Sagan om ringen Extended Edition - MUMS!

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 5 september 2002, 15:16

Flikkan skrev:
Someone skrev: Sam gets some elvin rope that comes in handy when he faces a giant spider in The Two Towers
Hallå? Vad hände med jorden från Galadriels fruktträdgård då? Och vem det nu var som sa det, så skulle de väl flytta Honmonsret till RotK?
Ang. jorden har jag ingen aning.. kanske struket.. eller med? Det får vi se i november :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 5 september 2002, 17:44

Jag tror att jag har listat bonusscenerna här ungefär 174 ggr! :lol:
Vad hände med jorden från Galadriels fruktträdgård då?
Eftersom hela "The Scouring" kommer att strykas från filmen (och hur mycket jag än beklagar det, för det är en favoritdel av boken, kan jag förstå anledningen...) kommer Sam inte behöva någon jord....
Och vem det nu var som sa det, så skulle de väl flytta Honmonsret till RotK?
Det var nog jag som sade det... Och det är Peter Jackson själv som har sagt det. De som gjorde den här listan kanske inte har hört talas om det...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 5 september 2002, 19:21

jag kommer alltid att gilla han mest de kvittar va ni säger!!
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 5 september 2002, 19:57

Danne skrev:
Vad hände med jorden från Galadriels fruktträdgård då?
Eftersom hela "The Scouring" kommer att strykas från filmen (och hur mycket jag än beklagar det, för det är en favoritdel av boken, kan jag förstå anledningen...) kommer Sam inte behöva någon jord....

Oj, just det. Hade jag glömt bort. Fan jag kommer inte kunna sova gott i natt. Varför ta bort just det?! När ska dom ta kål på Saruman?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 6 september 2002, 18:08

VA! Det är inte sant! Grå Hamnarna då? Ta bort "The Scouring...", det är som att ta bort T1000 från Terminator II...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 18:51

Jag vågar kanske inte ens se sista filmen, nu har han spårat ur för mycket!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 6 september 2002, 19:28

Frågan är nu, om inte Saruman dör i "The Scouring" vart ska dom klämma in hans död? Jag blir väldigt besviken ifall han dör redan i Two Towers eller om han deltar i slutstriden i ROTK

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 19:36

Dom gör säkert så att Frodo dödar honom också...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 6 september 2002, 20:17

Fy vad dåligt det skulle vara då....dom kanske inkluderar "The scouring" i extended-versionen?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 6 september 2002, 21:10

Jag glömmer lätt att alla här inte är lika flitiga Tolkiensurfare som jag... :)

Jag har liksom fått alla dåliga nyheter utspridda under flera år, så jag har liksom haft tid att vänja mig. Ungefär som en långgrund strand, medan ni får informationen mer som ett obehagligt kallt magplask. OK, det här är vad jag har hört de senaste åren.

- Grå Hamnarna kommer att vara med, eftersom detta är Peter Jacksons favoritdel i boken (där fick alla som trodde att han gillade actionscenerna bäst!)

- "The Scouring" är struket. Anledningen till detta (och jag kan förstå det) är att det är svårt rent filmiskt att efter den stora klimaxen vid Domedagsberget och efter Aragorns bröllop helt plötsligt påbörja och avsluta en helt ny bihandling.

- Honmonstret är flyttat till film 3, för att de olika tidslinjerna i handlingen skall ha kommit till ungefär samma punkt. Det ryktas att Sam på nåt sätt skall använda sitt alvrep till att snärja Honmonstret.

- En av det tidigaste, och tillsammans med Arwen-vid-Vadstället, mest hatade ändingarna är att Saruman mycket riktigt dör i slutet av film 2. Enligt vissa källor (det finns bl.a. en bild) knuffar Gríma ned Saruman från ett fönster så att han spetsas på ett stort hjul, varefter Gríma blir skjuten av Legolas. Är ni inte chockade, så säg!!!

