Moria efter Ringens krig?
Moria efter Ringens krig?
Befolkar dvärgarna Moria efter Ringens krig? Med tanke på att Durins bane hade dött för Gandalfs hand så borde det väl vara rätt så rimligt att tro att någon/några av Durins ätt skulle försöka sig på att återta sina gamla salar från de fåtaliga orcher som är kvar efter kriget, eller?
Det står i Ringens värld att Gimli tog med sig en del av Erebors dvärgar till Glittergrottorna. Om de andra stannade eller flyttade till Moria kan inte jag svara på. Men jag kan inte tänka mig att en dvärg av Durins ätt väljer Glittergrottorna före Moria så jag skulle inte tro att dvärgar flyttade till Moria. Dessutom tror jag att fasan fortfarande fanns kvar där.
Om andra raser än människan skulle tyna bort så gäller nog inte de dom första 100 åren, alltså på kung Elessars tid. Då bodde det dvärgar i Glittergrottorna och alver i Ithilien, det är jag säker på. Dessutom tror jag inte hoberna flyttade. Men iofs förbjöd Aragorn alla männsikor att beträda Fylke...
Om andra raser än människan skulle tyna bort så gäller nog inte de dom första 100 åren, alltså på kung Elessars tid. Då bodde det dvärgar i Glittergrottorna och alver i Ithilien, det är jag säker på. Dessutom tror jag inte hoberna flyttade. Men iofs förbjöd Aragorn alla männsikor att beträda Fylke...
Enligt History of Middle-earth, vol XII återkoloniserades Moria:
Från The Thains Book:
Från The Thains Book:
There is no detailed information on what became of Khazad-dum after the War of the Ring. However, according to one source (HoME XII, p. 278) there came a time when a king named Durin VII returned to Khazad-dum and its halls were filled with light and music and the sound of hammers once more and the realm endured until the world grew old and the days of Durin's race were over.