Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 30 april 2002, 14:40

Måste bara påpeka till Turins försvar:

Det var ju faktiskt inte med vilje han bidrog till "påläggskalvens död", hade det varit så hade han slagit ihjäl honom direkt och inte bara förödmjukat honom.

"Låter döda Mims son" låter som om Turin bestämde sig för att avrätta den stackars dvärgen, vilket han inte gjorde. Sedan ska man komma ihåg att Mim inte var mycket bättre än Turin heller, med tanke på att han bröt sitt löfte och orsakade Turins död.

Belegs död var faktiskt en olycka, Turin var ju inte ens medveten om att det var Beleg förrän efter han hade dödat honom.

Turin gjorde faktiskt allt han kunde för att förhindra Nargothrods fall, så jag förstår inte hur han skulle kunna vara ansvarig för det. Att han inte räddade Finduilas berodde att han var "hypnotiserad" av Glaurung.

Varken han eller Nienor (hans syster) visste om att de var syskon förrän Glaurung dog, eftersom Nienor hade tappat minnet och han inte kände igen henne.

Och vad gällde Brandir, så var det naturligtvis fel att döda honom. Men är reaktionen så underlig när man tänker på att Turins fru precis hade dött och att han just fått veta att hon var hans syster?

Man får mycket bättre förståelse för Turin efter att ha läst "Unfinished tales".

En av mina favoritepisoder i Tolkiens böcker är när Tuor och Voronwë möter Turin under sin resa till Gondolin, det ger mig alltid rysningar.

:)

Annatar
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 april 2002, 23:16

Inlägg av Annatar » 30 april 2002, 14:46

han orsakar nagothrods fall då han under sin vistelse där får mer och mer makt och låter nagothrods styrkor gå i krig mot morgoth istället för att ligga gömda. på det sättet avslöjar han för morgoth var han ska leta efter den dolda staden.
En av mina favoritepisoder i Tolkiens böcker är när Tuor och Voronwë möter Turin under sin resa till Gondolin, det ger mig alltid rysningar.
jo det är alltid interessant/spännande när två olika historier korsas.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 30 april 2002, 16:52

det va ju fan han och hans farsas fel att de två oaser i midgård där alvernas kultur fortfarande blomstrade gick under! (de hade säkert nån inblanding i doriath's fall med :P )



gurth an túrin a húrin! cuinar ennain gondolin a nargothrond a eglador, in edhelerdh!

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 30 april 2002, 18:11

Morgoth förbannar Hurin och hans släkt i "Unfinished Tales":
"Behold! The shadow of my thought shall lie upon them wherever they go, and my hate shall pursue them to the ends of the world"
Jag tycker det är lite orättvist att bara ge Turin skulden för Nargothronds fall. Visst hade han del i det, men han kunde ju faktiskt inte veta vad som skulle hända när han övertalade Orodreth att "anfall är bästa försvar", så att säga. För övrigt så behövde Orodreth inte ha lyssnat på Turin heller, så det är delvis hans fel också. Men hursomhelst var det faktiskt bara en tidsfråga innan Morgoth hade hittat Nargothrond och ödelagt det.

Gwindor säger ju faktiskt efter Nargothronds fall:
"But for thy prowess and thy pride, still I should have love and life, and Nargothrond should yet stand a while"
Notera "a while".

Vidare så var ju anledningen till Morgoths förbannelse att Hurin var alvvän, och anledningen till att Morgoth satte fast honom på Thangorodrim var ju att Hurin inte ville avslöja var Turgons fäste låg någonstans.

Angående Doriath, så hade faktiskt Hurin lite med det att göra också... :?
Han tog nämligen som tog halsbandet Nauglamir(från Glaurungs dödsbo kan man säga :wink: ) till Doriath och gav det till Thingol(precis innan han kastade sig själv i havet). Thingol fick den lustiga ideen att be Norgrods dvärgar att sätta fast Silmarillen som Beren och Luthien snott från Morgoth på Nauglamir.

Problemet var att dvärgarna själva fylldes av begär efter Silmarillen, och därför slog ihjäl Thingol. Efter hans död att drog Melian sina färden från Doriath, och med henne försvann också det skydd hon hade gett Doriath.

Dvärgarna drog tillbaks till Norgrod och ljög ihop lite för sina dvärgvänner, vilket ledde till att en stor dvärghär förstörde Doriath.

Så indirekt kan man nog säga att Doriaths fall var Hurins fel...

Eglerio Hurin! :P

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Inlägg av Ori » 30 april 2002, 19:42

Mitt referat av Turins bravader var skriven i en sarkastisk/cynisk anda, för även om Morgoth eller ödet styr många av händelserna så känner jag aldrig någon direkt sympati med Turin. Detta kan iofs vara beroende av textens version eller redigering. Jag kollade i "Sagor från Midgård" (svensk översättning av "Unfinished tales") och fann en mycket längre text av Hurin/Turin-sagan, så när jag är klar med Silmarillion ger jag mig på denna, och ändrar kanske uppfattning om Turin.

I vilket fall som helst så tycker jag att det är ganska få karaktärer i Silmarillion som är sympatiska; så här långt i boken och direkt ur minnet kan jag bara komma på: Beleg, Melian, Beren, Luthien samt jättehunden (namnet kommer jag inte ihåg nu). De flesta uppfattar jag som ganska osympatiska, så det finns många att välja på som hatobjekt.

