TTT

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 14 januari 2003, 17:20

---ecthelion--- skrev:FARAMIR. Då menar jag inte den lilla trippen till Osgiliath, utan hårfärgen!!! Korpsvart, står det i boken. Jag hade tänkt mig honom som väldigt lik Aragorn, fast lite kortare. Jag har också för mig att Boromirs hår beskrivs som mörkt, men kan inte komma på om Tolkien kallat det svart.
Visst har väl Boromir svart hår "som alla andra männen från Gondor".

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Hmm

Inlägg av D. Andersson » 14 januari 2003, 17:35

Visst är det så. Jag retade mig också ganska mycket på det. Men men, det är inte PJ's enda hårfärgsändring, så... vi utgår ifrån att han är färgblind :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 14 januari 2003, 21:57

Joo sagan om de 2 tornen var betydligt bättre än vad Sagan om ringen var....
Tycker att del ett var ganska bra. Del två var en besvikelse. Jag antar att du inte läst böckerna.
Hmm... fast jag småretar mig på att Merry (tänk på namnet) är så tjurskallig hela tiden.
Men namnet Merry är ju ett smeknamn. Hans riktiga namn är Meriadoc. Bara för att ens smeknamn är samma som ordet 'munter' behöver det ju inte betyda att man är en munter typ.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Jo

Inlägg av D. Andersson » 14 januari 2003, 22:27

Kali är westron för munter. Meriadoc hette Kalimac på westron, men kallades för Kali.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 14 januari 2003, 22:49

Tycker inte ni att det är lite jobbigt när det inte är med vissa saker i filmen som är med i boken??

TTT boken börjar ju med boromirs likfärd och så avslutar dom ju 1:a filmen... Tycker att dom borde ta med vissa saker till...
Sen ska ju inte rensningen av Fylke vara med ryktas det :|

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Men

Inlägg av D. Andersson » 14 januari 2003, 23:51

Att rensningen troligtvis försvinner är rätt logiskt. Jag misstänker att även marschen mot Morannon och striden där kommer försvinna för att istället ge plats för rohirrim i Isengard och ett större slag vid Pelennor. Betänk dessutom att Honmonstret, Cirith Ungol och marschen upp till Mt Doom ska in. Finns inte hur mycket plats som helst

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 januari 2003, 11:53

TTT boken börjar ju med boromirs likfärd och så avslutar dom ju 1:a filmen...
Och vad är problemet? De har ju inte tagit bort den, bara flyttat den från början av första filmen till slutet av andra. Det är väl bara helt naturligt!

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 15 januari 2003, 21:48

joo kanske det... fast det spelar inte direkt någon roll om hur dom börjar å slutar filmerna...bara dom inte blir helt förjävligt dåliga...
dom har ju lyckats fint med filmerna hittils iaf...

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 15 januari 2003, 22:01

som sagt så tyckte jag inte mycket om TTT(måste se om den och försöka ändra inställning, känner mig inte så lockad av att sitta framför datan som ett klister och se den versionen jag har här)..Jag tycker dom lyckades kalas med FotR men TTT, det känns liksom som om dom har gått miste om själva storyn för alla dom "coola" visuella effekterna..hm

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 09:45

jag tyckte då att det var lite mer humor i TTT än i FsoR... vad var det som gjorde att du inte tyckte om den??

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 16 januari 2003, 09:56

Om man ser rent filmiskt sett tycker jag att TTT var bättre än ettan, men ifall man ska se det ur bokens synvinkel så blir det tvärtom.

Vet inte varför, men jag gillade tvåan faktiskt. Jag har lärt mig att se böckerna och filmerna som två separata saker och det gör att jag kan njuta av andra filmen nu. Dessutom såg nästan alla landskapen ut som jag tänkt mig - naturligtvis med undantag för Fangorn och Isengård - och skådespelarna är bra (speciellt Elijah). Saknar dock Sean Bean, som sagt.

Är det bara jag som tycker att det ser ut som en dokumentärfilm när Aragorn kommit på Brego och ridit ett tag?

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 16 januari 2003, 12:24

Efrit skrev:jag tyckte då att det var lite mer humor i TTT än i FsoR... vad var det som gjorde att du inte tyckte om den??
Det är just det som är problemet. Tolkien skrev inte en munter saga - tvärtom. Jag anser att att slaget vid Hornborgen borde varit än mer brutalt. Gärna att man fått se en eller flera av "barnsoldaterna" stupa. Det skall inte vara någon glad barnsaga...tvärtom så står människornas värld vid randen till sin undergång.

Sedan har PJ knutit ris åt sin egen rygg genom att slänga in massa Uruker... Uruk-hai har inget problem med solljus. Scenen när rohirrim stormar ner för slänten och solen tittar fram blir därmed helt obegriplig.

Fan ta PJ, fan ta honom...

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 12:35

men nå tyckte jag ju om FsoR...men TTT var lite bättre... bättre rent allmänt...
men FsoR var ju inte dålig..
det har ju inte kommit nån film som riktigt slår ut Sagan om ringen..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 januari 2003, 12:43

Uruk-hai har inget problem med solljus. Scenen när rohirrim stormar ner för slänten och solen tittar fram blir därmed helt obegriplig.
Om man tolkar den så förstår jag att den blir obegriplig. :)

Men det är inte solen som bländar urukerna utan Gandalf den Vite. Ganska uppenbart tyckte jag. Dessutom är det uruker med och stormar Hornborgen även i boken...

Jag tycker att den här scenen är mycket lik beskrivningen i boken (bortsett från att Erkenbrand är struken). Läs själv:
There suddenly upon a ridge appeared a rider, clad in white, shining in the rising sun. Over the low hills the horns were sounding. Behind him, hastening down the long slopes, were a thousand men on foot; their swords were in their hands. Amid them strode a man tall and strong. His shield was red. As he came to the valley’s brink, he set to his lips a great black horn and blew a ringing blast.
‘Erkenbrand!’ the Riders shouted. ‘Erkenbrand!’
‘Behold the White Rider!’ cried Aragorn. ‘Gandalf is come again!’
‘Mithrandir, Mithrandir!’ said Legolas. ‘This is wizardry indeed! Come! I would look on this forest, ere the spell changes.’
The hosts of Isengard roared, swaying this way and that, turning from fear to fear. Again the horn sounded from the tower. Down through the breach of the Dike charged the king’s company. Down from the hills leaped Erkenbrand, lord of Westfold. Down leaped Shadowfax, like a deer that runs surefooted in the mountains. The White Rider was upon them, and the terror of his coming filled the enemy with madness. The wild men fell on their faces before him. The Orcs reeled and screamed and cast aside both sword and spear. Like a black smoke driven by a mounting wind they fled.

Användarvisningsbild
Efrit
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Efrit » 16 januari 2003, 12:48

joo det är nog gandalf som bländar dem om man tänker efter...

Skriv svar