Moria efter Ringens krig?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Viking`
Ny medlem

Moria efter Ringens krig?

Inlägg av Viking` » 22 mars 2004, 14:12

Befolkar dvärgarna Moria efter Ringens krig? Med tanke på att Durins bane hade dött för Gandalfs hand så borde det väl vara rätt så rimligt att tro att någon/några av Durins ätt skulle försöka sig på att återta sina gamla salar från de fåtaliga orcher som är kvar efter kriget, eller?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 22 mars 2004, 19:42

Jag tror att Tolkien tänkte sig fjärde åldern som människans tidevarv och att de andra raserna skulle tyna bort med tiden.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 22 mars 2004, 20:29

Det står i Ringens värld att Gimli tog med sig en del av Erebors dvärgar till Glittergrottorna. Om de andra stannade eller flyttade till Moria kan inte jag svara på. Men jag kan inte tänka mig att en dvärg av Durins ätt väljer Glittergrottorna före Moria så jag skulle inte tro att dvärgar flyttade till Moria. Dessutom tror jag att fasan fortfarande fanns kvar där.

Om andra raser än människan skulle tyna bort så gäller nog inte de dom första 100 åren, alltså på kung Elessars tid. Då bodde det dvärgar i Glittergrottorna och alver i Ithilien, det är jag säker på. Dessutom tror jag inte hoberna flyttade. Men iofs förbjöd Aragorn alla männsikor att beträda Fylke...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 22 mars 2004, 21:42

Enligt History of Middle-earth, vol XII återkoloniserades Moria:

Från The Thains Book:
There is no detailed information on what became of Khazad-dum after the War of the Ring. However, according to one source (HoME XII, p. 278) there came a time when a king named Durin VII returned to Khazad-dum and its halls were filled with light and music and the sound of hammers once more and the realm endured until the world grew old and the days of Durin's race were over.

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 22 mars 2004, 22:26

Se där!!! Då har man lärt sig något idag också då...

Skriv svar