Alvernas åldrande (?)

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Viking`
Ny medlem

Inlägg av Viking` » 12 maj 2004, 15:54

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 13 maj 2004, 09:51

Sauron borde väl vara äldre än dom båda?
Gandalf också kanske.
Sauron och Gandalf är dock inte från Midgård.

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 13 maj 2004, 23:23

Calan hur får du det till att Cirdan måste vara född innan galadriel och finarfin ? cirdan nämns först efter "att många år förflutit" efter det att Noldor kom till valinor,, både cirdan och Galadriel kanske hade hunnit födas och växa upp under den tiden.. Det troligaste är att Cirdan är äldre än galadriel, men vad jag menade var helt enkelt, som jag skrev, att hon är den i midgård som man vet INTE vaknade, och som man vet föddes under trädens tid. Med cirdan har man ingen aning mer än att han levde under trädens tid..

men som sagt han är ju troligen äldst bland de namngivna alverna i midgård :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 14 maj 2004, 08:44

Viking` skrev:
Usquebaugh skrev:Visst, bara för att inga namn nämns betyder ju inte att det inte fanns många väldigt gamla alver kvar i Midgård.

En svår fråga, vilken uppfattning har ni om hur många alver som vaknade vid Cuivienen?

/A
Var det inte 144 stycken? Vet inte om det är riktigt rimligt eller ens sant, men det är någonting som jag har fått för mig :)
Har du någon aning var du hört eller läst det?

/A

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 14 maj 2004, 08:58

Han nämns visst långt före! När hans teleri drar fram över Midgård för att sätta av mot Valinor så stannar han och en grupp alver kvar och bosätter sig vid stranden och börjar bygga båtar, redan då kallas han Cirdan Skepssbyggaren. Kan visa dig citat från Silmarillion. Från kapitlet "OM Eldamar och Eldalies furstar":

"Några lyckades han dock övertala att stanna kvar, och dessa var falatrhim, Falas alver, som senare hade sina boningari hamnare Brithombar och Eglarest och blev de första sjömänenn i Midgård och de första som byggde farty där. Deras härskare var Cirdan Skeppsbyggare"

Detta citat kommer alltså från en tid i boken där knappast Finarfin eller Galdriel ens är påtänkta...

Viking`
Ny medlem

Inlägg av Viking` » 14 maj 2004, 16:49

Usquebaugh skrev:
Viking` skrev:
Usquebaugh skrev:Visst, bara för att inga namn nämns betyder ju inte att det inte fanns många väldigt gamla alver kvar i Midgård.

En svår fråga, vilken uppfattning har ni om hur många alver som vaknade vid Cuivienen?

/A
Var det inte 144 stycken? Vet inte om det är riktigt rimligt eller ens sant, men det är någonting som jag har fått för mig :)

/A
Om du läste mitt senaste inlägg, så... :) Här står lite om ämnet...

http://www.suite101.com/article.cfm/tolkien/54681

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 14 maj 2004, 19:53

Viking` skrev:
Usquebaugh skrev:
Viking` skrev:

/A

/A
Om du läste mitt senaste inlägg, så... :) Här står lite om ämnet...

http://www.suite101.com/article.cfm/tolkien/54681
Jag vet, såg det i efterhand, ber om ursäkt :oops:

/A

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 14 maj 2004, 20:19

ja men calan, de alver osse lyckades locka att stanna kvar var falathrim.. innan dess hade ulmo fört noldor till aman, och efter att "många år förflutit" återkom han till midgård, och det var ju då som osse lyckades få falathrim att stanna kvar, och det var vid den tidpunkten Cirdan var deras ledare.. under dessa många år kan ju galadriel ha fötts och även cirdan. Det är ju inte troligt, men vad jag menade med galadriel var bara att man _vet_ att hon inte vaknade utan föddes i aman.. man vet inte med säkerhet om eller när cirdan föddes, och det kan alltså i praktiken varit efter galadriel..

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 15 maj 2004, 00:02

Men jag tror inte att det skiljer så pass många år så att Galadriel hinner födas! Fast det får vi aldrig reda på...

Cirdan har skägg men det har inte Galadriel fått :D

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 15 maj 2004, 14:47

Calan skrev:Cirdan har skägg men det har inte Galadriel fått :D
Vilket är väldigt mysko eftersom alver inte har skäggväxt, men en liten miss av Tolkien antar jag. Jag har för mig att vi diskuterade det här nån gång förut, och att jag räknade ut att Cirdan var vid fjärde ålderns början ca 17.000 år gammal

Användarvisningsbild
Joohn
Medlem

Inlägg av Joohn » 15 maj 2004, 15:08

Danne skrev:
Sauron borde väl vara äldre än dom båda?
Gandalf också kanske.
Sauron och Gandalf är dock inte från Midgård.
Det stod bara "i Midgård" så..

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem

Inlägg av Usquebaugh » 15 maj 2004, 16:20

Ursäkta att jag upprepar mig men är det ingen som vet var de födelseårtal som anges i "Annals of Arda" kommer ifrån. Finns de angivna i någon litteratur av Tolkien eller är de påhittade?

T.ex. står det om Galadriel:

"Born in Aman V.Y.t.1362. Departed over the sea T.A.3021."

http://www.annalsofarda.dk/annals-of-ar ... /Elves.htm

/A

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 maj 2004, 16:45

Vilket är väldigt mysko eftersom alver inte har skäggväxt, men en liten miss av Tolkien antar jag.
Tolkien skriver någonstans att alver endast får skägg när de är mycket gamla.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 16 maj 2004, 11:37

Danne skrev:Tolkien skriver någonstans att alver endast får skägg när de är mycket gamla.
Ja, när du säger det så minns jag det. Vart står det däremot? Jag ska leta rätt på det, återkommer snart...

thorin
Medlem

Inlägg av thorin » 16 maj 2004, 14:36

Usque, jag antar att dom har fått årtalen från boken "Hur år täljdes"
men vet inte säkert

Skriv svar