Ringen på Númenor?
- Mustardseed
- Medlem
Ringen på Númenor?
Hejsan! Jag är ganska ny på forumet, om dock inte till Tolkien. Jag är bl a med i ett Tolkiensällskap (nejdå, det här skall INTE bli ett presentationsinlägg, bara bakgrund till min fråga). Vi är några stycken i Tolkiensällskapet som brukar träffas och diskutera Ardas historia. Det finns en fråga där vi alltid fastnar:
Har Sauron med sig ringen till Númenor som Ar-Pharazôns "fånge"?
Vissa av oss hävdar bestämt att det har han, för han skulle väl inte vara dum nog att lägga av sig den eftersom det skulle dramatiskt minska hans kraft, med andra lika bestämt hävdar att han inte har den med sig för att inte riskera att A-P får reda på dess existens...
En annan detalj som det brukar bli vilda diskussioner om är huruvida Sauron, efter att ha förlorat sin kroppsliga form i Númenors undergång kan ta med sig ringen tillbaka till Midgård.
Vi har diskuterat det många gånger, alla argument har upprepats och upprepats igen och det skulle vara intressant att få fler synpunkter!
Vissa av oss hävdar bestämt att det har han, för han skulle väl inte vara dum nog att lägga av sig den eftersom det skulle dramatiskt minska hans kraft, med andra lika bestämt hävdar att han inte har den med sig för att inte riskera att A-P får reda på dess existens...
En annan detalj som det brukar bli vilda diskussioner om är huruvida Sauron, efter att ha förlorat sin kroppsliga form i Númenors undergång kan ta med sig ringen tillbaka till Midgård.
Vi har diskuterat det många gånger, alla argument har upprepats och upprepats igen och det skulle vara intressant att få fler synpunkter!
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Re: Ringen på Númenor?
I Letter #211, The Letters of JRR Tolkien, diskuterar Tolkien i princip det ni grubblat över:Mustardseed skrev:Hejsan! Jag är ganska ny på forumet, om dock inte till Tolkien. Jag är bl a med i ett Tolkiensällskap (nejdå, det här skall INTE bli ett presentationsinlägg, bara bakgrund till min fråga). Vi är några stycken i Tolkiensällskapet som brukar träffas och diskutera Ardas historia. Det finns en fråga där vi alltid fastnar:
Ar-Pharazôn conquered a terrified Sauron's subjects, not Sauron. Sauron's personal 'surrender' was voluntary and cunning: he got free transport to Numenor! He naturally had the One Ring, and so very soon dominated the minds and wills of most of the Numenoreans. (I do not think Ar-Pharazôn knew anything about the One Ring. The Elves kept the matter of the Rings very secret, as long as they could.
och senare i samma brev:
Though reduced to a 'spirit of hatred borne on a dark wind', I do not think one need boggle at this spirit carrying off the One Ring, upon which his power of domination minds now largely depended.
Senast redigerad av 1 Mad Mac, redigerad totalt 17 gånger.
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.
- Mustardseed
- Medlem
- Mustardseed
- Medlem
Problemet är att några av mina vänner hävdar att Letters är en mindre säker källa, som kan innehålla (och faktiskt också gör det) efterkonstruktioner, så de ser inte det som ett slut på diskussionen.
Senast redigerad av 1 Mustardseed, redigerad totalt 17 gånger.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Om Letters är en mindre osäker källa så är den ju därmed mer säker, så det är väl bara att lita på den!Mustardseed skrev:Problemet är att några av mina vänner hävdar att Letters är en mindre osäker källa, som kan innehålla (och faktiskt också gör det) efterkonstruktioner, så de ser inte det som ett slut på diskussionen.
(Ursäkta, kunde inte hålla mig...
Men dessa efterkonstruktioner är väl det man får gå efter, hade det funnits ett klart svar så hade Tolkien inte behövt göra några efterkonstruktioner... eller....Problemet är att några av mina vänner hävdar att Letters är en mindre osäker källa, som kan innehålla (och faktiskt också gör det) efterkonstruktioner, så de ser inte det som ett slut på diskussionen.
- Mustardseed
- Medlem
Det är helt OK stegrande kamel. Hm, jag måste nog sluta skriva på lunchrasten...hinner inte se vad jag skriver.
Jag håller absolut med om att Letters är en acceptabel källa, även om vissa av mina vänner inte gör det. Men jag börjar bli lite trött på att höra samma diskussion varje gång vi kommer in på Númenor, Sauron, ringen, "valar's ban" etc...
Jag håller absolut med om att Letters är en acceptabel källa, även om vissa av mina vänner inte gör det. Men jag börjar bli lite trött på att höra samma diskussion varje gång vi kommer in på Númenor, Sauron, ringen, "valar's ban" etc...
Jag tycker att vi ska räkna Letters som en någorlunda säker källa, så länge de inte motsäger något som står i annan publicerad skrift.
Å andra sidan kan man ju egentligen inte se Silmarillion som någon säker källa heller, med tanke på att verket sammanställdes av Christopher efter faderns död.
Av alla Arda-relaterad litteratur är det ju egentligen bara trilogin, the Hobbit och Tom Bombadills äventyr som kan räknas som "officiella".
Å andra sidan kan man ju egentligen inte se Silmarillion som någon säker källa heller, med tanke på att verket sammanställdes av Christopher efter faderns död.
Av alla Arda-relaterad litteratur är det ju egentligen bara trilogin, the Hobbit och Tom Bombadills äventyr som kan räknas som "officiella".
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: