Hatkaraktär

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 20 mars 2003, 19:04

Eowyn skrev:jag tycker inte om Denethor. jag vet att det kanske inte va hans fel men han tittade i Palantiren trots att han visste att det kunde vara farligt. han visste ju att Minas Ithils palantir hade försvunnit därifrån när Sauron tog staden.
Saruman tittade i palantiren, bearbetades av Sauron och blev ond. Denethor tittade också, bearbetades också, men blev "bara" förtvivlad och nedbruten. Betyder det att Denethor var starkare än Saruman?

Användarvisningsbild
Mirthil
Medlem

Inlägg av Mirthil » 22 mars 2003, 14:12

ja det låter ju så men Saurman hade ju 8O egna 8O ideer om vad han skulle göra med ringen... jag tror att han först bara skulle försöka lura Sauron men att Sauron gen9om skådade honom.

anfanglir
Medlem

Inlägg av anfanglir » 25 mars 2003, 13:33

Angående stegrande kamelens fråga om vem som var starkast av Denethor o Sauruman så skulle jag nog vilja säga att Denothor var starkare i viljan. Detta eftersom hans ätt komm från Númenor som alltid har varit lite smått övermänskliga. Bara en sådan sak som att Aragorn lyckades bryta loss Orthancsstenen från Saurons grepp.
Sedan så är det ju mycket möjligt att Sauroman var starkare i annat men Palantirerna verkar ju mest vara ett verktyg för viljan.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 25 mars 2003, 21:32

Jag förstår inte riktigt vilka olika personer du pratar om (no offense) men jag tror faktiskt att en maia borde ha bättre grundförutsättningar än en slags über-mänschen (Haha :D )

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 25 mars 2003, 23:18

Håller med Gilithil här. Förvisso var Denethor en númenoran och stark i själen osv, men Saruman var trots allt en maia, och dessutom en rätt stark maia, gissningsvis inte långt från vissa valars styrkor. En människa eller alv kommer inte i närheten av det. Bortsett från de klantiga balrogerna.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 25 mars 2003, 23:23

Så varför blev Saruman då ondare än Denethor, trots att han rimligen var starkare? Var han kanske lite ond redan från början, och därmed lättare att påverka? Eller var det kanske snarare så att Sauron inte ens försökte omvända Denethor utan nöjde sig med att bryta ner honom?

(Lite småfånigt kanske att ställa frågor som aldrig kommer att få några riktiga svar, eftersom vårt enda facit tyvärr är död. Men något skall vi väl prata om! :wink:)

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 26 mars 2003, 16:15

Sauron kanske la mer vikt i att försöka snärja en maia (Saruman) till sitt hov än att ta över en ynklig liten människa...dom är ändå så lätt manipulerade...

Beleg Strongbow
Medlem

Inlägg av Beleg Strongbow » 26 mars 2003, 19:53

Jag diggar inte Mim så mycket.. den där lilla sketna dvärgen.
Men ar-pharazon var kanske inte så kul han heller.. men vem skulle inte kunna bli blåst av Sauron?

Användarvisningsbild
MOS 13F
Medlem

Inlägg av MOS 13F » 26 mars 2003, 20:18

Kan tänka mig att det Saurons påverkan genom palantirerna fungerar ungefär som ringen, dvs ju starkare och mäktigare man är desto lättare blir man påverkad. Saruman var nog den som underskattade Saurons makt mest men också den som blivit bearbetad längst tid. Han trodde nog in i det sista att det var han som utnyttjade Sauron och inte tvärt om. Jag minns inte hur länge Denethor tittat för djupt palantiren men jag håller med om att han nog inte var så prioriterad av Sauron. Aragorn till sist hade nog förutom att hade en stark vilja fördel av att visste mer om hur farligt det var och hur illa det gått för Saruman. Dessutom kanske det hjälpte lite att palantirerna var "konstruerade" för hans släkt.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 mars 2003, 21:30

Dessutom kanske det hjälpte lite att palantirerna var "konstruerade" för hans släkt.
Var det? Jag är inte säker (har inte läst Silmarillion på mycket länge) men jag hade för mig att det var Fëanor som gjorde dem, och han hann väl dö före det ens fanns númenoraner?

Användarvisningsbild
Aldarion
Medlem

Inlägg av Aldarion » 28 mars 2003, 15:26

Gilithil skrev:
Dessutom kanske det hjälpte lite att palantirerna var "konstruerade" för hans släkt.
Var det? Jag är inte säker (har inte läst Silmarillion på mycket länge) men jag hade för mig att det var Fëanor som gjorde dem, och han hann väl dö före det ens fanns númenoraner?
jo det stämmer, det var noldor-alverna som tillverkade dom i första åldern, och då, väldigt troligt, just Fëanor.

Skriv svar