Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Hatkaraktär

Inlägg av Gothmog » 28 april 2002, 22:21

Nu är hata ett så starkt ord, jag kunde inte komma på ett vettigare, men vilka karaktärer ogillar ni på forumet?

Själv ogillar jag starkt Denethor, han är varken bra rikståndare eller fader, då han älskar sin egna son mer än den andra och när väl stackars Faramir blir skadad så ska han brännas tillsammans med sin far. Denethor kan inte heller tänka förnuftigt, kan ju dock bero på att han glodde i en palantari som om den visade TV1000 efter midnatt..

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 28 april 2002, 22:23

men vilka karaktärer ogillar ni på forumet?
På forumet? Menar du inte i böckerna... :P

Annatar
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 april 2002, 23:16

Inlägg av Annatar » 28 april 2002, 22:40

kan inte riktigt komma på någon, men håller med om Denethor. det finns nog inte någon karaktär jag stör mej på speciellt (förutom vissa troll med lite för otrolliga namn).

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 29 april 2002, 07:45

Vem stör sig inte på Barliman "Brevet" Smörblomma?

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 29 april 2002, 08:36

Grima Ormstunga som är Theodens rådgivare, är en riktigt ondskefull liten gynnare! :x

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 29 april 2002, 09:59

Gothmog II skrev:
vilka karaktärer ogillar ni på forumet?
Nu ska vi se.... Kan inte komma på någon just nu, Danne kanske? :lol: :lol: :lol: (Bara skämtar)

Men om du menar i böckerna så är de troll som Annatar nämnde starka kandidater. Förut brukade jag reta mig på Celeborn, men nu tycker bara lite synd om honom.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:08
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 29 april 2002, 11:33

åh, jag bara hatar (ja starkt ord kanske men jag menar det) Denethor! av samma anledning som ni skrev. han måste ha en (eller fler) skruv lös... sen hatar jag väl inte så många mer, fast jag stör mig rejält på Frodo... jaa. han är så taskig mot Sam tycker jag, jag led riktigt med honom under tiden han fick lov att vistas med Frodo och ge bort sitt vatten och allt. Frodo skulle inte ha klarat det utan Sam, men Sam skulle klarat det utan Frodo...

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 29 april 2002, 15:21

Flikkan, det är väl i och för sig ringens och inte Frodos fel att han är lite skröplig där på slutet.
Och förresten hade Sam aldrig klarat det utan Frodo för om Sam hade fått bestämma hade han ju dödat Gollum och då hade ju aldrig...o.s.v,
o.s.v. Så det så :) .
Kan väl faktiskt inte säga att jag gillar Frodo precis, men hata är ju (som sagt) ett starkt ord.

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 29 april 2002, 15:32

Denethor är nog den jag stör mej mest på av samma anledning som Gothmog II,och lite på Smörblomma, men egentligen borde man inte det, om Smörblomma fullföljt sin upgift så skulle ju inte världens största litterära mästerverk kunnat existera. Sedan så stör jag mej ganska mycket på Tom Bombadill pga av hör löjlighets faktor :monkee: .

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 29 april 2002, 16:38

Av någon anledning gillar jag inte Turin heller, han kajkar runt för mycket och tar sen självmord (vad är det för stil?)

Fasans Lord
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:02
Ort: Lund
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 29 april 2002, 16:43

Kan nån påminna mej om vad Túrin gjorde?
Minns bara små fragment av Sil., kanske mest för att jag läste denså attanz snabbt.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 29 april 2002, 17:29

ja, om man räknar med silmarillion så är ju túrin ett ganska självklart hatobjekt... annars vet ja inte riktigt, stör mej lite smått på ganska många
[/quote]

Användarvisningsbild
Ori
Medlem
Inlägg: 1064
Blev medlem: 23 mars 2002, 22:53
Ort: Hbg/Maria Park

Turin's bravader

Inlägg av Ori » 29 april 2002, 19:16

Jag läser Silmarillion just nu (på allvar för första gången) och läste kapitlet om Turin igår, så jag skall försöka ta några höjdpunkter :?

- bråkar med en av Thingols påläggskalvar, prylar upp densamme efter ett misslyckat bakhåll, skickar iväg honom i skogen naken varefter påläggskalven ramlar och dör. Trots att Thingol förlåter Turin vägrar han komma tillbaka utan blir en bandit i vilmarken.

- när Turins nära vän Beleg försöker övertala honom avvisar Turin alla förslag att återvända till Doriath

- låter döda Mim's son och tvingar ändå till sig Mim's hem med ett svagt löfte om lösen för sonen

- avvisar återigen Belegs försök att få Turin att återvända

- hugger ihjäl Beleg (med hans eget svärd) när han befriar Turin ifrån orcher

- är ansvarig för Nargothrods fall

- gifter sig med sin syster och gör henne på smällen

- slår ihjäl Brandir under falska beskyllningar

Iofs så ligger Morgoth bakom det mesta, men Turin är ändå ganska otrevlig :(

Annatar
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 14 april 2002, 23:16

Inlägg av Annatar » 29 april 2002, 23:09

berättelsen narn i hin hurin om Turin är enligt mej det bästa av tolkiens verk (efter lotr) så spring genast och köp "unfinished tales" för att läsa den längre verisionen.
Turin är nog en av mina favoritkaraktärer, väldigt tragisk berättelse.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 30 april 2002, 12:55

Turín är **** :)

Skriv svar