Vad är dúnedain?
Det intressanta är nog hur pass rak kedjan är mellan Elros och Elendil. Jag har dålig koll på det. Var verkligen alla Numenórs kungar (och de tre drottningarna) släkt i rakt nedstigande led?Ygge skrev:Jag har för mig att i ett av släktträden i Silmarillion så ser de ut att vara kusiner (dock med alla Numenors kungar och alla andra av Aragoorns förfäder mellan). Så det blir ju lite konstigt där eftersom det är flera generationer på Aragorns träd medan bara en under Elrond men visst de är släkt.
Men visst, något (avlägset) släktskap kan man säkert tänka sig. Det blir ju ganska roliga släktträd när vissa individer lever väldigt länge jämfört med andra.
- Usquebaugh
- Medlem
Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar.Azaghâl skrev:Det intressanta är nog hur pass rak kedjan är mellan Elros och Elendil. Jag har dålig koll på det. Var verkligen alla Numenórs kungar (och de tre drottningarna) släkt i rakt nedstigande led?Ygge skrev:Jag har för mig att i ett av släktträden i Silmarillion så ser de ut att vara kusiner (dock med alla Numenors kungar och alla andra av Aragoorns förfäder mellan). Så det blir ju lite konstigt där eftersom det är flera generationer på Aragorns träd medan bara en under Elrond men visst de är släkt.
Men visst, något (avlägset) släktskap kan man säkert tänka sig. Det blir ju ganska roliga släktträd när vissa individer lever väldigt länge jämfört med andra.
/A
- Usquebaugh
- Medlem
Förstår inte riktigt din fråga, men som Ygge sa så var det Elendil och hans söner som flydde undan Numenors undergång och grundade Arnor och Gondor.Zagat skrev:en fråga till när dena tråd handlar om på dunadin. jag skulle tro att gondor är ätlingar till dunadin då det var ett land som dom just la sig till.
/A
- Usquebaugh
- Medlem
De kom från Eotheod, ett land som låg nära Anduins källor mellan Dimmiga bergen och Mörkmårdens nordligaste partier. Eorl den unge fick landet Rohan av Cirion av Gondor efter att ha hjälpt Gondor mot onda människor från nordöst.Zagat skrev:det var ju svaret på frågan. men vet någon var folket från rohan kom ifrån?
/A
Jag kommer inte ihåg exakt nu, och jag är för slö att kolla upp Elendils exakta släktskap med Elros, men visst var han i rakt nedstigande led släkt med Elros. Elendil-"klanen" var avkomman av ett barnbarn till Elros (en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på).Usquebaugh skrev:Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar./A
EDIT
Sådär, då hade jag kollat upp det. Elendils ättelinje kallades på Numenor för Andúniës Herrar (Lords of Andúnië) och de härstammade från den fjärde Numenoranska kungen Tar-Elendil. Förstfödda barnet Silmariën var en flicka, och på den tiden gick inte tronen till kvinnor på Numenor. Det är från Silmariën som Andúniës herrar härstammar.
- Usquebaugh
- Medlem
Ber om ursäkt, vet inte vad jag pratade om, tänkte fel...Gothmog skrev:Jag kommer inte ihåg exakt nu, och jag är för slö att kolla upp Elendils exakta släktskap med Elros, men visst var han i rakt nedstigande led släkt med Elros. Elendil-"klanen" var avkomman av ett barnbarn till Elros (en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på).Usquebaugh skrev:Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar./A
EDIT
Sådär, då hade jag kollat upp det. Elendils ättelinje kallades på Numenor för Andúniës Herrar (Lords of Andúnië) och de härstammade från den fjärde Numenoranska kungen Tar-Elendil. Förstfödda barnet Silmariën var en flicka, och på den tiden gick inte tronen till kvinnor på Numenor. Det är från Silmariën som Andúniës herrar härstammar.
/A
- Usquebaugh
- Medlem
Gothmog:Gothmog skrev:Jag kommer inte ihåg exakt nu, och jag är för slö att kolla upp Elendils exakta släktskap med Elros, men visst var han i rakt nedstigande led släkt med Elros. Elendil-"klanen" var avkomman av ett barnbarn till Elros (en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på).Usquebaugh skrev:Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar./A
EDIT
I SFM står följande rader (s.561):
Elendil: Amandils son och Andúniës siste härskare; härstammade från Eärendil och Elwing, men inte som Númenors kungar i rätt nedstigande led; flydde ...
Detta måste ju vara fel i så fall??? Vad tror du?
/A
Nej, det är väl fel? Det står ju att han inte härstammade från Eärendil och Elwing i rakt nedstigande led, och det gjorde han ju inte heller, eftersom släktskapet gick via Silmariën, som var kvinna.Usquebaugh skrev:Gothmog:Gothmog skrev:Jag kommer inte ihåg exakt nu, och jag är för slö att kolla upp Elendils exakta släktskap med Elros, men visst var han i rakt nedstigande led släkt med Elros. Elendil-"klanen" var avkomman av ett barnbarn till Elros (en kvinna som jag inte kommer ihåg namnet på).Usquebaugh skrev:Har för mig att det står någonstans att Eledil inte härstammar i rakt nedstigande led från Elros...endast Numenors konungar./A
EDIT
I SFM står följande rader (s.561):
Elendil: Amandils son och Andúniës siste härskare; härstammade från Eärendil och Elwing, men inte som Númenors kungar i rätt nedstigande led; flydde ...
Detta måste ju vara fel i så fall??? Vad tror du?
/A
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem