Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 10:37

Min hatfigur i LotR är Boromir. Han är en äkta stropp, visserligen så gottgör han lite i slutet av sitt liv, (som en viss Túrin...) men det hjälps inte. Allting kunde ha misslyckats om han hade lyckats få tag i ringen!
Gurthang, du verkar inte ha något innanför pannbenet. Först gillar du Túrin och sen ogillar du Boromir :)

Boromir är min favoritkaraktär, det är så förbaskat synd att han dör.
Varför gillar man då i regel Boromir?

1. Han är mänskligast i hela trilogin. Han är mänskligheten alla sidor i en person. Men i botten är han god och gottgör sig själv.

2. Boromir kan verka svag och ond, men det han gör är i goda syften. Boromir ville ha ringen för att kunna rädda sin stad som han är så rädd att förlora. Han ser tyvärr inte ringen som den är utan som en möjlighet till att rädda Minas Tirith och Gondor.

3. Han är en mäktig krigare. Försök ta kål på 20 orcher varav fyra stycken är Uruk-Hai samt att några av orcherna har bågar.

På vilket sätt är han stropp?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 18 augusti 2002, 20:39

jag håller med om att Boromir är den mest mänskliga personen som Tolkien skapat men jag kan inte riktigt gilla honom iallafall...han e på nåt sätt...jaa...jag vet inte riktigt...

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 18 augusti 2002, 22:16

Boromir är ju som sakt en av de mäst hjältemodiga i hela boken, så jag kan inte fatta vad som kan göra honom till en stropp.
Att han blir förblindad av ringen är väl inte så lustigt heller, med tanke på mäniskornas svaghet för ringen tillexempel Isildur.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 22:30

t.o.m Frodo föll för ringens frestelse

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 19 augusti 2002, 14:09

de e nästan bara bombadill som inte påverkas av ringen!! :)
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 19 augusti 2002, 15:18

Å andra sidan skulle nog inte Ringen påverkas av honom heller...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 19 augusti 2002, 15:34

:P

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 19 augusti 2002, 15:45

Gothmog II skrev:t.o.m Frodo föll för ringens frestelse
Vad menar du med 't.o.m'? Frodo är knappast den mentalt starkaste av alla personer i LotR.

Varför Boromir är en stropp?

1. Han vägrar att acceptera Aragorn som sin herre utan ser istället sin far eller sig själv som de enda som skulle kunna styra Minas Tirith och Gondor.

2. Trots att Elrond, Gandalf och alla alndra av de vistaste som delstog i krigsrådet säger att den enda möjligheten är att förstöra ringen forsätter han i sin enfaldhet att försöka få med sig Ringen till Minas Tirith.

3. Han föraktar sin egen bror.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 19 augusti 2002, 15:51

1. Han vägrar att acceptera Aragorn som sin herre utan ser istället sin far eller sig själv som de enda som skulle kunna styra Minas Tirith och Gondor.
Han tvivlar väl på att Aragorn är den rättmättige arvingen, eftersom kungen har varit borta så länge så att Boromir kanske tror att kungaätten har dött ut. Skulle du ge Rysslands krona om någon brud trädde fram och sa att hon var Anastasia?
2. Trots att Elrond, Gandalf och alla alndra av de vistaste som delstog i krigsrådet säger att den enda möjligheten är att förstöra ringen forsätter han i sin enfaldhet att försöka få med sig Ringen till Minas Tirith.
Liknelse: Du har en pansarvagn som är svårkontrollerad. Din stad är anfallen av fiender, vad väljer du? Att köra pansarvagnen genom fientligt minfält till smältungen eller väljer du att köra den till din stad i tron att du ska kunna kontrollera den?
3. Han föraktar sin egen bror.
Vart?

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 19 augusti 2002, 19:37

jaa...Frodo föll också för ringen men han bar den i ett antal dagar först...å det där att boromir föraktar faramir förstår jag inte...han tog sig själv som den starkare och bättre, ja, men han skyddade alltid faramir!!!

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 19 augusti 2002, 21:29

Danne skrev:Å andra sidan skulle nog inte Ringen påverkas av honom heller...
Vad menar du?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 19 augusti 2002, 21:55

det här med och bli påverkad av ringen...hur är det med det egentligen(har faktiskt egentligen inte riktigt fattat det) Dom pratar ju om att tex Frodo skulle han bli osynlig "konstant" om han använde ringen för mycket(som ringvålnaderna)Gollum använde sig ju mycket av ringen, men tyvärr försvann hans fula tryne inte...Visserligen hade han inte på sig ringen hela tiden men men....Sen skulle jag vilja veta hur det var med Bilbo, han använde ju ringen GANSKA så mycket...Fast det dröjde ju ca 60 år innan man märkte att han var lite besatt av den...För Frodo däremot gick det ju räät fort att bli beroende av den...Vadå skulle allt gå fortare för att Sauron kommit tillbaks...trots allt så hade ju Sauron varit aktiv ganska länge :?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 19 augusti 2002, 23:35

klockrent försvar gothmog :D

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 20 augusti 2002, 11:42

Vad menar du med 't.o.m'? Frodo är knappast den mentalt starkaste av alla personer i LotR.
Och det är nog hans räddning, skulle jag tro. Antagligen skulle ingen av de "visare" eller "mäktigare" personerna under Ringens krig (Gandalf, Saruman, Galadriel, Elrond, Aragorn etc.) kunna ha klarat sig så länge som Frodo. Det tycker jag är en tydlig poäng i boken. Varför tror du att Gandalf är så rädd för att ta emot Ringen? Därför att han vet att han skulle duka under, långt snabbare än Frodo dessutom.
Det har inte med enfald att göra, utan med kärleken till sin stad och sitt land. Boromirs motiv är tvivelsutan ädla, men just det faktum att han till att börja med ser Ringen som en möjlighet blir hans fall. Så fort han får se Ringen vid Elronds rådslag börjar den växa i hans sinne. Se inte Boromir som en idiot, som om han hade något val. I slutändan har han inte det...

Tolkien antyder också att om Frodo hade stannat i Brödraskapet hade Ringen till slut förtärt fler än Boromir. Det var antagligen räddningen att Boromir överföll Frodo vid Amon Hen, för att på så sätt ge Frodo en anledning att ge sig av på egen hand.
Å andra sidan skulle nog inte Ringen påverkas av honom heller...

Vad menar du?
Just det. Ringen hade ingen makt över Bombadill, men jag tror att det omvända är lika sant. Bombadill hade inte kunnat använda Ringen (vilket bevisas av att han inte ens blir osynlig när han sätter den på sig.

Gurthang
Medlem

Inlägg av Gurthang » 20 augusti 2002, 15:59

Danne skrev:Och det är nog hans räddning, skulle jag tro. Antagligen skulle ingen av de "visare" eller "mäktigare" personerna under Ringens krig (Gandalf, Saruman, Galadriel, Elrond, Aragorn etc.) kunna ha klarat sig så länge som Frodo. Det tycker jag är en tydlig poäng i boken. Varför tror du att Gandalf är så rädd för att ta emot Ringen? Därför att han vet att han skulle duka under, långt snabbare än Frodo dessutom.
.
Men varför just Frodo? Jag reagerade på att Gothmog II verkade mena att Frodo skulle vara den siste som föll för Ringens frestelser.

Skriv svar