Valars skepnad (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 6 april 2002, 23:55

Iallafall att har samma ord på sex som på att mat vilket har orsakat vissa problem låt mej kalla ordet för Paul Ulvros i den här dialogen från Bilbos partaj

Bilbo- Frodo, vad ska vi ha som Paul Ulvros(mat)?

Frodo- Va! ska vi ha Paul Ulvros(sex) med gesterna?

Bilbo- Nej vi ska bjuda dom på Paul Ulvros(mat).

Frodo- Är du ett luder Bilbo???

Bilbo- Vad snackar du om Frodo jag frågade vad vi ska ha för Paul Ulvros (mat)

Frodo- Tja, analPaul Ulvros(sex)

Bilbo- Syftar du på analpistasch

Frodo- Menar du att vi ska bajsa medans vi har analPaul Ulvros(sex), du är ju för fan helt sjuk i huvut

Ja så lätt kan ett gräl uppstå i Fylke.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 6 april 2002, 23:57

Det där inlägget försvinner nog rätt snabbt om du inte tar bort det själv, NS.
Wendel blir nog inte glad och skäll från det hållet har du ju redan råkat ut för, eller hur?

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 6 april 2002, 23:59

U r so right

Snälla Marcus ta inte bort det

Ill give u more these :monkee: if u dont

Användarvisningsbild
Lord Alzamoth
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Lord Alzamoth » 9 april 2002, 20:25

Angående Hobers sexliv så kan ni ju alltid gå in på:

http://diaries.diagon.org/

och kolla vad dom själva tycker om saken =)

------------------------------------------------------------------------------------
Day Nine:

Aragorn just as pervy as Boromir. Obviously fancies Mr. Frodo. Will kill him if he tries anything.
------------------------------------------------------------------------------------
"His blood on the rocks of Shayol Ghul, washing away the Shadow, sacrifice for man's salvation"

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 20 juni 2002, 17:57

Var kan man läsa Silmarillion eller vad den heter?
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 20 juni 2002, 22:35

köpa den i affärer kallade 'bokhandlar' eller alternativt att gå till så kallade 'bibliotek' där man kan låna böcker under en tid, i motsatt till bokhandlar där man måste 'betala' för dem(alltså ge så kallade 'pengar' i utbyte mot själva boken.).

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 20 juni 2002, 23:04

Misstänker att Bombadill undrade var Silmarillion finns, i vilken bok alltså.
Silmarillion är en egen bok, som är en samling av många olika myter och historier som Tolkien skrev och som hans son, Christopher Tolkien, senare samlade ihop och gav ut.
I övrigt följ, Gili"Yoda"thils anvisningar.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 21 juni 2002, 15:14

Och om man vill tränga ännu djupare in i Tolkiens värld, och hur den utvecklades finns ju alltid "The History of Middle-earth".

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 11 juli 2002, 20:06

måsyte säja att jag skrattade när jag läste inläggen om hobernas sexliv..hehe...jag vet...jag e som jag e... :lol:

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 11 juli 2002, 21:35

Danne skrev:Och om man vill tränga ännu djupare in i Tolkiens värld, och hur den utvecklades finns ju alltid "The History of Middle-earth".
Det gäller dock att hålla tungan rätt i mun i så fall. Jag läste igenom, jag tror det var Lays of Beleriand eller Shaping of M-E, lite halvseriöst första gången. Efter ca 50 sidor var jag helt lost. :roll: Olwë i Silmarillion är här Elwë och Thingol är Elwës bror(!?). Vanyar heter helt plötsligt Teleri och Teleri kallas Solosimpi... man blir lätt snurrig i huvudet. :P

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 12 juli 2002, 19:58

hehe...låter som en lite komplicerad bok.. :roll:

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 12 juli 2002, 21:02

Ingen av böckerna i "The History of Middle-earth" är ju någon skönlitterär bok i egentlig mening, utan en presentation av Tolkiens tidigare versioner och utkast, som givits en noggrann vetenskaplig granskning av sonen Christopher. Om man inhandlar dem i tron att man ska får nåt i stil med LotR blir man nog grundligt besviken.

Jag har själv inte läst alla delar (skäms på mig!), men nog finns det likväl en hel del pärlor! Jag har själv haft störst behållning av att läsa de delar som handlar om "Ringens" tillkomst, antagligen eftersom det är den som jag är mest insatt i. Då får man veta massa spännande saker om hur den växte fram, som att Frodo i början hette Bingo, Vidstige var en hob, som pga av att han hade skor kallades Trotter, med mera!

Användarvisningsbild
Mad Mac
Medlem

Inlägg av Mad Mac » 12 juli 2002, 23:14

Danne skrev:Ingen av böckerna i "The History of Middle-earth" är ju någon skönlitterär bok i egentlig mening, utan en presentation av Tolkiens tidigare versioner och utkast, som givits en noggrann vetenskaplig granskning av sonen Christopher. Om man inhandlar dem i tron att man ska får nåt i stil med LotR blir man nog grundligt besviken.

Jag har själv inte läst alla delar (skäms på mig!), men nog finns det likväl en hel del pärlor! Jag har själv haft störst behållning av att läsa de delar som handlar om "Ringens" tillkomst, antagligen eftersom det är den som jag är mest insatt i. Då får man veta massa spännande saker om hur den växte fram, som att Frodo i början hette Bingo, Vidstige var en hob, som pga av att han hade skor kallades Trotter, med mera!
Ja de är lite mer greppbara, eftersom Sagan om Ringen ligger närmare hjärtat än vad Silmarillion gör (för mig iaf). Har dock inte heller läst alla. Vilka delar bearbetar LotR? Bok 6-9 eller? Jag hade tänkt att läsa dem alla i ordning, men i och med min bristande ekonomi som student (typ man måste proritera mat och hyra och sånt larvigt :roll: ), så har jag inte haft råd med alla delarna ännu. :(

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 juli 2002, 13:37

jaa..jagvte att den inte e som trilogin...Vidstige en hob...hmm...jaja

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 juli 2002, 17:52

Bok 6-8 behandlar Ringen, samt början av bok 9. Ett tips är en box (som jag fick i julklapp för nåt år sedan) som har samlat dessa böcker, men bara början av bok 9, om man bara är intresserad av Ringens tillblivelse.

Sedan finns även bok 12 (den sista delen) som till stor del tar hand om tilkomsten av de olika "appendixen" till Ringen (som i Sverige ju givits ut i Ringens Värld). Den boken innehåller också de två oavslutade berättelser om Midgård som Tolkien gav sig på efter Ringen, mycket fascinerande. Den första The New Shadow handlar om nya hemskheter i Gondor under Fjärde Åldern, medan Tar-Elmar beskriver Númenoranernas räder i Midgård sedda genom Midgårdsbornas ögon. Fascinernade, men, som sagt, oavslutade (eller påbörjade vore kanske rättare...)

Skriv svar