Dagenz Bild
Gilithil skrev:Är det säkert att han upplöstes? Jag har alltid trott att hans ande lämnade kroppen och åkte tillbaks till Valinor, men att hans nakna kropp av kött och blod (skulle Gandalfs grå skepnad ligga kvar på Zirakzigil? Gandalf upplöstes och försvann....och kom sen tillbaka som vit) låg kvar på toppen av Zirak Zigil.
det är ungefär va jag alltid har tänkt mig jag med. men hur skulle då örnen hitta honom och föra honom tillbaka om han va ande???
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Absolut inte! Man får faktiskt förstå Tolkien som i princip växte upp med män omkring sig - på Oxford University, The Inklings, T.C.B.S etc. Dessutom är Eowyn en stark kvinna, vilket det är flera som är i de andra böckerna, te.x Lúthien, Melian, Varda m.m. Att Arwen lyfts fram i filmen stör jag mig någe jävulst på, och om nu det Eowyn säger att Miranda Otto ska va me i Helms Deep också är sant... nä nu jävlar! Alltså, varför inte hålla sig till boken!? Jag har förövrigt hört att när Faramir träffar Frodo och Sam i Ithilien ska han säga något om att han ska föra Ringen till Denethor!Måste bara fråga er tjejer: Skulle ni stört er på filmen om den var lika mansdominerad som boken faktiskt är?
Ibland vill man bara ligga i sängen och gråta
Skönt att höra. Jag undrar egentligen om han (PJ) var rädd att väldigt många extrem-femenister skulle klaga utan fler tjejer i rollbesättningen och att alla honungsdrypande romantiker skulle bojkotta hela filmen för att den saknade en saftig kärlekshistoria om han inte förvängde filmen...Absolut inte!
- Flikkan
- Medlem
- Flikkan
- Medlem
-
Trippad kick
- Medlem
feminister är INTE sämre än andra, verkligen inte. Även om en del feminister(som typ är manshatare) stör mig en ganska(mycket). Inget av könen är bättre än de andra---okej killar är oftast bättre på fotboll och starkare, men SO WHAT..---Män och kvinnor ska ha lika lön och liknande och det är det ju bra att kämpa för, men hur protesterar man mot männen genom att vägra raka sig under armarna och tro allt illa som finns om män?. Sen finns det en del ursköna feminister, har en polare vars mamma är ganska feministisk(väldigt)fast om man frågar henne om hon är feminist så säger hon bara-vad är feminism egentligen, och hur ska man vara för att vara en sådann då?, det är minsann inte så lätt. Jag gick i samma klass som en tjej förut som var en feminist(eller ansåg sig vara)heh en gång var hon missjöjd med några betyg och sa att hon skulle göra allt som feminist för att få bort dom, jag höll på att dö av skratt..Annars är hon en väldigt trevlig flicka som förresten för tillfället fått för sig att hon är punkare(att hon inte lyssnar eller någonsin hört en punklåt verkar inte vara något bekymmer för tösen, fast hon forstätter såklart med sitt lilla feministkör som ibland bara blir för mycket...hm vad det här har med tolkien att göra vet jag inte riktigt...
- Flikkan
- Medlem
Det finns feminister och feminister och feminister.
Feminister 1: Kvinnor (och män) som kämpar för att samhället ska vara så jämdställt som möjligt, lika lön, ingen diskrimenering av kvinnorna (eller av männen heller, men hur ofta händer det?) och för att regenter visst kan vara kvinnor, eftersom vi faktiskt har lika stor (eller kanske större i vissa fall) hjärnkapacitet.
Feminister 2: Manhatare som vill att kvinnorna skall ta över världen, trycka ner männen och ta över härraväldet så att säga.
Feminister 3: Likhet med Feminister 1; vill ha det jämdställt, men visar det genom att männen inte kan trycka ner på kvinnorna genom att bestämma hur de ser ut, det är därför de inte rakade under armarna, benen osv
Män och kvinnor är byggda på olika sätt - det går inte att jämföra världens starkaste man mot världens starkaste kvinna. Att männen ska få diskrimenera, slå, nedvärdera (osv) oss bara av den anledningen är så jävla sjuk.

Feminister 1: Kvinnor (och män) som kämpar för att samhället ska vara så jämdställt som möjligt, lika lön, ingen diskrimenering av kvinnorna (eller av männen heller, men hur ofta händer det?) och för att regenter visst kan vara kvinnor, eftersom vi faktiskt har lika stor (eller kanske större i vissa fall) hjärnkapacitet.
Feminister 2: Manhatare som vill att kvinnorna skall ta över världen, trycka ner männen och ta över härraväldet så att säga.
Feminister 3: Likhet med Feminister 1; vill ha det jämdställt, men visar det genom att männen inte kan trycka ner på kvinnorna genom att bestämma hur de ser ut, det är därför de inte rakade under armarna, benen osv
Män och kvinnor är byggda på olika sätt - det går inte att jämföra världens starkaste man mot världens starkaste kvinna. Att männen ska få diskrimenera, slå, nedvärdera (osv) oss bara av den anledningen är så jävla sjuk.
Att PJ stärker kvinnornas roll i filmen, medan Tolkien inte direkt hade kvinnor som huvudpersoner. Sen att vi kommit av oss lite...hm vad det här har med tolkien att göra vet jag inte riktigt...