Jag kan ha helt fel här!!!
2) Tolkien skriver någonstans (jag tror att det är i ett brev) att hobbitarnas öron är bara en aning spetsiga och "alviska". Detta säger kanske mer om hobbitarna än om alverna, eftersom Tolkien skrev detta till någon undrande läsare. Det är inte säkert att Tolkien här syftade på sina "egna" alver, utan kanske snarare på den allmänna uppfattningen om "alver" (eller älvor).
-
Fasans Lord
- Medlem
- Kontakt:
..
Har hört nånstans att Tolkien skulle ha sagt, rakt ut då alltså, att
alverna hade lövformade öron.
Och det där med hoberna talar ju starkt för det också.
alverna hade lövformade öron.
Och det där med hoberna talar ju starkt för det också.
- Never Spirit
- Medlem
Kan inte någon lägga in någon bild??
Okej förut var det typ timmens bild eller nåt, men fortsätter det så här så blir det snart veckans bild. Okej jag ska egentligen inte klaga, men bilderna vägrar att funka, ska försöka testa nu på test, men snälla, någon lägg in en bild. Jag ska försöka så snart jag kan att lägga in en bild. Om vi förtsätter att disskutera alvören kommer vi snart in på disskutionsämnen som jag verkligen inte vill disskutera t.ex dom nakna dvärgarn i Warcraf II som sitter på griparna *stackars gripar*
Nu blev det här ett ganska långt och väldigt fövirrande (tror jag iallafal) inlägg. Men punkten var:Snälla någon lägg in en bild även om inte jag kan
Okej förut var det typ timmens bild eller nåt, men fortsätter det så här så blir det snart veckans bild. Okej jag ska egentligen inte klaga, men bilderna vägrar att funka, ska försöka testa nu på test, men snälla, någon lägg in en bild. Jag ska försöka så snart jag kan att lägga in en bild. Om vi förtsätter att disskutera alvören kommer vi snart in på disskutionsämnen som jag verkligen inte vill disskutera t.ex dom nakna dvärgarn i Warcraf II som sitter på griparna *stackars gripar*
Nu blev det här ett ganska långt och väldigt fövirrande (tror jag iallafal) inlägg. Men punkten var:Snälla någon lägg in en bild även om inte jag kan
- Never Spirit
- Medlem
-
Fasans Lord
- Medlem
- Kontakt:
..
Jävligt snügg!
Lite Rebecca Guay över den där, och eftersom
jag dyrkar henne så kan jag ju ingét annnat än att älska det här med.
Karaktärerna är väldigt lyckade, ungefär som jag tänker mej dem.
Elden från Gandalfz fackla är snygg och ljuset som träffar deras
ansikten likaså.
Kort sagt: Bortsett från att en av hoberna ler (skulle inte jag ha gjort när en flock vargar var så pass nära) är den nästan perfekt.
Ryssarna rules när det gäller Rolozo!!
Lite Rebecca Guay över den där, och eftersom
jag dyrkar henne så kan jag ju ingét annnat än att älska det här med.
Karaktärerna är väldigt lyckade, ungefär som jag tänker mej dem.
Elden från Gandalfz fackla är snygg och ljuset som träffar deras
ansikten likaså.
Kort sagt: Bortsett från att en av hoberna ler (skulle inte jag ha gjort när en flock vargar var så pass nära) är den nästan perfekt.
Ryssarna rules när det gäller Rolozo!!
- Never Spirit
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Figurena är kanske lite konstiga, men jag gillar den, förövrig är den målad av Igor Kordej.