Men jag har ju ett utmärkt tillfälle att sträckläsa nu när det är lov i och för sigfrid.
övermäktiga
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Döttrarna förblir "unnamed", i Ringens Värld står följande:
'Men Arwen gick bort från dödens hus och ljuset i hennes ögon var släckt och det tycktes henne att människorna blivit kalla och grå som en bister vinternatt utan stjärnor. Därefter sade hon farväl till Eldarion och till sina döttrar och till alla hon hållit av'
Jag vet att män inte ska gråta, men jag blir så förbannat rörd av den delen....iallafall, döttrarna är namnlösa
'Men Arwen gick bort från dödens hus och ljuset i hennes ögon var släckt och det tycktes henne att människorna blivit kalla och grå som en bister vinternatt utan stjärnor. Därefter sade hon farväl till Eldarion och till sina döttrar och till alla hon hållit av'
Jag vet att män inte ska gråta, men jag blir så förbannat rörd av den delen....iallafall, döttrarna är namnlösa
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Man måste vara jävligt kall av sig för att inte gråta där, precis som på vissa andra ställen, te.x när Gandalf faller, när Boromir dör, när Sam tror att Frodo dött och bestämmer sig för att ta Ringen och absolut Grå Hamnarna... Blir väldigt rörd av kapitlet om Lúthien och Beren i Sil. också.
Allt behöver ju inte stå i Ringens värld i och för sig. Fast jag har då aldrig hört namnen..Döttrarna förblir "unnamed"
Jag har bara stött på döttrarna i Ringens Värld och står inte namnen där så gav Tolkien dom aldrig några namn.Flikkan skrev:Man måste vara jävligt kall av sig för att inte gråta där, precis som på vissa andra ställen, te.x när Gandalf faller, när Boromir dör, när Sam tror att Frodo dött och bestämmer sig för att ta Ringen och absolut Grå Hamnarna... Blir väldigt rörd av kapitlet om Lúthien och Beren i Sil. också.
Allt behöver ju inte stå i Ringens värld i och för sig. Fast jag har då aldrig hört namnen..Döttrarna förblir "unnamed"
-
Bungo Baggins
- Ny medlem
- D. Andersson
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
Citat från Encyclopedia of Arda:
Snarare före Faramirs tid, det där. Och den andra Barahir var ju far till Beren...Barahir's father was Hador, a famously long-lived Man who ruled Gondor as its Steward for no less than one hundred and seventeen years. According to the best sources we have, Barahir was born in the twelfth year of his father's rule, meaning that he succeeded Hador at the age of one hundred and five. Given Barahir's great age, it is not surprising that his rule, and that of his son Dior, were brief ones.
Barahir held the office of Steward during the waning years of the Watchful Peace. Both he and his son Dior, then, enjoyed rules free of troubles. Barahir's grandson was Denethor, the son of his daughter Rían, who was a young noble of just twenty at the time Barahir became Steward. It was Denethor who was destined to rule Gondor at the time that war erupted on its borders, more than sixty years after Barahir's death.
Barahir ruled as Steward for seventeen years, and was succeeded by his son Dior.
- D. Andersson
- Medlem
Flikkan skrev:Snarare före Faramirs tid, det där. Och den andra Barahir var ju far till Beren...
Det omnämns i prologen till trilogin.Robert Foster: The Complete Guide to Middle-earth, som Christopher Tolkien själv använt i sitt arbete med HOME och UT skrev:Barahir (Fourth Age 2nd Century) Dúnedain, grandson of Faramir. Barahir wrote The Tale of Aragorn and Arwen. He may have been Prince of Ithilien and Steward of Gondor.