Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 november 2002, 19:55

Gothmog II skrev:
Lindir skrev: Så att vissa feminister övergeneraliserar ger dig full rätt att övergeneralisera?
Varför inte? Vissa mår bra av att smaka på sin egen medicin...
"Alla män är talibaner" - Gudrun Spyman
Om du stör dig på vad Gudrun Schyman säger så var så vänlig att angripa henne för det och inte tusentals andra människor som inte vare sig sagt eller menat vad hon säger.
Gothmog II skrev:Jag skrev bara att åker du till vilket land som helst (utom Israel) i Mellanöstern så är kvinnan sämre än mannen...
Om det är det du vill klaga på så skriv det i stället för att kasta ur dig ogrundade lögner om att man överallt i Mellanöstern blir dödad om man som (gift?) kvinna talar med en främmande man! Det är nämligen inte sant. Om du känner för att fördöma miljontals människor och hela kulturer så ta iallafall reda på om det finns en gnutta sanning i dina påståenden. Du får gärna vara okunnig och ha åsikter utan att vara lärd och insatt, men spar i så fall litet på övergeneraliserade totalfördömanden av andra om du inte vet hur det ligger till. Tack.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 november 2002, 21:58

Lindir skrev: Om du stör dig på vad Gudrun Schyman säger så var så vänlig att angripa henne för det och inte tusentals andra människor som inte vare sig sagt eller menat vad hon säger.
Jag angriper Gudrun Schyman och dom som tycker att hon har rätt. Alla män är inte talibaner!
Lindir skrev: Om det är det du vill klaga på så skriv det i stället för att kasta ur dig ogrundade lögner om att man överallt i Mellanöstern blir dödad om man som (gift?) kvinna talar med en främmande man! Det är nämligen inte sant. Om du känner för att fördöma miljontals människor och hela kulturer så ta iallafall reda på om det finns en gnutta sanning i dina påståenden. Du får gärna vara okunnig och ha åsikter utan att vara lärd och insatt, men spar i så fall litet på övergeneraliserade totalfördömanden av andra om du inte vet hur det ligger till. Tack.
Eftersom du nu är så begåvad och kunnig i Islamsk jämställdhet så kan du gärna få bekräfta följande för mig om det är sant eller falskt.

*I Iran stenas kvinnor vid om dom har varit otrogna

*I Pakistan dömdes en flicka till våldtäckt för att man trodde att hennes bror talat med en flicka av högre rang.

*I Israel går flickorna utan slöjor, i Palestina måste kvinnor bära slöja.

*Kvinnor i Turkiet är oroliga för att det islamistiska AKP partiet som vann valet ska införa slöjtvång.

*I Afghanistan tog sig en fransk fotograf in och smygfilmade en avrättningar. En kvinna sköts i huvudet med en AK47 på stadens fotobollsarena för misstankar om otrohet. Två andra kvinnor hängdes i fotbollsmålet.

Bara ett litet smakprov ur Islamsk syn på jämställdhet mellan könen idag...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 8 november 2002, 23:01