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 30 april 2002, 21:15

Tackar Ori,nu minns jag den saten :) .
Tycker faktiskt att,även om Túrinkanske var en ganska rejäl loser som person är han ju utan tvekan en av de mest tragiska och intressantaste personerna i Sil.
Man lider ju faktiskt verkligen med honom, så allt detta hat är för mej svårt att förstå.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Ogillande snarare än hat

Inlägg av Ori » 30 april 2002, 22:44

Nja, jag vill nog inte säga att jag hatar Turin, men än så länge har jag svårt att tycka synd om honom. Jag tycker bara att jag får ett så pass osympatiskt intryck av honom att det överväger :x . Jag får väl se om det ändras när jag tagit mig igenom den längre versionen av hans berättelse :?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 1 maj 2002, 14:06

hundens namn var huan.

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 3 maj 2002, 09:28

Berätelsen om Túrin och hans liv är en av de absolut bästa delarna av Tolkiens verk enligt mig.
Han är en av mina favoritpersoner.

De personer som jag ogillar mest (gillar inte ordet "HATA") är nog Fëanors söner. De gör flera väldigt onödiga saker. Iochförsig nödvändifa för historiens fortsättning, men iallafall. :(

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 3 maj 2002, 11:32

För att återgå till LotR så är nog mitt främsta störningsobjekt där Aragorn. Alltid så förbannat högfärdig och alltid redo att skryta lite med sin ädla härkomst. Dessutom talar han "finare" än alla andra karaktärer tillsammans. Får aldrig nåt grepp om honom, och gillar honom inte riktigt.

Måste försvara Frodo också, fasen, det är ju mest synd om honom av alla. Han offrade ju precis allting, äventyret var ju inte direkt nyttigt för honom, det enda det gav honom var depressioner och massa skador.. Alla andra kommer ur kriget som mognare och lyckligare människor. Frodo däremot har viserligen mognat, men har ingen glädje av det. Han stänger in sig på baggershus och är deprimerad.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 3 maj 2002, 18:01

ja, det är faktiskt lite synn om han, men han måste ju få smaka på det riktiga livet med, han kan ju inte bara stänga sej inne i sin (lorda)borg...

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 12 maj 2002, 02:53

Frodo är för tråkig för att jag ska tycka om honom. Hela resan i Mordor är dessutom ****, hela tiden säger jag för mig själv: Sluta vara så ynklig Frodo. Han är mesig som mesmör, orkar inte med någonting, klagar och är sur. Fast, det är ju pga Ringen men ändå ogillar jag det starkt.

kalimak
Medlem
Inlägg: 74
Blev medlem: 6 april 2002, 14:51

Inlägg av kalimak » 12 maj 2002, 18:00

Jo, vet vad du menar. Håller på att läsa om trilogin på engelska nu, och har just läst delen när de är i Mordor. Och ja, jag störde mej som f*n. Kapitlen där de vandrar från Cirith Ungol till Udun höll jag på att bli galen på, de är ju faktiskt, om inte direkt dåliga, så iallafall de värsta i hela trilogin. Sammanfattning:
F: oo nu orkar jag inte mer..
S: Stackars mr Frodo lägg dej o sov, jag tar hela vakten plus att du får hela min matranson.
F: Vi är körda, det är bara en tidsfråga tills vi blir fångade. Men jag trodde ju aldrig att det skulle gå ändå, så vaf*n.
S: Ursäkta att jag frågar mr Frodo, men hur ska maten räcka ända fram?
F: Vetif*n kära Sam men vi kommer säkert aldrig fram så det är inget problem.
S: Stackars husbond.
Orcher: Ho! Ho! Ho! (springer mot våra hjältar)
F: Jag visste det! Nu är vi äntligen fångade! Jag ger upp! Vi är totalt körda!
S: Men husbond då.

Stör mej mindre på Frodo än på Sam här faktiskt... nåja. Började också misstänka att Frodo i hemlighet ville bli tillfångatagen.
Delen när de kämpar sig fram över gorgoroth och slutligen kommer fram till Sammath Naur tycker jag däremot mycket om.

Ska också passa på att ta tillbaks vad jag sa om Aragorn.. Han är ju rätt trevlig :)

Billabong girl
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 3 maj 2002, 22:19

Inlägg av Billabong girl » 12 maj 2002, 21:03

alla verkar älska Sam...jag klarar bara inte av honom även om han verkar snäll o så men ja tycker böckerna handlar för mycket om han o för lite om Frodo...jaja många säger att frodo e otrevlig mot Sam,,,oförskämd o sånt...Men tänk han e juh en tjänare till F. egentligen gör han allt som han inte ska,,,VERKLIGT olydig, hade han vart i min tjänst hade han fått kicken....jaja fast ändå så e ju Sam väldigt bra o ja gillar han mycke mer än Aragorn o dom där....

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 12 maj 2002, 21:57

för mycket om Sam? nehejdu. Sam är bäst. Frodo är bara en gnällig hob som inte orkar göra något själv. han skall vara mäkta glad att han hade Sam med sig!

Skriv svar