SILMARILLION - FILM???

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 1 oktober 2002, 16:30

Sorgligt, om det är sant... Sir Ian Holm är en av mina absoluta favoritskådisar, alla kategorier. Han är alltid suverän, oavsett vilket sällskap han hamnar i.
Det är tyvärr sant, jag läste det i Aftonbladet för ett tag sen. Han behandlas däremot och hans fortsatta roll i Sagan om Ringen kommer inte att äventyras...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 1 oktober 2002, 16:38

Vad är det för sort cancer?

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 1 oktober 2002, 20:12

Jag skulle gärna se Sillmarillion filmatiseras. Iaf om de gör det på allvar och sattsar rejält på det.
Och precis som flera redan har påpekat så skulle Bilbo passa utmärkt den också.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 2 oktober 2002, 10:15

Enligt aftonbladet är det prostatacancer...

Bilbo och Silmarillion i all ära, är det verkligen ingen som vill se Mr Bliss och breven från jultomten filmade? :mrgreen: :lol:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 2 oktober 2002, 10:55

Men ett problem: Kapitlenas längd skiljer sig, och det brukar inte tv-serier göra.
Det skulle nog inte bli så problematiskt. Vissa kapitel slår man ihop, och vissa gör man ett dubbelavsnitt av.

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 2 oktober 2002, 12:46

Hmm... Jag skulle förstås inte ha så mycket emot att få se Tuors resa till Gondolin... Fast å andra sidan är jag fortfarande orolig för att det skulle förstöra min egen uppfattning av den.

Det jag främst har emot filmatiseringar av Tolkiens böcker är vad som hände med "ringen"... Ska man göra en filmatisering av en bok tycker jag att man ska lämna öppet för nya filmatiseringar av boken också, problemet är att Jacksons film blivit så hypad att detta praktikst taget är omöjligt vad gäller "Ringarnas furste/herre/?"

Det är en av anledningarna till att jag skulle föredra en TV-serie om man nu måste filma Silmarillion - Av någon anledning känns en tv-serie inte lika slutgiltigt som en storfilm...

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 2 oktober 2002, 12:52

Om de delar upp LotR i tre filmer så skulle en godkänd Silmarillion filmatisering vara på ungefär sju filmer (?), och de skulle de inte kunna locka bublik till. Så det skulle nog bli en TV-serie, men i så fall på 5:an eller någon annan kanal, eftersom det är de som kan betala.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 2 oktober 2002, 13:47

*P* skrev:Fast å andra sidan är jag fortfarande orolig för att det skulle förstöra min egen uppfattning av den.
Samma här. Så hände det med Sagan Om Ringen (endast första då..) och det är väl mest därför jag inte är överförtjust i filmen. Det var rätt mycket som stämde, men ännu mer som inte gjorde det och speciellt inte Sam (fast Sean Astin är ganska söt ändå...). Generellt så hade jag tänkt mig hoberna mindre, håller på att läsa Konungens Återkomst för 6:e gången (tror jag iallafall att det är), och det gick inte ens att fantisera sig Sean Astin som Sam när han hoppar på orcherna.

Jag måste lära mig rita tills nästa film kommer, så att jag kan få ha kvar mina uppfattningar om hur saker och ting ser ut.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 2 oktober 2002, 21:41

Så det skulle nog bli en TV-serie, men i så fall på 5:an eller någon annan kanal, eftersom det är de som kan betala.
Är Femman den kanal som har bäst ekonomi? Tycker snarare den verkar ha lite pengar, massa gamla serier och TV-shop typ... Fast Jay Leno och Vänner är ju ofta bra iofs. (det här hör inte till Tolkien)

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 2 oktober 2002, 22:30

De kanalerna med bäst ekonomi är väl självklart SVT. Där borde det även gå ifall den kommer - för alla har SVT. Jag har inte femman till exempel.

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 3 oktober 2002, 11:19

Själv förstår jag inte den här oron över att ens egna bilder skulle försvinna. Jag har inte upplevt något liknande med Jacksons film. De bilder som stämmer fyller visserligen i mina konturer lite bättre, men de bilder som är unikt mina har inte försvunnit, och kommer inte göra det heller (exempel på detta är "min" Aragorn).
och speciellt inte Sam
Astins Sam passar fantastiskt bra in på min bild av Sam.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 oktober 2002, 11:59

Min polare David kom på en perfekt prolog till en uppföljare till Sagan om Ringen när vi bastade härom dagen :D :

The mission to destroy the Ring of Sauron was a succes, and for a brief time the lands of Middle-Earth lived in happiness. But they were all of them deceived, for another ring was made.
One ring to rule them all!
In the fires of Mount Doom the dark lord Sauron forged another ring, a master ring, and into this ring i poured his cruelty, his malice and his will to govern all life. :lol:

deja vú? :D

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem
Inlägg: 828
Blev medlem: 8 juni 2002, 22:56
Ort: Stockholm

Inlägg av Eowyn » 5 oktober 2002, 21:35

humm...sauron skulle väl inte kunna komma tillbaka...men andra onda makter kunde väl det...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 7 oktober 2002, 15:11

det var ett skämt...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 7 oktober 2002, 15:24

Danne skrev:Astins Sam passar fantastiskt bra in på min bild av Sam.
Jag tyckte så själv, till en början. Jag trodde iallafall att jag tyckte det, men om jag skall vara ärlig var det inte mycket som stämde överens med min bild. Har läst Trilogin fyra gånger efter filmen, och två eller tre innan och nu har jag just läst klart sjunde gången(eller om det var sjätte) och jag kunde inte klämma in Astin i Cirith Ungol, som 'Den Store Alvkrigaren'. Sean Astins blick på Elijah Wood när Gandalf just lämnat dem tycker jag är riktigt ...riktigt... finner inget ord för vad jag tycker, men det ser löjligt ut iallafall. Och samma blick klämmer han till med på slutet då han säger 'Strider will look after them' (eller vad det nu är) och det sänker hans roll.

Men han är faktiskt riktigt, riktigt söt också...

Skriv svar