Gothmog II skrev: Jag angriper Gudrun Schyman och dom som tycker att hon har rätt. Alla män är inte talibaner!
Jovisst, så långt har du helt rätt!
Gothmog II skrev:... bekräfta följande för mig om det är sant eller falskt.
Det är väl inte riktigt rätt plats för djupare diskussioner om sådant här, men jag svarar kort, och är du inte nöjd får du ställa frågan i något mer lämpat forum (loungen t ex):
*I Iran stenas kvinnor vid om dom har varit otrogna
Förekommer, men är mycket sällsynt (dock inte mer försvarbart för det ...). De fall som förekommer strider definitivt mot islamisk rätt så som den vanligtvis uppfattas av muslimska rättslärde. Koranen ställer stenhårda krav på bevisföringen i otrohetsmål: fyra vittnen måste personligen ha bevittnat den sexuella akten (och med det menas just en sexuell akt, dvs samlag, inte att man pratat med någon på gatan) och intyga detta inför domstol. Enligt merparten av de rättslärde är detta så hårda krav att det praktiskt taget aldrig förekommer (de flesta människor brukar inte bedriva otrohet inför publik ...). De länder som utger sig för att vara islamistiska (vilket är bara ett fåtal av länderna i Mellanöstern - de flesta är "vanliga" diktaturer) har med diktatoriska medel genomfört en korantolkning som inte har täckning i koranen eller i islamisk rättstradition, utan är en modern förvrängning som tjänar regimernas maktsyften.
*I Pakistan dömdes en flicka till våldtäckt för att man trodde att hennes bror talat med en flicka av högre rang.
Vet ej, låter osannolikt. Har åtminstone inte med koranens regler att göra.
*I Israel går flickorna utan slöjor, i Palestina måste kvinnor bära slöja.
Fel, det finns ingen som helst islamistisk eller ens islamisk lagstiftning i Palestina, och många palestinska muslimer är helt icke-religiösa. Många andra palestinier är ju för övrigt kristna.
*Kvinnor i Turkiet är oroliga för att det islamistiska AKP partiet som vann valet ska införa slöjtvång.
Det stämmer nog att en del är oroliga. Om det är befogat är en helt annan fråga. Turkiet har ju en väldigt speciell historia vad gäller religion, eftersom allt som ens luktar religion är totalförbjudet inom det offentliga livet. Det är till och med förbud mot att bära fez, eftersom det ansågs vara en religiös symbol. Därför kör militärregimen med stenhård propaganda mot allt religiöst. Det finns riktiga fundamentalister i Turkiet också, men de är knappast så många eller så inflytelserika att de skulle införa någon dramatisk religiös lagstiftning. Speciellt inte eftersom de vill gå med i EU (inkl AKP).
*I Afghanistan tog sig en fransk fotograf in och smygfilmade en avrättningar. En kvinna sköts i huvudet med en AK47 på stadens fotobollsarena för misstankar om otrohet. Två andra kvinnor hängdes i fotbollsmålet.
Sant. Talibanernas styre och åtgärder möttes av en störtflod av protester från andra muslimska länder och muslimska ledare från hela världen (med några signifikanta undantag). De är som bekant störtade nu.
Bara ett litet smakprov ur Islamsk syn på jämställdhet mellan könen idag...
Nej, exemplen handlar inte om islamsk syn, utan om enskilda exempel på lokala beteenden i några muslimska länder, där inget av exemplen har med islam i sig att göra (inte ens slöjan), utan med att de tidigare kulturer som rått där (olika i olika muslimska länder) inte helt har raderats ut, i kombination med att några av länderna (Iran, Afghanistan och något mer) infört extrema vantolkningar av islam i kombination med allmänt diktatoriskt styre.

Det finns alla skäl att fördöma de brott mot mänskliga rättigheter som förekommer i flera av dessa länder, men man uppnår inget genom att måla i svart-vitt (vi är goda - de är onda), fördöma hela kulturerna och därmed dra ner en järnridå av hat mellan västvärlden och den muslimska världen. I stället leder detta till att de progressiva krafter som finns i dessa länder (och de är ganska många) också blir måltavla för västlig hatpropaganda (liksom många där drar alla "omoraliska", "maktgalna" och "hädiska" västerlänningar över en kam), och därmed vänds emot oss. Samtidigt alienerar vi de muslimer som finns i västerlandet, vilka numera ofta möts av hat, misstro och utfrysning, och därmed gör vi dem till fiender, i stället för till budbärare för humanistiska värderingar och mänskliga rättigheter, vilket de tidigare i allmänhet har blivit när det mött det västerländska öppna samhället.

Oj, det blev visst inte kort, men jag har litet svårt för när folk sprider onyanserade fördomar mot främmande folk. Antingen släpper vi frågan eller också får du lägga in en ny rubrik i loungen.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 8 november 2002, 23:32

Vi släpper frågan, det blir bäst så. Inte för att jag har slut på argument men för att jag har slut på intresse för frågan...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 9 november 2002, 00:39

hm feminismen är svårt. Går liksom inte att komma fram till något riktigt då alla har olika åsikter. Nu skulle en bild med typ en räv på vara fin, känner att då kommer man in på ämnet igen :)

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 9 november 2002, 01:07

Femenism är inte alls svårt tycker jag. Det är nästan löjligt sjäklart och enkelt.

Det finns bara människor. Behandla dom jämlikt och rättvist. End of story. Det är ju trots allt dagens bild och inte dagens bildande åsikt..?

Jag tycker bara att man ska sluta snacka om det å börja inse. Det kanske inte är lätt för alla att förstå hur enkelt det skulle vara att uppnå det men med diskussioner å argument för vem som är bäst så blir det bara frustration och hat. Fungerar inte så.

Tänk mindre och gör mer. Det finns nog ingen som inte tycker om det motsatta könet. Och dom som killar som ser ner på tjejer gör det pga något fel i deras läggning som eventuellt kan ha uppstått i barndomen då de inte tilldelades tillräcklig kontroll och vill därför underkuva folk. Tjejer kan inte slå tillbaka på samma sätt som en fullvuxen karl och det är fysiskt. Inte psykiskt.

Enough about that people issue...

Hur går det förresten med din Balrog-Bild Gothmog???

