Istari

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 2 april 2003, 07:26

Jag har en version på engelska men det är till största delen fotnötter och komentarer som nån har skrivit. detta gör att jag inte orkat läsa den. Det är inte riktigt någon samman hängande berättelse som i de vanliga SOR

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 3 april 2003, 12:05

Jag har en version på engelska men det är till största delen fotnötter och komentarer som nån har skrivit. detta gör att jag inte orkat läsa den. Det är inte riktigt någon samman hängande berättelse som i de vanliga SOR
Det kan bero på att det kanske inte är SOR?
Är det inte snarare "Unfinished Tales" eller "Book of Lost Tales", eller nåt sånt?

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 3 april 2003, 13:30

Nej det är inte de förlorade sagornas bok eller dylikt. Jag har inte tillgång till böckerna just nu men de är tre stycken som jag köpte på sfbokhandeln i nån slags box. Och det är samma upplägg som SOR fast på engelska och med massa fotnötter o anteckningar.

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 3 april 2003, 13:34

Apropå nazgulerna så har jag för mig att en av dem kallades Gothmog i slaget vid Minas-Tirith efter det att häxmästaren från angmar blev dräpt. Men Gothmog är ju en Balrog från första åldern som om jag inte minns fel blev dödad i Gondolin. Är det bara ett sammanträffande eller är det exempel på dålig översättning??

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 3 april 2003, 17:05

Det är inte ett exempel på en dålig översättning. Det finns ju lite teorier om det där. De flesta tror (åtminstone enligt min uppfattning) att de båda Gothmogarna är olika personer. Den ene balrogernas befälhavare och den andre Minas Morguls vice-kommendant.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 3 april 2003, 18:04

Gothmog dödades väl av Ecthelion? Den i ROTK är någon som rimligtvis döpts efter den gamle balrogen som måste räknas som den näst högste av Morgoths tjänare.

Frågan kvarstår fortfarande om han var den tredje högsta nazgûlen eller om han var någonting annat. Dock lutar det åt att han är en nazgûl, även om jag inte tror det finns bevis.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 3 april 2003, 18:22

Han var väl den näst högsta i sådanafall (eller vad grundar du det tredje på?) Det var väl han som tog över befälet efter Häxmästaren?
Ja, Gothmog d.ä. dödades av Ecthelion under striderna i Gondolin.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 3 april 2003, 20:17

Sauron hade tre fästen. Barad-dûr där han själv styrde, Minas Morgul där WK styrde och Dol Guldur där Khamûl styrde. Khâmul ledde dessutom anfallet mot Lothlórien, Iron Hills och Mirkwood, eventuellt också Rivendell, och hade alltså en stor roll i kriget. Mycket talar för att han stod över Gothmog.

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 3 april 2003, 20:22

Ok för jag mins att jag blev lite förvånad första gången jag läst både Sillmarillion och SOR och insåg att de hade samma namn.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 3 april 2003, 22:44

(*undrar stillsamt hur ofta moderatorerna kollar sina inkorgar* :D)

Ser inte alls något som tyder på att Gothmog i ROTK skulle vara en Nazgûl. Det står ingenstans att han skulle vara den näst högste heller. De trupper som omnämns är reservtrupper från Osgiliath och det är mycket möjligt att denne Gothmog förde befälet över just denna skara, men var på inget sätt, direkt under Häxmästaren, befälhavare över samtliga styrkor.

And if the Rohirrim at their onset were thrice outnumbered by the Haradrim alone, soon their case became worse; for new strength came now streaming to the field out of Osgiliath. There they had been mustered for the sack of the City and the rape of Gondor, waiting on the call of their Captain. He now was destroyed; but Gothmog the lieutenant of Morgul had flung them into the fray...

-The Return of the King, VI

Vidare så har vi ett annat exempel på en "lieutenant" som är människa, tänker då på Mouth of Sauron, som har motsvarande titel i Barad-dûr.
Umilyë polë tara.
Ni Muina Nárdur, turon Náro Anarwa.
I morna náre úva le restan, Utumnova Náre.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 4 april 2003, 00:23

Tjadu. Éomer och Théodred var lieutenants. Samma sak med Boromir och Faramir. Tror lieutenant betyder underbefälhavare här, alltså näst högsta befäl. Mouth of Sauron t.ex. var hans närmste underbefälhavare bredvid Khâmul och WK, och skulle placeras i Orthanc. Lieutenant är den högsta graden i ME bortsett från Captain, dvs överbefälhavare eller så.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 4 april 2003, 08:06

Må så vara, men jag ser fortfarande inte varför det skulle göra honom till Nazgûl.
Umilyë polë tara.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 4 april 2003, 16:03

Eftersom titeln antyder att han var bland de absolut högsta i armén. Eftersom högsta och näst högsta var nazgûler, nazgûlerna var befälhavare (inte krigare) och det fanns 7 till nazgûler finner jag det naturligt att även den 3'e var nazgûl.

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 4 april 2003, 22:51

Haldir skrev:Eftersom titeln antyder att han var bland de absolut högsta i armén. Eftersom högsta och näst högsta var nazgûler, nazgûlerna var befälhavare (inte krigare) och det fanns 7 till nazgûler finner jag det naturligt att även den 3'e var nazgûl.
Titeln "Lieutenant of Morgul" låter alltså som titeln för en Nazgûl (jag håller med, låter inte som något helt obetydligt :))? Men vad sägs då om titeln "Lieutenant of the Tower [of Barad-dûr]"? Om inte den titeln innehas av en av Nazgûl så vet jag inte vad som gör det.
Umilyë polë tara.
Nandelya i Fuinenna!
Umilyë polë tara.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 5 april 2003, 03:33

Finns den ens? Witch-king är ju captain of Minas Morgul vad jag kan minnas, men jag kan inte komma ihåg någon lieutenant of the black tower.

Skriv svar