"Shiire, Baggiiins"

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Isendur
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 februari 2003, 22:34
Ort: Isengard, Middleearth

"Shiire, Baggiiins"

Inlägg av Isendur » 7 februari 2003, 00:26

En tanke; hur skulle Gandalf möjligen hunnit 1. försökt leta reda på Gollum (som verkar röra sig fritt fram över hela Midgård), 2. hört talas om att det enda han sade var "Shire, Baggins"?

Låter aningen suspekt.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 7 februari 2003, 08:54

hela sörjan hänger ihop på ett suspekt sätt enligt min mening..

Användarvisningsbild
*P*
Medlem
Inlägg: 325
Blev medlem: 4 april 2002, 11:57
Ort: Den fagra staden Klädskåp

Inlägg av *P* » 7 februari 2003, 12:59

Syftar ni på filen nu, eller?

I boken var det ju faktiskt Aragorn som fick tag i Gollum, och det var väl av Gollum de fick veta vad han berättt för Sauron...

Isendur
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 februari 2003, 22:34
Ort: Isengard, Middleearth

Inlägg av Isendur » 7 februari 2003, 13:01

*P* skrev:Syftar ni på filen nu, eller?

I boken var det ju faktiskt Aragorn som fick tag i Gollum, och det var väl av Gollum de fick veta vad han berättt för Sauron...

Hmm, oki. Ja, och eftersom de inte ville avslöja Gollum förrens TTT så låter det ju ändå lite förnuftigt.

Användarvisningsbild
Beorn
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 30 januari 2003, 22:43
Ort: Arda

Inlägg av Beorn » 9 februari 2003, 00:38

Hmm, oki. Ja, och eftersom de inte ville avslöja Gollum förrens TTT så låter det ju ändå lite förnuftigt.
Gollum va mä i fotr både i film å bok :P

Isendur
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 5 februari 2003, 22:34
Ort: Isengard, Middleearth

Inlägg av Isendur » 9 februari 2003, 00:40

Beorn skrev:
Hmm, oki. Ja, och eftersom de inte ville avslöja Gollum förrens TTT så låter det ju ändå lite förnuftigt.
Gollum va mä i fotr både i film å bok :P

Ja, men man såg inte hans ansikte och utseende, som man gjorde i TTT.

SAURON
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 november 2002, 16:32
Ort: klippan

Inlägg av SAURON » 12 februari 2003, 09:32

var e det svåra att förstå för vissa människor att LÄSA boken????
tycker du filmen/filmerna e bra då kommer du att dö när du läser böckerna.

så mitt tips till dig isendur? eller vad du hette LÄS nu för guds skull böckerna och ställ mer frågor sen, när du kan lite om den riktiga historien. :idea:

obs menade inget ont med detta inlägget.....men jag förstår mig inte på folk som inte läser böckerna när de vet vad filmerna e...ja ni förstår mig.
:wink:

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem
Inlägg: 539
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:11
Ort: Lund

Inlägg av Never Spirit » 12 februari 2003, 21:25

You heard the bad guy. read the book!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 12 februari 2003, 23:41

Jag tycker också det är väldigt svårt att debattera utifrån filmen med folk som inte läst boken.

SAURON
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 november 2002, 16:32
Ort: klippan

Inlägg av SAURON » 13 februari 2003, 16:04

mm ibland ska man lyssna på dom onda.... 8)

precis som patrik säger.....snackar man med folk som bara sett filmerna så e dom i en helt annan värld.
filmerna är ju grymmt dåliga mot vad böckerna är.

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 16 februari 2003, 13:27

Patrik skrev:Jag tycker också det är väldigt svårt att debattera utifrån filmen med folk som inte läst boken.
Inte svårt.. omöjligt..

Skriv svar