Déagol och Sméagol

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 oktober 2002, 21:46

Tror faktiskt inte det... Vän kan innefatta i princip allting - förhållanden, släkt och så vidare, medan kusin bara är kusin. Säger man vän istället för kusin låter det mycket trevligare, på nåt sätt.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 27 oktober 2002, 22:16

Men just här tror jag att han skulle ha sagt 'min käre kusin' eller liknande om det skulle ha varit så det legat till faktiskt.

Användarvisningsbild
Flikkan
Medlem
Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)

Inlägg av Flikkan » 27 oktober 2002, 22:34

Kanske, men å andra sidan visste Gandalf heller inte allting om Sméagol och hans kusin/vän/bror Déagol, utan bara små aningar om vad Gollum själv sagt, vilket ju inte direkt är särskilt pålitiligt...

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 28 oktober 2002, 00:13

Gilithil skrev:Men just här tror jag att han skulle ha sagt 'min käre kusin' eller liknande om det skulle ha varit så det legat till faktiskt.
Varför har då Tolkien skrivit så här i Ringens värld, s 95?

[T.Å.] 2463 Vita rådet bildas. Ungefär vid samma tid upphittar Déagol Stoor Härskarringen och mördas av sin bror Sméagol.

Detta har Tolkien skrivit, och borde vi inte lita mer på honom än på vad någon förvirrad trollkarl säger när han löst på hörsägen spekulerar om vad som hänt för över 500 år sedan? Frågan är var det står kusin. Jag har inte hittat något sådant citat än så länge, men det verkar ju Ohlmarks, Svensson och Foster ha gjort ...

Och som sagt - att man är någons vän betyder inte att man inte också är kusin eller bror.

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 oktober 2002, 00:51

Rökt på?

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 11:07

Jaja...då har vi alternativen

A) Bror
B) Kusin
C) Vän
D) 'Bara vän'

Bungo Baggins
Ny medlem

Inlägg av Bungo Baggins » 28 oktober 2002, 11:56

skulle vilja utöka med alternativet E)"buksvåger" bara för att det är ett så skönt ord.

Alltså kan Deagol och Smeagol varit alternativen B, C, D och E samtidigt.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 12:16

Egentligen kan Deagol vara allt ihop:

Deagol kan vara Smeagols kusin, som blev föräldrarlös och sen adopterad av Smeagols föräldrar och tillslut var dom så bra kompisar att Smeagol började kalla Deagol för bror istället. Sen kan dom varit kära i varandra och då får vi med 'bara vänner'...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 28 oktober 2002, 18:21

Gothmog II skrev:Deagol kan vara Smeagols kusin, som blev föräldrarlös och sen adopterad av Smeagols föräldrar och tillslut var dom så bra kompisar att Smeagol började kalla Deagol för bror istället
:lol:

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 oktober 2002, 19:28

eller så var Tolkien osäker själv på hur vidare Deagol och Smeagol var släkt eller inte..

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 oktober 2002, 03:13

Jag har två förklaringar på detta "mysterium", en mer jordnära och en mer "fantasy aktig" förklaring.

Med tanke på att Ringens värld - om jag inte missminner mig helt fel - mer består av lösrykta "inkompletta" berättelser och noteringar är det väl inte helt orimligt att dra slutsatsen att Tolkien själv faktiskt inte riktigt hade bestämt sig om deras släktskap.
Med andra ord Tolkiens olika utkast - vilka vi kan anta var ganska många - kanske innehöll en lång rad motstridigheter där vissa rättades till medan andra, av slarv eller misstag helt enkelt blev kvar.

En annan sak som faktiskt kan förklara "ovissheterna" är det faktum att vi trots allt talar om en "ras" (va fan säger man, är så fast i rollspelstermer) där de olika "familjerna" eller "klanerna" var stora och sålunda innehöll en mängd "kusiner".
Det är alltså inte alls orimligt att anta att Deagol och Smegol faktiskt var BÅDE vänner och släktingar med varandra om vi nu använder sig av min lilla ovetenskapliga tes.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 29 oktober 2002, 10:03

Stopp och belägg och hold your horses!!!

Varför inte ta och läsa vad Tolkien har skrivit, och inte Ohlmarks.

Lindir skrev:

[T.Å.] 2463 Vita rådet bildas. Ungefär vid samma tid upphittar Déagol Stoor Härskarringen och mördas av sin bror Sméagol.

Detta har Tolkien skrivit, och borde vi inte lita mer på honom än på vad någon förvirrad trollkarl säger när han löst på hörsägen spekulerar om vad som hänt för över 500 år sedan?
Grejen är att Tolkien inte skriver så. Detta är vad som står i originalet:

"2463 The White Council is formed. About this time Déagol the Stoor finds the One Ring, and is murdered by Sméagol."

Det står alltså ingenting om någon släktskap överhuvudtaget! Jag tror inte att Tolkien skriver någonting om detta någonstans, faktiskt. Jag har alltid tolkat det som om de var vänner.

Trippad kick
Medlem

Inlägg av Trippad kick » 29 oktober 2002, 10:32

hm..Jag tänker mig mer Sméa och Déa som bättre vänner, inget sådär jättenära släktskap med varandra, som bröder. Mer jämnåriga bryllingar :) För släkt ska dom va med varann....

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 29 oktober 2002, 10:55

Danne skrev:Grejen är att Tolkien inte skriver så. Detta är vad som står i originalet:

"2463 The White Council is formed. About this time Déagol the Stoor finds the One Ring, and is murdered by Sméagol."

Det står alltså ingenting om någon släktskap överhuvudtaget! Jag tror inte att Tolkien skriver någonting om detta någonstans, faktiskt. Jag har alltid tolkat det som om de var vänner.
Hoppsan! Varför har de skurit bort Appendicterna från min LoTR ...? Men varför kallar alla encyklopedister (inkl Foster som knappast läst Ohlmarks översättning ...) dem för kusiner? Det måste väl finnas något skäl. De kan väl inte ha hittat på det av misstag - allihop?

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 29 oktober 2002, 12:33

Danne skrev:Det står alltså ingenting om någon släktskap överhuvudtaget! Jag tror inte att Tolkien skriver någonting om detta någonstans, faktiskt.
Lindir: Nä-nä-Nännä-Ná-Ná-Naaaa :P

:lol:

Skriv svar