Patetiskt..
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Grattis - du har hittat den grövsta översättningsmissen. Snorstedts har låtit den stå kvar i omtryckning efter omtryckning, ända tills för ett par år sedan (för de har väl rättat det?).Gothmog II skrev:Eh? Det var väl ändå Merrys hugg som tog kål på Häxmästaren? Kollar upp, för så står det inte i den svenska versionen...*kollar upp* JAG HAR HITTAT DET GROVASTE FELET I HELA LOTR! I den engelska versionen tar Eowyn kål på Häxmästaren, men i den svenska står detLegolas och Gimli red med Aragorn, Pippin var inne i staden, Sam och Frodo var visst upptagna med något annat, Gandalf var inte där, och den dödande stöten utdelades faktiskt av Éowyn. Merrys hugg distraherade (och möjligen även försvagade) Häxmästaren, så att Éowyn hann slå till.
"Raglande rätade han upp sig och med uppbjudande av sin sista styrka drev han med otroligt hugg sin klinga mitt mellan kronan och manteln när de breda axlarna böjde sig ner mot henne"
Han ska vara hon...
Den översättningsmissen är en av de mest välkända. Jag sörjer för alla er som i alla år trott att Merry haft ihjäl stornazgûlen!
Vi vet ju egentligen inte vad som händer och sägs i boken mellan det att Pippin och Merry tjatar sig till att få följa med, och det att de ger sig av.
Jag kan tänka mig att Boromir protesterade en smula, men att han till slut böjde sig för Elronds och Gandalfs vilja, eftersom det trots allt var därför han färdades till Vattnadal! Det är dessutom möjligt att han inte brydde sig så mycket, bara han fick med sig nån till Minas Tirith.
Men det framgår ju tydligt att han tyckte det var dårskap att låta en halvling vandra rakt in i Mordor, och det borde väl gälla även de övriga hobbitarna.
Vad Gimli angår var han ju son till Glóin, och Glóin hade ju bara goda erfarenheter av hobbitar, efter sin resa med Bilbo.
Menar du i filmen nu, eller i boken?Visst, Elrond och Gandalf kanske är visa och kan se att det är bra om de följer med.
Men Gimli och framför allt Boromir, varför ifrågarsätter inte dem det?
Det är faktist lite konstigt att alla snällt går med på det på en gång.
Vi vet ju egentligen inte vad som händer och sägs i boken mellan det att Pippin och Merry tjatar sig till att få följa med, och det att de ger sig av.
Jag kan tänka mig att Boromir protesterade en smula, men att han till slut böjde sig för Elronds och Gandalfs vilja, eftersom det trots allt var därför han färdades till Vattnadal! Det är dessutom möjligt att han inte brydde sig så mycket, bara han fick med sig nån till Minas Tirith.
Men det framgår ju tydligt att han tyckte det var dårskap att låta en halvling vandra rakt in i Mordor, och det borde väl gälla även de övriga hobbitarna.
Vad Gimli angår var han ju son till Glóin, och Glóin hade ju bara goda erfarenheter av hobbitar, efter sin resa med Bilbo.
-
Trippad kick
- Medlem
i min svenska upplaga står det att det är merry som dödar, i den engelska Eowyn. Det verkar som om det bara är jag som inte har en förälder som inte läst SoR, inte så konstigt kanske...
Något som är konstigt är att jag egentligen själv gillar LotR, jag som aldrig brukar bli direkt förtjust i saker och ting som en massa andra människor älskar...
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem
-
Trippad kick
- Medlem
Min Bilbo är i pocket och enligt mig den finaste boken som finns, jag har läst den när jag badat så den är helt fuktskadad och knöglig, haft med den på en massa resor, av allt det den vart med om har den blivit ganska illa tilltygad fast väldigt fin och personlig tycker jag. Jag har SoR inbunden i ett enda verk också(tyckte det kändes rätt eftersom Tolkien ändå inte såg det som en trilogi)den får ingen utom jag ta i eftersom den är helt trasig och fallfärdig och betyder mycket, det går liksom inte med att köpa nyare upplagor
huga!