- MEEEN, enligt Christopher Lee är detta inte helt säkert. Dels står "Konungens återkomst" med i hans filmografi på hans hemsida, och dels har han antytt att vi inte ska tro allt vi har hört ryktats. Det sägs även att det finns flera dödsscener med Saruman filmade, så att PJ har att välja mellan. Så det finns hopp om (kanske inte så stort hopp, men ändå) att ovanstående dödsscen inte används...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 6 september 2002, 21:21

- Grå Hamnarna kommer att vara med, eftersom detta är Peter Jacksons favoritdel i boken (där fick alla som trodde att han gillade actionscenerna bäst!)
Annat vore banalt!
- "The Scouring" är struket. Anledningen till detta (och jag kan förstå det) är att det är svårt rent filmiskt att efter den stora klimaxen vid Domedagsberget och efter Aragorns bröllop helt plötsligt påbörja och avsluta en helt ny bihandling.
Oförlåtligt PJ, eller kanske inte...
- Honmonstret är flyttat till film 3, för att de olika tidslinjerna i handlingen skall ha kommit till ungefär samma punkt. Det ryktas att Sam på nåt sätt skall använda sitt alvrep till att snärja Honmonstret.
Fräsigt, helt ok!
- En av det tidigaste, och tillsammans med Arwen-vid-Vadstället, mest hatade ändingarna är att Saruman mycket riktigt dör i slutet av film 2. Enligt vissa källor (det finns bl.a. en bild) knuffar Gríma ned Saruman från ett fönster så att han spetsas på ett stort hjul, varefter Gríma blir skjuten av Legolas. Är ni inte chockade, så säg!!!
(Jag är chockad, jag säger inget)
- MEEEN, enligt Christopher Lee är detta inte helt säkert. Dels står "Konungens återkomst" med i hans filmografi på hans hemsida, och dels har han antytt att vi inte ska tro allt vi har hört ryktats. Det sägs även att det finns flera dödsscener med Saruman filmade, så att PJ har att välja mellan. Så det finns hopp om (kanske inte så stort hopp, men ändå) att ovanstående dödsscen inte används...
Snälla PJ, kan du inte låta Gandalf och hoberna hitta Saruman och Gríma i slutet på någon väg i närheten av Fylke som dom gör i boken, fast att Gríma där blir trött och dödar Saruman...vem som ska döda Gríma vet jag inte dock...

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem

Inlägg av Flikkan » 6 september 2002, 21:30

Håller med Gothmog... Hade han hoppat över det så hade Tolkien vänt sig i graven (om han inte redan gjort det)

Hemskt. Ett av mina favoritkapitel ju! Har även hört rykten om att Sam redan gift sig med Rosa innan han gav sig av, hur står det till med det, O, du allvetande Danne? ;)

Jag är mycket kritisk till detta, orkar nämligen inte vänta hur länge som helst på att se min älskade Sam agera mot Henne. Kan dessutom inte tänka mig ett bättre slut på andra delen. Sams alvrep minskar iallafall ondskan, men får jag tag på den där PJ....!

(jag säger heller inget)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 september 2002, 09:06

Har även hört rykten om att Sam redan gift sig med Rosa innan han gav sig av, hur står det till med det, O, du allvetande Danne?
Ty jag är Ilúvatar... eller kanske Tom Bombadill! 8)

Nja, jag vet inte riktigt... Men inte såg de särskilt gifta ut det lilla man fick se dem i början på "Fellowship"-filmen.
Hemskt. Ett av mina favoritkapitel ju!
Ett av mina med. Men jag börjar mer och mer acceptera det faktum att det hade varit stört när omöjligt att göra en "kommersiell" film och samtidigt få med "The Scouring", annat än i en kraftigt reducerad version. Och det vore nästan ännu värre...

Användarvisningsbild
Elrond
Medlem

Inlägg av Elrond » 7 september 2002, 19:35

ja.....vi får verkligen hoppas att dom faktiskt har så mycket respekt för böckerna att dom låter Saruman hinna till Fylke innan han blir dödad..........

Men jag har förståelse för att man satte in Arwen istället för Glorfindel....... Det var u meningen att Liv Tyler skulle få en någorlunda stor roll och det skulle bli lite trångt om man skulle sätta in henne någon annanstans. Men hursomhelst så tycker jag inte att Saruman ska dö på nåt annat sätt än i boken.

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 7 september 2002, 21:43

Han lockar ju fler tittare då, så det är överkommligt.

Skriv svar