TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 28 januari 2003, 20:10

Den stegrande kamelen skrev:
Gilithil skrev:Någon som lyckats få ner DVD-rippen av De Två Tornen än?
Ja, från KaZaA. Men det satt långt inne. Det tog mig tre nedladdningar av felaktiga filer - alla var över 700 MB stora och tog en evighet att hämta hem. En hade något fel som gjorde att den låste sig, och sånt får man kanske räkna med. Men de andra två var andra filmer - American Pie, Zoolander - som någon idiot döpt om till The Two Towers. Vad är det för nötter som håller på så? :x

Men det var värt besväret! Filmen är i tre delar, alla 700 MB stora, och kvaliteten är perfekt. Någon gång ploppar texten "For Your Consideration" upp, vilket tyder på att den version som kommit på avvägar var avsedd för Oscarsjuryn eller nåt, men i övrigt är det filmversionen rätt av. (Utan svensk text, förstås.)

För övrigt, för att anknyta till en etikdiskussion som vi hade för länge sedan här på forumet (eller på det gamla?): Jag har inte ett dugg dåligt samvete! Jag har sett filmen tre gånger på bio, och kommer gissningsvis att se den en gång till när de lägger på en ROTK-trailer, och jag kommer att köpa den utökade DVD:n så fort den kommer. Jag har pytsat in min beskärda del av pengar, jag förtjänar den här piratkopian! :P

Kan du ge det exakta fil-namnet så att vi anndra oxå kan få ta del en härligheten..

Jag har fått tag på en som oxå är på 3* 700 mb men den är det skit kvalete på, och så hänger inte rösterna med.. jobbigt..

(jag har mä sett filmen 3 ggr på bio... Så jag är inget snyltare heller...)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 januari 2003, 20:24

Jag klarade inte av alla falska filer och CAM's så jag brände den av en kompis istället. Har sett den 2 gånger på bio,och jag har inte heller dåligt samvete. De mjölkar ur varenda slant som kan kramas ur något Tolkien-relaterat, så de tjänar nog mer än nog ändå.

Jojje
Medlem

Inlägg av Jojje » 28 januari 2003, 20:44

Det finns en 2 CDs version som är helt okej. Den går dock inte att bränna på skiva så du kan se den i DVDn. Då behöver du 4 CDs SVCD versionen. :)
Filerna heter ttt-cd1-fixed.avi och ttt-cd2-fixed.avi. Då är de fixade eftersom ljudet var en aning efter tidigare.

Inte heller jag har något dåligt samvete, har sett den två gånger på bio och ska se den en tredje snart.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 januari 2003, 23:44

Gandalf skrev:Kan du ge det exakta fil-namnet så att vi anndra oxå kan få ta del en härligheten..
De verkar heta lite olika, men storleken på de tre delarna är i tur och ordning 717.496KB, 717.720KB och 716.472KB. Det lär knappast finnas några andra Two Towers-filer som är exakt lika stora, så du kan inte ta fel.

Om de går att bränna som DVD har jag ingen aning om. (Förmodligen inte, med tanke på Jojjes kommentar.)

Skulle du råka ladda ner från användaren Kamelen@KaZaA så är det jag! 8)

Användarvisningsbild
Gandalf
Medlem

Inlägg av Gandalf » 29 januari 2003, 06:07

jag tackar och bockar... :)

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 4 juni 2003, 04:40

Jag håller just på att se om TTT för första gången på ett par månader. (Jag har varit duktig och hållit mig ett tag, för att inte slita ut filmen i förtid). Jag har hunnit igenom två av de tre delarna, det är nästan bara slaget vid Helms klyfta kvar.

Rent allmänt tycker jag nog faktiskt att första filmen var bättre. Den hade sina svagheter den också, men den lyckades återskapa mer av den där speciella Tolkien-magin som lyfter hans böcker så skyhögt över alla konkurrenter. Andra filmen har svårare att hitta det där lilla extra som gör den odödlig.

