För att förklara det mer utförligt, på bio kör man med 24 bilder per sekund. Det stämmer inte med vare sig PAL eller NTSC. Det finns två sätt att komma tillrätta med problemet. I PAL-systemet kör man helt enkelt bildrutorna som de är, men i 25 bilder per sekund. Därför går filmen något snabbare. Skulle man göra likadant i NTSC, skulle filmen gå så mycket snabbare att man stördes av högre tonhöjd, snabbare rörelser, etc. Därför använder man en annan metod, vilken beskrivs i denna artikel. Det innebär att man inom NTSC kan ha exakt samma speltid som på bio. Därav skillnaderna i speltid.B Hellqvist skrev:Det rör sig om en skillnad på 3-4%, vilket förklarar varför FOTR: TE är 178 minuter på bio, men bara 173 minuter på DVD/VHS. Kassetterna anger dock speltiden på bio.Danne skrev:Pal är helt enkelt det europeiska sättet att visa film/TV, där, om jag minns rätt, vi har något färre bildrutor/sekund än det amerikanska (NTSC). Jag är fruktansvärt oteknisk, så säkerligen har jag fel, och någon kan förklara det bättre. Det viktigaste är dock: vi missar egentligen av filmen, den bara gå något snabbare i Europa.vilken fröjd,men vad är detta pal-system som berövar oss 10 minuters njutning? censur?,omotiverad bortklippning bara för att hålla censur-myndigheterna med arbete?
Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*
-
Ëar-Mikael
- Medlem
Nåra saker som jag retar gallfeber på när d gäller PJ:
*Balrogens storlek, uppfattade att en balrog va 4m och inte 10m.
*De goda soldaternas stridsskicklighet=0
*Narsil
*Glorfindel
*Celeborn åker istället för Círdan på slutet av RoTK
*PJ ändrar historien i LoTR, me att sudda ut Glorfindel o Círdan
Tycker PJ har fångat "andan" som finns i böckerna till filmerna men alla dessa fel han gör minskar den rejält för en intresserad o någolunda insatt tolkien-fan.
"Shame on you, PJ!"
*Balrogens storlek, uppfattade att en balrog va 4m och inte 10m.
*De goda soldaternas stridsskicklighet=0
*Narsil
*Glorfindel
*Celeborn åker istället för Círdan på slutet av RoTK
*PJ ändrar historien i LoTR, me att sudda ut Glorfindel o Círdan
Tycker PJ har fångat "andan" som finns i böckerna till filmerna men alla dessa fel han gör minskar den rejält för en intresserad o någolunda insatt tolkien-fan.
"Shame on you, PJ!"
-
Ëar-Mikael
- Medlem
Varken Celeborn eller Círdan åker med Ringbärarnas båt till Valinor. Celeborn vet jag inte när han åker men Círdan åker med det allra sista skeppet till Valinor. Han är alltså den sista av alla Midgårds alver som lämnar stället. Fast man vet inte riktigt om Elladan och Elrohir åkte över eller ej.
En sak i filmen som jag tyckte var konstigt var att Grå Hamnarna var så stora. På filmen var det värsta stora staden som Minas Tirith typ. Jag har för mig att det bara ska vara några få stenhus och en stor båtverkstad...
En sak i filmen som jag tyckte var konstigt var att Grå Hamnarna var så stora. På filmen var det värsta stora staden som Minas Tirith typ. Jag har för mig att det bara ska vara några få stenhus och en stor båtverkstad...
Ja Celeborn och Thranduil krossar Dol Guldur, men det gör dom ungefär samtidigt som Svarta tornet störtar, alltså långt innan Frodo drar västerut
. Cirdan åker med Gandalf till Valinor, Cirdan sade ju till Gandalf vid dennes ankomst till midgård att; jag skall vänta med sista skeppet på dig för återresan.
Nej, Círdan åker inte med Gandalf över Havet. Skeppet Gandalf åkte med var inte det sista. Både Celeborn och Sam åkte vid senare tillfällen.Aldarion skrev:Ja Celeborn och Thranduil krossar Dol Guldur, men det gör dom ungefär samtidigt som Svarta tornet störtar, alltså långt innan Frodo drar västerut. Cirdan åker med Gandalf till Valinor, Cirdan sade ju till Gandalf vid dennes ankomst till midgård att; jag skall vänta med sista skeppet på dig för återresan.
- Halifírien
- Medlem
får intrycket av att jag blir den som inte tycker att rotk var den bästa filmen i världshistorien, och det förvånar mig.
Första filmen tycker jag var rätt OK. En mystisk atmosfär och mer stämning än patetiskt filmade actionscener gjorde den riktigt sevärd.
Med andra filmen märktes tyvärr en klar nedgång.
De i antal ökande direkta övertrampen som jag anser PJ gjorde sig skylding till (ta exempelvis Gandalfs "andeutdrivning" av Saruman, Faramirs ohövliga uppträdande och Gimlis med flera utmålning som urfjantiga sprattelgubbar) gjorde sig alltmer påminda där jag satt och skrivcade mig av olust i biosalongen.
Men nu sedan jag, sist av alla, äntligen gått och sett den sista av de tre så måste jag reservera mig, harkla min strupe och utbrista:
ROTK, IMO, GRÄNSAR TILL ATT VARA DEN MEST IDIOTISKA, PATETISKA OCH CP-ÖVERSKATTADE SMÖRJA SOM NÅGONSIN KOMMIT ATT BESUDLA OCH FÖRDÄRVA GOD LITTERATUR.
observera bara att detta är min helt personliga inställning, och jag respekterar fullständigt folk som tycker annorlunda. tro mig, flera av mina bästa vänner bara äääälskar filmen. men för min egen del så tror jag att min relation med filmatiseringen av "härskarringen" är över, och nu väntar ett drygt arbete med att omsorgsfullt läsa om böckerna från pärm till pärm för att återställa lite av lugnet och sedan glömma allt vad PJ och hans hejdukar heter
Första filmen tycker jag var rätt OK. En mystisk atmosfär och mer stämning än patetiskt filmade actionscener gjorde den riktigt sevärd.
Med andra filmen märktes tyvärr en klar nedgång.
De i antal ökande direkta övertrampen som jag anser PJ gjorde sig skylding till (ta exempelvis Gandalfs "andeutdrivning" av Saruman, Faramirs ohövliga uppträdande och Gimlis med flera utmålning som urfjantiga sprattelgubbar) gjorde sig alltmer påminda där jag satt och skrivcade mig av olust i biosalongen.
Men nu sedan jag, sist av alla, äntligen gått och sett den sista av de tre så måste jag reservera mig, harkla min strupe och utbrista:
ROTK, IMO, GRÄNSAR TILL ATT VARA DEN MEST IDIOTISKA, PATETISKA OCH CP-ÖVERSKATTADE SMÖRJA SOM NÅGONSIN KOMMIT ATT BESUDLA OCH FÖRDÄRVA GOD LITTERATUR.
observera bara att detta är min helt personliga inställning, och jag respekterar fullständigt folk som tycker annorlunda. tro mig, flera av mina bästa vänner bara äääälskar filmen. men för min egen del så tror jag att min relation med filmatiseringen av "härskarringen" är över, och nu väntar ett drygt arbete med att omsorgsfullt läsa om böckerna från pärm till pärm för att återställa lite av lugnet och sedan glömma allt vad PJ och hans hejdukar heter