Pilträdsgubben
Mats har rätt, Flikkan. Just den delen (om Vattnets Väktare) har faktiskt inte PJ hittat på själv.
Även om han förlängt scenen onödigt mycket enligt min mening. Dessutom tycker jag att den gamla principen "det som vi inte får se helt och hållet är mer skrämmande än att visa allt" hade passat bra där.
Även om han förlängt scenen onödigt mycket enligt min mening. Dessutom tycker jag att den gamla principen "det som vi inte får se helt och hållet är mer skrämmande än att visa allt" hade passat bra där.
Håller med.. i Bakshi version ser man ju inte mkt förutom tentaklerna.. funkade helt suverän!Danne skrev:Mats har rätt, Flikkan. Just den delen (om Vattnets Väktare) har faktiskt inte PJ hittat på själv.
(iof älskar jag den tecknade filmen)
- D. Andersson
- Medlem
Om du läser om delen i boken kommer du märka att även någon av karaktärerna (minns inte vem) tänkte det... kan slå uppFlikkan skrev:Tycker det är nog med spänning i Moria, först den vattenspindelliknande saken som försöker sno Frodo från Brödraskapet (varför bara Frodo egentligen, varför ingen av de andra?), sen orcherna, och 'the cave-troll' och sedan balrogen. Varför måste de ha med den där trappan då? Jag tror att vi har fattat att Moria är ett hemskt ställe ändå.
"Ï do not know,¨answered Gandalf; ¨but the arms were all guided by one purpose. Something has crept, or has been driven out of dark waters under the mountains. There are older and fouler things than Orcs in the deep places of the world.¨He did not speak aloud his thought that whatever it was that dwelt in the lake, it had seized on Frodo first among all the Company"
Jag tycker att scenen med både sjömonstret och grottrollet är överdrivet. I boken går inte sjömonstret på så aggressivt (PJ's amerikanska grej) och grottrollet nämns knappt, efter att Frodo huggit Sting i foten på en av dem så drar sig ju alla grottroll tillbaka innan det blir strid.
grottmonster-scenen var så himla utdragen och värdelös nu när man tänker på det....hade det inte räckt med en orcherhövding (som i boken) kommit och kastat ett stort spjut mot Frodo, spettat Frodo och sen blivit halshuggen av Aragorn? Men nej....naturligtvis så måste monsterhelvetet jaga runt Frodo och leka titt-ut....
En annan scen jag kom på att jag stör mig på är när Gandalf spränger bron, det blir värsta antiklimax när Gandalf skriker: YOU SHALL NOT PASS! och bron står kvar och knackar och faller först när balrogen tar ett steg framåt. Alla vet att den kollapsar direkt när Gandalf kör staven i stenen....
En annan scen jag kom på att jag stör mig på är när Gandalf spränger bron, det blir värsta antiklimax när Gandalf skriker: YOU SHALL NOT PASS! och bron står kvar och knackar och faller först när balrogen tar ett steg framåt. Alla vet att den kollapsar direkt när Gandalf kör staven i stenen....
-
Bungo Baggins
- Ny medlem
Dessutom har ju det faktum att det var en orcherhövding som Aragorn slafsade (som spetsade Frodo) en viss inverkan på att Orcherna följer efter the fellowship in i Lothlorien.
"De gör allt för att hämnas en fallen hövding..." eller något liknande säger väl Aragorn när någon undrar om Orcherna verkligen vågar följa efter dem in i Lothlorien?
Å andra sidan så är ju den biten inte med i filmen, när de övernattar uppe i träden och ser orcherna marschera förbi, så det kanske spelar mindre roll...men jag tycker ändå att grotttrollet får för mkt plats, och att det "larvar runt" för mycket och leker kurragömma. Dessutom, om en pil från Legolas kan fälla Nazgûlens flygdjur så borde väl trollet dö av typ två tre stycken? Legolas skjuter ju hejvilt innan eländet stupar...
"De gör allt för att hämnas en fallen hövding..." eller något liknande säger väl Aragorn när någon undrar om Orcherna verkligen vågar följa efter dem in i Lothlorien?
Å andra sidan så är ju den biten inte med i filmen, när de övernattar uppe i träden och ser orcherna marschera förbi, så det kanske spelar mindre roll...men jag tycker ändå att grotttrollet får för mkt plats, och att det "larvar runt" för mycket och leker kurragömma. Dessutom, om en pil från Legolas kan fälla Nazgûlens flygdjur så borde väl trollet dö av typ två tre stycken? Legolas skjuter ju hejvilt innan eländet stupar...
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
-
Bungo Baggins
- Ny medlem
Det är en scen som jag tycker ser lite keff ut i filmen, alltså när sällskapet kommer ut från Moria, och Aragorn vill sätta fart direkt eftersom "det kommer att krylla med orcher här efter solens nedgång" eller något liknande. När man sen ser sällskapet komma ner från bergen och springer över ängen som är mellan Lorien och bergen så kommer först Legolas lite småjoggande och spanar runt, sen kommer en av hoberna (förmodligen Pippin) spurtande som en galning in i skogen.
Det ser ut som om de är jagade av ett mer akut hot om man skall döma av hans panikspringande, medan Legolas ser mer avvaktande ut.
Det ser ut som om de är jagade av ett mer akut hot om man skall döma av hans panikspringande, medan Legolas ser mer avvaktande ut.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Re: Pilträdsgubben
Jag tror som Danne att denna sekvens hade varit ganska omöjlig att få in i filmen på grund av tidsbrist. För att den överhuvudtaget ska tillföra filmen något krävs tid både före och efter händelsen, och eftersom PJ fick skära ner manuset rejält, och även i slutet klippa rejält (vilket faktiskt syns, klippningen lämnar faktiskt en hel del frågetecken) så ser jag faktiskt ingen riktig orsak till varför scenen ska vara med.oakwhisper skrev:Det skulle vore trevligt och sett detta trädet i filmen.
För en icke-insatt person så introduceras ytterligare två karaktärer - vars inverkan på handlingen är tveksam, det är redan som det är mycket folk att hålla reda på utan att blanda in Tom Bombadill, Hjortongull och pilträdsgubben.
Vilket inte är så konstigt då faktiskt Tolkiens verk är kraftigt influerat av de keltiska myterna.Enligt de gamla druiderna så hade man myter om rörliga träd. Man offrade även till träden för att få liv.
FAktum är faktiskt att den här delen av boken är troligen de mest keltisk influerade av hela boken.
Jag tror att Tolkien själv skulle avfärdat idén att hans värld skulle varit influerad av keltiska myter, ett område han var (jämförelsevis) lite mindre insatt i. Jag tycker att den ofta framhållna "kelticismen" i Sagan om Ringen är betydligt mindre framträdande än många andra influenser, främst gamla anglosaxiska.
Angliska OCH saxiska, som i sin tur var både influerad av romersk OCH keltisk kultur.Danne skrev:Jag tycker att den ofta framhållna "kelticismen" i Sagan om Ringen är betydligt mindre framträdande än många andra influenser, främst gamla anglosaxiska.
Angler och saxare är två olika germanska stammar, inte en.