Men det slår mig återigen, ännu starkare än de tidigare gångerna jag sett TTT, att en passage är alldeles enastående bra. Det börjar när Théodred har dött och Éowyn först försöker få Théoden att begripa det och sedan pratar med den vämjelige Gríma. Så fortsätter det med Rohan-flaggan som grips av vinden, Gandalfs & Co ankomst till Edoras, Gandalfs fördrivande av Saruman ur Théoden, Théodens uppvaknande och utkastandet av Gríma och fram till Théodens sorg vid sin sons gravplats. Hela den här passagen, dryga tio minuter, är något alldeles fantastiskt bra! Kamerasvepen, musiken, de otroligt välgjorda miljöerna och framför allt manuset och det mästerliga skådespeleriet från alla parter... Det här måste vara bland de bästa filmpassager som någonsin gjorts, alla kategorier.

Resten av filmen är ojämn, ibland lysande och ibland tyvärr mindre bra, men för de där dryga tio minuterna om inte annat förtjänar Peter Jackson allt beröm han någonsin kan få. Tack, PJ!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 4 juni 2003, 13:15

Jag håller med kamelen om att film nummer två inte når upp till föregångaren, men i mitt fall beror det säkert på att jag inte är lika förtjust i den boken heller... (Eller rättare sagt, den delen av boken).

Dessutom är ju Fellowship mycket mer av en fantasyns road-movie: man dras med till den ena magiska platsen efter den andra, och åtminstone jag kunde bara sitta storögt och bliga på filmduken när den ena figuren eller miljön från min fantasi återskapades framför mina ögon. Den andra filmen är mycket mer av ett krigsdrama, och blir på så sätt mer jordnära och "gritty". Fast Gollum drabbade mig nog precis på samma sätt som hela första filmen...
Hela den här passagen, dryga tio minuter, är något alldeles fantastiskt bra!
Jag håller med om att den här passagen i stort är mycket bra, och framför allt den lilla tillagda scenen där Théoden begråter sin döde son grep mig något otroligt. Men exorcismscenen, där Gandalf fördriver Saruman ur Théodens sinne, är å andra sidan, enligt mig, något så fantastiskt töntig. Inte nog med att McKellen och Bernard Hill spelar över å det grövsta, utan dessutom leker Aragorn, Legolas och Gimli Batman & Robin i bakgrunden! Jag bara satt och väntade på de här skyltarna med ljudeffekter (typ "POW!", "SOCK!", "SMACK!" etc) som dök upp i den gamla TV-serien från 60-talet.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 4 juni 2003, 15:30

Den stegrande kamelen skrev:Men det slår mig återigen, ännu starkare än de tidigare gångerna jag sett TTT, att en passage är alldeles enastående bra. Det börjar när Théodred har dött och Éowyn först försöker få Théoden att begripa det och sedan pratar med den vämjelige Gríma. Så fortsätter det med Rohan-flaggan som grips av vinden, Gandalfs & Co ankomst till Edoras, Gandalfs fördrivande av Saruman ur Théoden, Théodens uppvaknande och utkastandet av Gríma och fram till Théodens sorg vid sin sons gravplats. Hela den här passagen, dryga tio minuter, är något alldeles fantastiskt bra! Kamerasvepen, musiken, de otroligt välgjorda miljöerna och framför allt manuset och det mästerliga skådespeleriet från alla parter... Det här måste vara bland de bästa filmpassager som någonsin gjorts, alla kategorier.
Håller med, speciellt det om flaggan. Genialiskt, vackert och sorgligt. Och musiken, såklart. Rohan var helt klart bäst av allt i hela filmen! Och stora applåder till skådespelarna i de scenerna.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 4 juni 2003, 18:33

Danne skrev:Men exorcismscenen, där Gandalf fördriver Saruman ur Théodens sinne, är å andra sidan, enligt mig, något så fantastiskt töntig. Inte nog med att McKellen och Bernard Hill spelar över å det grövsta, utan dessutom leker Aragorn, Legolas och Gimli Batman & Robin i bakgrunden!
Tycker du det? Det kan jag faktiskt inte på något sätt hålla med om. Jag tycker att både McKellen och Hill gör lysande prestationer i den här scenen. Och jag gillar också hela manusändringen här, att låta Sarumans kontroll över Théoden vara mer direkt och tydlig än i boken.

