Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 oktober 2002, 10:26

Gilithil, du får verkligen kritisera mina bilder, det är ju därför jag LÄGGER in dom. Men det måste finnas nått positivt osså
Jag tyckte bl.a att hela din Glaurung var jätte-bra målad (Även om det inte är just så som jag tänker mig honom :) ) Har jag verkligen varit så negativ?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 10:45

Nu Beleg ska du få lite konstruktiv kritik på din Turin (alt. polsk städkärring) slays Brandir.

1. Turins hår känns inte riktigt och, det är troligtvis det som gör honom till städkärring. Själv hade jag nog ritat en hjälm på skallen på honom, han hade väl kvar drakhjälmen då?

2. Turins huvud känns nertryckt och han verkar sakna hals

3. Turins bruna kläder kunde ha varit lite mer detaljerade med eventuella veck, bälte eller "backhanger" (enligt mig så bär Turin svärdet på ryggen).

4. Brandirs ögon fokuserar på något en ca två meter höger om Gurthanc, inte på den analkande faran.

5. Gurthancs parerstång verkar lite klen för att vara en del av ett mäktigt svärd, mest ser det ut som två prislappar som hänger ut från bladet. Den svarta glöden om svärdet ser inte heller så bra ut, jag vet att det är svårt att fixa en snygg glöd/skön med färger så jag har inga förslag på hur det skulle kunna gjorts bättre.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 oktober 2002, 17:53

Beleg, jag vill inte vara elak ( :D ) men det är faktiskt en ganska stor klasskilnad mellan 'Turin Slays Brandir' och 'Smaug' om man jämför med 'Glaurung'... Nej, det blir ju taskigt hur jag än säger det... :?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 18:09

Här kommer något jag skissade på för en timma sen...
Bilagor
scetch1.jpg
Hunting Avaris can be dangerous
scetch1.jpg (21.59 KiB) Visad 924 gånger

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 oktober 2002, 18:27

Hähä, külig :wink: Bra skissad. Fick du idén från det jag sa eller hade du tänkt det där själv med?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 19:25

det är inte din idé Gilithil. Förresten, här kommer Khazád Ai-ménu i uppdaterat skick med den tredje dvärgen...
Bilagor
khazád ai-ménu.jpg
Khazád Ai-ménu
khazád ai-ménu.jpg (171.03 KiB) Visad 915 gånger

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 28 oktober 2002, 19:47

Supersnyggt! Fast det saknas ett orch-huvud :D

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 oktober 2002, 20:37

Den tredje dvärgen blev bäst tycker jag.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 20:58

Du har rätt Flikkan, det saknas ett orch-huvud...jag sitter och skissar på idéer för ett nu för om du noterar att blood "flyger" från den tredje dvärgens yxa (som är samma som dvärg nr1:s yxa), jag hade tänkt mig att Dvärg 3 just har huggit en orch i huvudet eller i axeltrakten och jag sitter och försöker få det att se så bra ut som möjligt.

Gilithil, tack för att du tycker att dvärg nr 3 ser bäst ut, själv trodde jag ni skulle såga honom. Har du några tips för att dom andra ska bli lika bra?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 28 oktober 2002, 21:04

Dvärgen till vänster är helt klart snyggast. Du har lyckats bra med att fånga stridens hetta och dvärgarnas raseri! Dvärgen till höger däremot, har lite för korta ben tycker jag.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 28 oktober 2002, 21:33

tyckte också att dvärgen till vänster var snyggast, gillade dvärgens skägg i mitten

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 28 oktober 2002, 21:41

Gilithil.. jag tror inte att jag fattar vad du menar faktiskt.. men du gillar Glaurung som MOTIV och utförande mer än Smaug och Turin medan du inte anser att den är som du tänkt men att den är bra ritad rent tekniskt?

Hursomhelst så gillar jag skissen du gjort mycket bättre än dvärgköret Gothmog. Den har en jäkligt skön rörelse, din skiss, medan jag tycker att Dvärgarna känns lite tunga i skorna. Jag gillar faktiskt den dvärgen längst till vänster eftersom hans ben gör att bilden känns mer levande. Det var mycket snyggt ritat. Jag har verkligen svårt med sånna där perspektiv å grejer.

