Eärendils öde

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 26 maj 2004, 16:00

Vad jag förstår så fick ingen alv alls komma till Valinor vid den tidpunkten emn Elwing fick ändå tillåtelse pga att hon kom för sin kärlek till Eärendil...

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 26 maj 2004, 23:14

Jag tror också det var så att ingen fick komma till Valinor.. dessutom var Elwing ju gift med en Noldor.. kanske det i normala fall skulle göra att hon dras in i noldors dom..typ som Thingol blev indragen när han bad Beren hämta en silmarill..

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 26 maj 2004, 23:30

Ja det verkar som om alla som får med silmarillerna att göra får domen över sig! Förresten har jag aldrig gillat Thingol...

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 27 maj 2004, 10:32

Calan skrev:Ja det verkar som om alla som får med silmarillerna att göra får domen över sig! Förresten har jag aldrig gillat Thingol...
Nä, han verkar otroligt arrogant. Reta upp dvärgarna ensam i grottorna. Vad förväntade han sig; att de stolta dvärgarna skulle be om ursäkt... :?

/A

thorin
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 8 januari 2004, 22:12
Ort: stockholm

Inlägg av thorin » 27 maj 2004, 11:10

¨han är ju trots allt en uralv och ursprungliga ledaren för Teleri, den största alvskaran.. har har skådat amans ljus och är enda någonsin som har haft sex (iaf gift med )med en maia.. Han är längst i världen och hans dotter är den vackraste varelsen någonsin.. Han tycker nog han förtjänar lite creds =) dessutom är hans kungarike det första i Beleriand och därför tycker han atthan är högste härskaren.. =)

nä men detta tycker jag e rätt coolt med tolkien.. Alla som är med ser främst till sina egna intressen och ingen är alltigenom god eller gör rätt moraliskt alltid.. Det gör historierna mycket bättre tycker jag =)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 27 maj 2004, 11:20

thorin skrev:¨han är ju trots allt en uralv och ursprungliga ledaren för Teleri, den största alvskaran.. har har skådat amans ljus och är enda någonsin som har haft sex (iaf gift med )med en maia.. Han är längst i världen och hans dotter är den vackraste varelsen någonsin.. Han tycker nog han förtjänar lite creds =) dessutom är hans kungarike det första i Beleriand och därför tycker han atthan är högste härskaren.. =)
:lol: Härligt inlägg...Konstigt att han släppte Luthien till Beren som "bara" är en människa, även om han hämtade silmarillen. Det var ju precis fel tidpunkt att reta upp dvärgarna också, hela Midgård stod ju under hot om invasion.
thorin skrev:nä men detta tycker jag e rätt coolt med tolkien.. Alla som är med ser främst till sina egna intressen och ingen är alltigenom god eller gör rätt moraliskt alltid.. Det gör historierna mycket bättre tycker jag =)
Man måste ju tänka på sig själv också och se till det egna folkets bästa.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 27 maj 2004, 15:20

Men jag har ogillat han genom hela berättelsen. Allt han säger tycker jag är konstigt och dumt! Jag har aldrig heller gillat Boromir! Från första gången man fick stifta bekantskap med honom i Vattnadal ogillade jag honom. Jag tror det var för att han jämt skulle prata emot Aragorn hela tiden. Jag kände hela tiden på mig att han skulle svika brödraskapet!!!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 27 maj 2004, 18:07

Ja, när Gandalf, var det väl, sa att någon skulle svika brödraskapet så förstod man ganska snabbt att det skulle vara Boromir. Det kändes att han var den svagaste länken...

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 08:53

Ja redan i Hollin börjar han med sina dumheter! Han verkar alltid sur och ska alltid tala emot ledarna fast han egentligen inte vet ett skit!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 10:01

Calan skrev:Ja redan i Hollin börjar han med sina dumheter! Han verkar alltid sur och ska alltid tala emot ledarna fast han egentligen inte vet ett skit!
Jag tror i och för sig att Boromir är ganska allmänbildad när det gäller historian, men att han blir påverkad av ringen redan från början och felaktigt tror att Gondor ska kunna använda sig av ringen.

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 12:33

Konstigt ändå att en så stor man som Boromir, en hjälte av en ädel släkt inte kan kontrollera ringens begär. Men den ynkliga pch obetydliga hoben Frodo som dessutom utstår mycket värre saker av ringen klarar det nästan hela vägen...

Nayya
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 januari 2004, 18:08
Ort: Mina Skogar

Inlägg av Nayya » 28 maj 2004, 13:00

Små personer är kanske inte starka, men sega uta bara F*N!! :lol: Jag tror att juste eftersom Boromir var stor, stark och hade makt så blev han tagen. Tycker det bevisas genom att när Sam har ringen och den lockar honom att vara härskare så har han ändå "hobbit-sense" och vill inte ha mer än en trädgård som han själv kan sköta. Boromir drömde säkerligen om att vara en stor, mäktig, god härskare över sitt folk, och det gjorde honom utsatt.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 18 december 2003, 18:51
Ort: Sundsvall

Inlägg av Calan » 28 maj 2004, 14:23

Det har du nog fullkomligt rätt i!!!

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 28 maj 2004, 14:45

Nayya skrev:Små personer är kanske inte starka, men sega uta bara F*N!! :lol: Jag tror att juste eftersom Boromir var stor, stark och hade makt så blev han tagen. Tycker det bevisas genom att när Sam har ringen och den lockar honom att vara härskare så har han ändå "hobbit-sense" och vill inte ha mer än en trädgård som han själv kan sköta. Boromir drömde säkerligen om att vara en stor, mäktig, god härskare över sitt folk, och det gjorde honom utsatt.
Faramir borde kanske också känna jus en sådan önskan, eftersom han hela tiden blir nedvärderad av Denethor?

/A

Nayya
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 januari 2004, 18:08
Ort: Mina Skogar

Inlägg av Nayya » 28 maj 2004, 18:03

nja... tror jag inte. Han hade ingen önskan om att bli härskare (vad jag uppfattade) utan bara att bli älskad av sin far. Dock inte älskad bara för att han tog hem en metallbit (om det så inte var någon vanlig metallbit... :D )

Skriv svar