Lustig liten grej...
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Ett syfte var väl helt enkelt att få in lite mer tragik i filmen, det finns ju en hel del sånt i boken. Förhoppningsvis får scenen biopubliken att tänka till lite över det extra tragiska i att just en alv dör, som ju annars hade levt i "evighet". Det är väl i alla fall det budskap de försöker förmedla, när Haldir tittar alldeles förkrossad på alla sina döda kamrater innan han själv stupar. Det är ju inte helt lätt annars att greppa i filmform det vemod som präglar stora delar av boken, i synnerhet när det gäller alverna. Deras tid är över, det gäller att hamra hem det budskapet, och i filmformatet blir det ju av nödvändighet lite mindre subtilt.
Sedan bör man väl också komma ihåg att biopubliken inte har någon nämnvärd relation till Haldir. Inte ens i den utökade versionen hinner han mer än skymta förbi några gånger. Det är nog bara för de som läst boken som hans död känns mer personlig. Men dessa personer har ju å andra sidan läst boken och vet att han egentligen inte dör...
Jag tycker att det var en alldeles utmärkt scen! (Dock tycker jag nog inte att skådisen de valt som Haldir var så lyckad, vare sig i utseende (han påminner om Robert Downey Jr, med ett köttigt, väldigt oalviskt ansikte) eller i agerande (han talar så konstigt).
Sedan bör man väl också komma ihåg att biopubliken inte har någon nämnvärd relation till Haldir. Inte ens i den utökade versionen hinner han mer än skymta förbi några gånger. Det är nog bara för de som läst boken som hans död känns mer personlig. Men dessa personer har ju å andra sidan läst boken och vet att han egentligen inte dör...
Jag tycker att det var en alldeles utmärkt scen! (Dock tycker jag nog inte att skådisen de valt som Haldir var så lyckad, vare sig i utseende (han påminner om Robert Downey Jr, med ett köttigt, väldigt oalviskt ansikte) eller i agerande (han talar så konstigt).
okej! men jag måste ändå säga att det budskapet är lite otydligt..och då menar jag för de personer som inte läst böckerna. Jag har svårt att tro att de förstår det här med att alvernas stortid är förbi genom att se scenen då haldir dör. (För dem är ju haldir, som det sas ovan, knappt någon de har en relation till.) Och om då den scenen och det budskapet är mer riktat till tolkien-fansen, för att som sagt få mer lite mer av alvernas tragedi, så kan det jue verka lite "dumt" att låta en en alv som inte dör i boken, dö i filmen.
det har säkert några gjort till en viss del jah..men..jag vet inte om det bara är jag som råkar känna sådana oförstående personer som inte uppfattat det..Danne skrev:Av de som sett filmen och inte läst boken runtomkring mig har väl typ alla förstått effekten i att den "odödlige" alven ser alla sina slaktade kamrater framför sina ögon precis innan han själv dör...
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Det har slagit mig förut och det slår mig igen när jag läser den här tråden: Det verkar som om en stor majoritet av alla klagomål som Tolkien-fantaster har på Jacksons filmer handlar om inte så mycket vad de själva inte gillar som vad de är rädda att folk som inte läst böckerna riskerar att missförstå. Ganska lustigt, tycker jag!
Vad är det vi är rädda för egentligen? Är det att folk skall få "fel" uppfattning om våra kära ringkrigshjältar? Vad rör det egentligen oss? Vad är det som vore så hemskt med om ett antal människor gick omkring med en helt annan bild av Frodo eller Sam eller Gimli än vad vi själva har? Och har vi inte också en tendens att rejält underskatta de som inte läst böckerna och vad de klarar att begripa? Jag säger "vi", för jag har märkt precis samma tendenser hos mig själv som hos så många andra här. Vi försöker kritisera och analysera hur filmerna kan tänkas uppfattas av andra nästan mer än att fundera över vad vi själva tyckte. Ett intressant fenomen!
Vad är det vi är rädda för egentligen? Är det att folk skall få "fel" uppfattning om våra kära ringkrigshjältar? Vad rör det egentligen oss? Vad är det som vore så hemskt med om ett antal människor gick omkring med en helt annan bild av Frodo eller Sam eller Gimli än vad vi själva har? Och har vi inte också en tendens att rejält underskatta de som inte läst böckerna och vad de klarar att begripa? Jag säger "vi", för jag har märkt precis samma tendenser hos mig själv som hos så många andra här. Vi försöker kritisera och analysera hur filmerna kan tänkas uppfattas av andra nästan mer än att fundera över vad vi själva tyckte. Ett intressant fenomen!
hmm ja mycke intressant..faktiskt aldrig tänkt på det ur den syninkeln..men det handlar väl om att vi tolkien-fantaster tycker så otroligt bra om historien att vi vill att även alla andra ska känna den känslan..som om vi tänker att "de vet inte vad de går miste om!"
och så det här med att underskatta folk som inte läst böckerna..anledningen till att jag gjorde det ovan har nog en hel del med att göra att jag faktiskt känner många personer som inte begriper någonting..och det kan jag vara rätt så säker på när dom bl.a. haspar ur sej: "var är dom nu nånstans då? i Gandalf eller?"
och så det här med att underskatta folk som inte läst böckerna..anledningen till att jag gjorde det ovan har nog en hel del med att göra att jag faktiskt känner många personer som inte begriper någonting..och det kan jag vara rätt så säker på när dom bl.a. haspar ur sej: "var är dom nu nånstans då? i Gandalf eller?"
Bara undrar vart i boken och vilken bok det står att Gimli far över havet?Ressel skrev:
Enligt boken så dör han ju inte, utan seglar iväg över havet. Alltså han dör inte eftersom vi följer boken, PJ kan göra va fan han vill men Gimli dör INTE!.
Tycker jag har läst alla böcker ett antal ggr men jag måste ha missat just det där.
Är den bara jag som har tänkt på hur lätt alverna dräps i Helms Klyfta?
När orcherna har sprängt muren och alverna stormar ner så hugger ju Uruk-Hai:erna ner alverna hur lätt som helst. De faller ju som furor.
Visst, Uruk-Hai:erna var ju ett stort antal fler, men jag skulle vilja se lite mer "skils" från alvernas sida.
Lite mer fighting-spirit och teknik.
Ungefär som när en man med svart bälte och en man vitt bälte skulle mötas i Karate.
När orcherna har sprängt muren och alverna stormar ner så hugger ju Uruk-Hai:erna ner alverna hur lätt som helst. De faller ju som furor.
Visst, Uruk-Hai:erna var ju ett stort antal fler, men jag skulle vilja se lite mer "skils" från alvernas sida.
Lite mer fighting-spirit och teknik.
Ungefär som när en man med svart bälte och en man vitt bälte skulle mötas i Karate.
Nja...nu är ju inte Urukerna vilka småorcher som helst och alver är (om än duktiga på båge) inga övernaturliga (utan snarare medelmåttiga) svärdskämpar.Aeglos skrev:Är den bara jag som har tänkt på hur lätt alverna dräps i Helms Klyfta?
När orcherna har sprängt muren och alverna stormar ner så hugger ju Uruk-Hai:erna ner alverna hur lätt som helst. De faller ju som furor.
Visst, Uruk-Hai:erna var ju ett stort antal fler, men jag skulle vilja se lite mer "skils" från alvernas sida.
Lite mer fighting-spirit och teknik.
Ungefär som när en man med svart bälte och en man vitt bälte skulle mötas i Karate.