Det är tyvärr sant, jag läste det i Aftonbladet för ett tag sen. Han behandlas däremot och hans fortsatta roll i Sagan om Ringen kommer inte att äventyras...Sorgligt, om det är sant... Sir Ian Holm är en av mina absoluta favoritskådisar, alla kategorier. Han är alltid suverän, oavsett vilket sällskap han hamnar i.
SILMARILLION - FILM???
Hmm... Jag skulle förstås inte ha så mycket emot att få se Tuors resa till Gondolin... Fast å andra sidan är jag fortfarande orolig för att det skulle förstöra min egen uppfattning av den.
Det jag främst har emot filmatiseringar av Tolkiens böcker är vad som hände med "ringen"... Ska man göra en filmatisering av en bok tycker jag att man ska lämna öppet för nya filmatiseringar av boken också, problemet är att Jacksons film blivit så hypad att detta praktikst taget är omöjligt vad gäller "Ringarnas furste/herre/?"
Det är en av anledningarna till att jag skulle föredra en TV-serie om man nu måste filma Silmarillion - Av någon anledning känns en tv-serie inte lika slutgiltigt som en storfilm...
Det jag främst har emot filmatiseringar av Tolkiens böcker är vad som hände med "ringen"... Ska man göra en filmatisering av en bok tycker jag att man ska lämna öppet för nya filmatiseringar av boken också, problemet är att Jacksons film blivit så hypad att detta praktikst taget är omöjligt vad gäller "Ringarnas furste/herre/?"
Det är en av anledningarna till att jag skulle föredra en TV-serie om man nu måste filma Silmarillion - Av någon anledning känns en tv-serie inte lika slutgiltigt som en storfilm...
- Flikkan
- Medlem
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Samma här. Så hände det med Sagan Om Ringen (endast första då..) och det är väl mest därför jag inte är överförtjust i filmen. Det var rätt mycket som stämde, men ännu mer som inte gjorde det och speciellt inte Sam (fast Sean Astin är ganska söt ändå...). Generellt så hade jag tänkt mig hoberna mindre, håller på att läsa Konungens Återkomst för 6:e gången (tror jag iallafall att det är), och det gick inte ens att fantisera sig Sean Astin som Sam när han hoppar på orcherna.*P* skrev:Fast å andra sidan är jag fortfarande orolig för att det skulle förstöra min egen uppfattning av den.
Jag måste lära mig rita tills nästa film kommer, så att jag kan få ha kvar mina uppfattningar om hur saker och ting ser ut.
Är Femman den kanal som har bäst ekonomi? Tycker snarare den verkar ha lite pengar, massa gamla serier och TV-shop typ... Fast Jay Leno och Vänner är ju ofta bra iofs. (det här hör inte till Tolkien)Så det skulle nog bli en TV-serie, men i så fall på 5:an eller någon annan kanal, eftersom det är de som kan betala.
- Flikkan
- Medlem
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Själv förstår jag inte den här oron över att ens egna bilder skulle försvinna. Jag har inte upplevt något liknande med Jacksons film. De bilder som stämmer fyller visserligen i mina konturer lite bättre, men de bilder som är unikt mina har inte försvunnit, och kommer inte göra det heller (exempel på detta är "min" Aragorn).
Astins Sam passar fantastiskt bra in på min bild av Sam.och speciellt inte Sam
Min polare David kom på en perfekt prolog till en uppföljare till Sagan om Ringen när vi bastade härom dagen
:
The mission to destroy the Ring of Sauron was a succes, and for a brief time the lands of Middle-Earth lived in happiness. But they were all of them deceived, for another ring was made.
One ring to rule them all!
In the fires of Mount Doom the dark lord Sauron forged another ring, a master ring, and into this ring i poured his cruelty, his malice and his will to govern all life.
deja vú?
The mission to destroy the Ring of Sauron was a succes, and for a brief time the lands of Middle-Earth lived in happiness. But they were all of them deceived, for another ring was made.
One ring to rule them all!
In the fires of Mount Doom the dark lord Sauron forged another ring, a master ring, and into this ring i poured his cruelty, his malice and his will to govern all life.
deja vú?
- Flikkan
- Medlem
- Inlägg: 1010
- Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Jag tyckte så själv, till en början. Jag trodde iallafall att jag tyckte det, men om jag skall vara ärlig var det inte mycket som stämde överens med min bild. Har läst Trilogin fyra gånger efter filmen, och två eller tre innan och nu har jag just läst klart sjunde gången(eller om det var sjätte) och jag kunde inte klämma in Astin i Cirith Ungol, som 'Den Store Alvkrigaren'. Sean Astins blick på Elijah Wood när Gandalf just lämnat dem tycker jag är riktigt ...riktigt... finner inget ord för vad jag tycker, men det ser löjligt ut iallafall. Och samma blick klämmer han till med på slutet då han säger 'Strider will look after them' (eller vad det nu är) och det sänker hans roll.Danne skrev:Astins Sam passar fantastiskt bra in på min bild av Sam.
Men han är faktiskt riktigt, riktigt söt också...