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 9 november 2002, 12:12

något fel i deras läggning
När man pratar om andra sorters läggningar brukar man oftast mena sexuella läggningar. Om det är det du menar så kan jag inte hålla med, men det där med att det har med att de måste ha en känsla av kontroll att göra tror jag är helt rätt.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 november 2002, 13:14

Beleg,

trögt men jag har äntligen fått till min version av hur en balrog ser ut :D

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 9 november 2002, 14:53

något fel i deras läggning
Jag skrev ju att det felet uppstod i deras barndom och att jag ansåg att det var att män med för lite frihet å egna beslut och som kanske blitvit misshandlade eller nått liknande som vill underkuva tjejer. Det är inte killarnas fel. Det är society. Illa men det är så. Och det kan man bara agera ut å se till att det inte händer igen. Att snacka om det tror jag inte gör mer nytta än att bara sitta och se på. Handling krävs.

Så Gilithil, jag tror att vi tänker likadant (För att ta det kort ;) )

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 november 2002, 17:35

I morse skrotade jag alla gamla scetcher till ZirakZigil och började på en ny och här kommer den.

Några tankar kring bilden:

* Balrogen har inga vingar (för isåfall skulle han använt dom vid bron och inte heller skulle han blivit nerkastad av Gandalf).

* En balrog är en demon av skugga och eld. Därför uteslöt jag att Gandalf vidrör balrogen när han kastar ner honom. En "force-push" är det avgörande draget.

* Bildens situation är att balrogen har av raseri gång på gång kastat sig efter Gandalf uppe på toppen men Gandalf har hela tiden slinkit undan. Tillslut blir balrogen så galen att den kastar sig mot Gandalf som snabbt slinker åt sidan och gör sin "force-push" och vräcker ner balrogen.

Kommande ändringar:

* Glamdring borttaget (Sword has no use here - Gandalf i LOTR)
* Balrogens högra arm är böjd mot kroppen medan den vänstra är mer utsträckt för att kunna slita i Gandalfs kläder mer.
* Elden som flammar ut från balrogen är mer riktad och slickad mot berget.
* Bakgrunden kommer innehålla moln, bergstoppar och en blek sol

Bilden är en anings missfärgad eftersom jag förstärkte dom svaga linjerna för hand. Detta kommer inte vara med i slutresultatet
Bilagor
zirakscetch.jpg
The Battle of ZirakZigil
zirakscetch.jpg (70.51 KiB) Visad 372 gånger

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 9 november 2002, 17:40

Gothmog II skrev:* Glamdring borttaget (Sword has no use here - Gandalf i LOTR)
Tror inte riktigt att det stämmer för Echtelion å de andra grabbarna slog ju ihjäl balroger med svärd å prylar.. de blåste ju lixom inte bara ut dom? ;)

Glamdring är ju ett speciellt svärd som, när det är använt av Gandalf, blir ännu mer än "orch-dräparen" eller vad det nu betyder..

I min bild som jag ska måla sen kommer han att ha svärdet med för att jag tror att det hjälper ;)

Han hade väl tappat sin stav i fallet va?? Eller är det bara jag som svamlar?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 9 november 2002, 17:45

Beleg Strongbow skrev:
Tror inte riktigt att det stämmer för Echtelion å de andra grabbarna slog ju ihjäl balroger med svärd å prylar.. de blåste ju lixom inte bara ut dom? ;)

Glamdring är ju ett speciellt svärd som, när det är använt av Gandalf, blir ännu mer än "orch-dräparen" eller vad det nu betyder..

I min bild som jag ska måla sen kommer han att ha svärdet med för att jag tror att det hjälper ;)

Han hade väl tappat sin stav i fallet va?? Eller är det bara jag som svamlar?
Staven sprack när Gandalf sprängde bron. Jag har nu valt att fästa Glamdring with höften istället på Gandalf, eftersom jag vill att Gandalf ska hålla sig fast med en hand.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 november 2002, 00:39

Samhället funkar inte vilket parti som än styr. Människor är inte gjorda för de förhållanden vi lever under nu. Trummor i djupet. Slutet är nära! Mohaha! 8O

Här kommer en just bild av slaget på Zirak Zigil :wink:

Bild

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 10 november 2002, 10:58

Mm, John Howe är duktig... Tycker bara inte om Gandalf på den här bilden...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 10 november 2002, 13:13

Här kommer min version av Zirak Zigil, den förändrades ganska kraftigt under resans gång så att säga.

Fick ändra min verison av händelsen, nu slår Gandalf istället Balrogen över ögonen med Glamdring, balrogen bländas och Gandalf vräker sen ner balrogen.
Bilagor
zirakzigil.jpg
Zirak Zigil
zirakzigil.jpg (85.59 KiB) Visad 342 gånger

Skriv svar