Angående "biffandet" i bakgrunden så har jag inte funderat så mycket på det, det är ju ändå bara en bisak i scenen. Men jag skall kolla lite närmare på det nästa gång!

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 5 juni 2003, 11:09

Måste även jag dunka Kamelen i ryggen och erkänna att dom där tio minuterna när Rohan-flaggan dras iväg av vinden är dom vackraste minuterna i filmen. I övrigt nu när jag har sett filmen en tredje gång (nertankat från nätet) så har jag äntligen kunnat sett Slaget vid Helms Klyfta i ett stycke, utan gräsrökande hober och trän i mitten....alvisk makt, orcherslakt!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 5 juni 2003, 13:16

Tycker du det? Det kan jag faktiskt inte på något sätt hålla med om. Jag tycker att både McKellen och Hill gör lysande prestationer i den här scenen.
Smaken är ju delad förstås, men det engelska ordet "cringe" säger en del om vad jag kände här i filmen. Spridda fnissningar i salongen får mig att dra slutsatsen att jag inte var ensam om denna åsikt, men det spelar ju i och för sig ingen roll.

Och jag gillar egentligen inte heller hur Théodens besatthet behandlats i filmen... om Saruman kunde besätta människor hur han ville, varför inte ge sig på folk lite varstans. I boken är ju han helt beroende av Grímas närhet till kungens öra, medan i filmen får man mer bilden av att det var en fysisk besatthet.

Men för övrigt håller jag som sagt med om att hela Rohan-partiet är fantastiskt bra genomfört och de tillagda scenerna är oerhört bra. Bernard Hill är annars oerhört imponerande som Théoden, tycker jag, och scenen mellan Gríma och Éowyn mycket bra. Är inte Grímas repliker i den scenen hämtad från någonting som Aragorn säger i boken, förresten?

Rohantemat, spelat på en norsk hardangerfela, är bland de snyggaste filmmusikteman som skrivits...

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 6 juni 2003, 22:48

Är inte Grímas repliker i den scenen hämtad från någonting som Aragorn säger i boken, förresten?
jo, det är den! jag tänkte också på det när jag såg filmen! men jag tycker att den passar bra in där!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 7 juni 2003, 17:57

jo, det är den! jag tänkte också på det när jag såg filmen! men jag tycker att den passar bra in där!
Jag håller med! Överhuvudtaget tycker jag att Jackson & Co lyckats bra med just dessa typer av omflyttningar. Inledningen av Galadriels historiska översikt i första filmen ("The world is changing. I feel it in the waters" etc) är ju hämtad från något Lavskägge säger i boken, exempelvis.

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 12 juni 2003, 23:17

Detaljer ur den kommande extended 4-disc versionen avslöjade:

http://www.usatoday.com/life/movies/new ... ings_x.htm

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 14 juni 2003, 11:42

[quote="Ressel"]Jag blev stuned när ja fick se att dom komm till Osgiliath, snacka om onödig ändring! Dock tyckte jag att det var bra av PJ att trycka in lite alver i helms klyfta, jag älskar alver och ja tycker dom har en för tillbaka dragen roll i böckerna. Synd bara att Haldir dog (lr han kanske återuppstår i nästa film, vem vet?).[/quote]

det står ju ingenting om haldirs död han flydde väl över till valinor. dåligt av PJ att ta kål på han.

Skriv svar