Fellowship of the ring... recension

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 15 maj 2004, 16:14

Håller med Gothmog, har inte heller läst speciellt mycket fantasy, men Tolkiens böcker kan läsas av vem som helst p g a det härliga språket och känslan den ger.

/A

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Inlägg av Gatzu » 16 maj 2004, 11:03

Neh fy Sagan om Ringen böckerna är bara sega och tråkiga, ett slöseri med tid. Filmerna där emot va riktigt bra :) Har får man den faktiskt mycket intressanta berättelsen presenterad på ett mycket mer njutbart sätt.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 16 maj 2004, 18:16

MarcuS Schober skrev:Neh fy Sagan om Ringen böckerna är bara sega och tråkiga, ett slöseri med tid. Filmerna där emot va riktigt bra :) Har får man den faktiskt mycket intressanta berättelsen presenterad på ett mycket mer njutbart sätt.
Läste boken på fyra, fem dagar, tycker inte det är sånt slöseri med tid. Du får så mycket mer glädje av boken eftersom den beskriver händelserna och karaktärerna mer detaljrikt.

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 maj 2004, 13:21

Jag letar förgäves efter den "recension" av boken som utlovas i det första inlägget...

Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Inlägg av 30cm » 17 maj 2004, 14:13

Okej då... kort sammanfattning eller åsikt kanske hade varit bättre

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 maj 2004, 14:43

Okej då... kort sammanfattning eller åsikt kanske hade varit bättre
Låt gå. :)
Så äckligt hyper-romantik att man kan spy.
"Romantik"? Var då? Om det är någon brist hos Tolkien som normalt brukar pekas ut så är det ju frånvaron av romantik!
Men jag kan faktiskt hålla med om att trilogin är lite seg på vissa ställen, jag gillar Silmarillion bättre...
Tycker du att Silmarillion är mindre seg, Calan? Intressant!

Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Inlägg av 30cm » 17 maj 2004, 15:40

Med romantik syftade jag på: "en kulturströmning under första hälften av 1800-talet, som betonade fantasi, känsla och mystik"

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 17 maj 2004, 15:56

Danne skrev:
Tycker du att Silmarillion är mindre seg, Calan? Intressant!
Får nog hålla med Danne här, även om det förekommer några lite sega inslag i SoR så finns det betydligt fler i Silmarillion.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 17 maj 2004, 16:56

Ja det tycker jag helt klart! Silmarillion är mycket händelserikare och man får följa följa olika delar av världen. Silmarillion är mer en sammafattning av tiden i Beleriand, i trilogin får man följa brödraskapet hela tiden och det blir lite segt... Dessutom spelar längden in, min gamla slitna trilogibok är 1200 sidor med minimal text, silmarillion är väl ca 400 bara, dessutom med betydligt större text...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 maj 2004, 21:11

Med romantik syftade jag på: "en kulturströmning under första hälften av 1800-talet, som betonade fantasi, känsla och mystik"
Då är jag med på noterna, men håller ändå inte med särskilt mycket! :)
Silmarillion är mycket händelserikare och man får följa följa olika delar av världen. Silmarillion är mer en sammafattning av tiden i Beleriand
Och det är precis detta som gör Silmarillion segare, tycker jag. Att man på ett par hundra sidor komprimerar tusentals års historia! Detta gör att man inte får en personlig relation till i stort sett någon (med de möjliga undantagen Túrin och Beren), och att alla personer och platser känns ungefär likadana.

Därför föredrar jag ofta de andra versioner av berättelserna i Silmarillion som förekommer i History of Middle-earth och i Sagor från Midgård, för det är inget fel på historierna!

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 17 maj 2004, 23:05

Men historierna i dom böckerna är få från den tiden!

Jsut det att man inte riktigt får en personlig relation till karaktärerna. Allt känns så stort och mäktigt när det berättas så! Kungarna, kungarikerna och hjältarna från trilogin känns aldrig lika mäktiga och stora som dom från silmarillion pga av hur silmarillion är uppbyggd!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 18 maj 2004, 08:50

Jag tycker att Silmarillion beskriver något från svunna tider som känns ouppnåeligt och därför väldigt mäktigt och däri ligger dess storhet. Däremot tycker jag fortfarande att den har en del lite sega avsnitt.

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 18 maj 2004, 09:22

Men historierna i dom böckerna är få från den tiden!
Öh, nej. (Inte om du menar History of Middle-earth och Sagor från Midgård). Större delen av HoMe-serien består ju av alternativa versioner av berättelser från Silmarillion, och berättelserna om Túrin och Tuor i Sagor från Midgård är åtskilligt bättre (och till och med spännande) än versionerna i Silmarillion.
Jsut det att man inte riktigt får en personlig relation till karaktärerna. Allt känns så stort och mäktigt när det berättas så!
Eller torrt och tråkigt... :)

Nayya
Medlem

Inlägg av Nayya » 18 maj 2004, 16:59

30cm: Jag fattar inte att du kan tycka så illa om Boken (för egentligen var det menat som en bok)... Personligen kan jag ta fram "konungens återkomst", läsa kapitlena om slaget vid Minas Tirith, läkandets hus o dem och bara njuta! Älskar dem! Har du läst bara FotR eller även TTT och RotK?

Användarvisningsbild
30cm
Medlem

Inlägg av 30cm » 18 maj 2004, 18:30

Bara FotR. Men det finns ju så mycket annat kul att läsa :)

viewtopic.php?p=215172#215172

Skriv svar