Jag håller på med Gothmog vs. Fingolfin nu (Eller fingolful eller flurreprutt eller vad han hette.. :? )

Hursomhelst så är det på gång. Jag vill gärna ha lite förslag på vad som kan ritas.. jag är lite tom på idéer. Har ett gallery på Rolozo nu också.. Kalle Landelius.. det är jag ;) Alla bilder är där redan.. men ni får alltid se dom först ;))

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 28 oktober 2002, 21:58

Gothmog II skrev:Nu Beleg ska du få lite konstruktiv kritik på din Turin (alt. polsk städkärring) slays Brandir.

1. Turins hår känns inte riktigt och, det är troligtvis det som gör honom till städkärring. Själv hade jag nog ritat en hjälm på skallen på honom, han hade väl kvar drakhjälmen då?

2. Turins huvud känns nertryckt och han verkar sakna hals

3. Turins bruna kläder kunde ha varit lite mer detaljerade med eventuella veck, bälte eller "backhanger" (enligt mig så bär Turin svärdet på ryggen).

4. Brandirs ögon fokuserar på något en ca två meter höger om Gurthanc, inte på den analkande faran.

5. Gurthancs parerstång verkar lite klen för att vara en del av ett mäktigt svärd, mest ser det ut som två prislappar som hänger ut från bladet. Den svarta glöden om svärdet ser inte heller så bra ut, jag vet att det är svårt att fixa en snygg glöd/skön med färger så jag har inga förslag på hur det skulle kunna gjorts bättre.
1. Jag ska fixa med hans hår lite.. ska sätta mig med det straxt! Tack för att du sa det!
2. Jag ska ge grabben lite mer hals ocskå. Det är ju delvis därför han fick städkärring-looken.. han ser lite krumryggad ut ;)
3. Cool idé! Tänkte inte på det!! Ska kirra det!! Hade inte det i tankarna alls.
4. Ögonen är svåra att fixa till tyvärr och jag kände det när jag målade den men det är så satans pilligt så jag tänkte att han kanske tittade på nån i folkmassan bakom..eftersom han visste att han skulle dö menar jag
5. Jag ska förstärka parerstången lite men min tanke var delvis att svärdet kunde vara graciöst och se mycket ömtåligt ut eftersom det är gjutet i meteorjärn och kan därför hålla grymbra iaf. Men du har rätt! Lite ska det förstärkas. Jag e inte så bra på vapen.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 23:09

Mats,

dvärgen längst till vänster (dvärg 1) är min personliga favorit, dels för att jag ritade honom först och sen hans raseri tycker jag mycket om. Orcherna under honom ska däremot se rädda ut, vilket dom inte gör för tillfället men det ska ändras på.

Trippad Kick,

dvärgen i mitten (dvärg nr2) och hans skägg är jag väldigt nöjd med, det blir något väldigt dvärgiskt och fräckt med ett delat skägg.

Beleg,

om du ger Turin en hals och lite mer detaljer på kläderna, så blir han klart mycket bättre. Lägg till en "backhanger" och kanske ett par "bracers" så blir han hel-cool. Håret kan behöva en klick hårgelé annars bra. Du hade tänkt ett steg längre än jag när det gäller vad svärdet är gjort av. Meteorjärn ska nog vara lite tunt men ändå visa klart och tydligt att det är starkt nog för att döda vem som helst...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 29 oktober 2002, 00:01

Gothmog II skrev:Gilithil, tack för att du tycker att dvärg nr 3 ser bäst ut, själv trodde jag ni skulle såga honom. Har du några tips för att dom andra ska bli lika bra?
Jag tycker att han känns mest verklig, han verkar mer skitig och rörlig på nåt vis. Kan ha något att göra med att man inte ser honom rakt framifrån. Prova att skita ner de andra (Haha :D ) och lägg på lite skuggor så tror jag i alla fall att det skulle bli bättre.
Beleg Strongbow skrev:Gilithil.. jag tror inte att jag fattar vad du menar faktiskt.. men du gillar Glaurung som MOTIV och utförande mer än Smaug och Turin medan du inte anser att den är som du tänkt men att den är bra ritad rent tekniskt?
Jag menade att jag tyckte att hela Glaurung-målningen var jätte-bra målad (även om det inte var så jag hade föreställt mig Glaurung) och jag undrade varför du inte lägger ner lika mycket jobb på dina andra målningar. Jag tycker nämligen inte att de håller lika hög klass... :| Sorry

Skriv svar