Irritation

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Irritation

Inlägg av Darius » 16 februari 2004, 12:26

Första gången jag läste böckerna så fick min fantasi flöda fritt och man skapade sina egna miljöer ur boken m.m

Ju mer man läste dom ju mer invecklade och detaljerade vart min fantasi skildring av boken och helt plötsligt så började ansiktena på personer fastna och jag kunde lätt få fram ett ansike av personen via en beskrivning i boken.

Men det var ju som sagt min fantasis beskrivning av huvudpersonerna och omgivningarna , Stora slag vart ännu större i fantasin och det är inget jag klagade över.

Men efter att ha sett filmerna och nu läst böckerna ännu en gång så vart jag nästan lite arg , Jag som har arbetat i så många år för att få fram dessa ansikten hittade dom inte nu utan jag såg t.ex orlando bloom vart och varannan gång.

Irriterande tycker jag , Kalla mig knäpp men nu ser jag filmens ansikten i boken. Inte något som jag skulle föredra faktiskt. Får helt enkelt nollställa mig och börja om från början. Gillade mina ansikten jag hade :P

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 16 februari 2004, 20:01

jag hade. kanske som tur va, inte föreställt mig några utseenden när jag läste boken så jag hade inte något att förstöra. men många av dom landskapen som jag fick i boken har jag kvar hur dom såg ut även om filmens också finns där

Användarvisningsbild
Alida
Ny medlem

Inlägg av Alida » 16 februari 2004, 21:27

jag har aldrig förestället mej några speciella utseenden men däremot platserna. Även om de var jättefint gjort så stämde inte allt ihop med mina tankar. Fast Minas tirith var överraskande bra gjort. :wink:

Användarvisningsbild
jimPeMelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av jimPeMelin » 17 februari 2004, 11:22

Alida skrev:jag har aldrig förestället mej några speciella utseenden men däremot platserna. Även om de var jättefint gjort så stämde inte allt ihop med mina tankar. Fast Minas tirith var överraskande bra gjort. :wink:
Allt detta är ju oerhört subjektivt.

ag har själv skapat mig en bild av midgård via Bakshis teckande film (som jag delvis tagit till mig och sedan förkastat alltefter att jag blivit äldre), Alan Lees teckningar och allra mest Tolkiens egna illustrationer, vilka trots sin naiva enkelhet ändå tilltalar mig mest.

Lee får väl med ugångspunkt från Tolkiens grund vara den som skapat min 'realistiska' uppfattning om landskap och personer när jag läst böckerna.

Samtidigt ser jag ibland fel saker ... jag upplevde alltid Skuggfaxe som åttabent som Sleipner... kopplade väl ihop Gandalf-Oden/Skuggfaxe-Sleipner på nåt konstigt sätt. Likheterna finns ju där. :)

Digital_Dödsmaskin
Medlem

Inlägg av Digital_Dödsmaskin » 17 februari 2004, 23:07

Gillade mina ansikten jag hade
Snart kommer de små rösterna också :D

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 17 februari 2004, 23:17

Ansiktena från filmen har även fastnat för mig. Men jag tycker inte det är något problem. Det blir bara enklare att skapa sig en bild av Midgård. Vissa platser finns dock kvar i hjärnan!

mealyan
Ny medlem

Inlägg av mealyan » 23 februari 2004, 18:42

Håller med dig Darius!!! Jag hade också jättebra bilder på platser och figurerna!! Men så fort man så filmen förstördes dom...
Det är verkligen irriterande!!! :x

Användarvisningsbild
Never Spirit
Medlem

Inlägg av Never Spirit » 25 februari 2004, 00:24

Mina visioner är ändå sedan länge förstörda av Bakshees film :?

Användarvisningsbild
Halbarad
Medlem

Inlägg av Halbarad » 1 mars 2004, 08:50

jag tycker det är så att handlingen i mitt eget huvud förstörs av fimen....jag läser om nu på engelska och det blir så mycke aha var det så...trodde det var så..ajjsuted et var filmen..skitjobigt

Användarvisningsbild
Calan
Medlem

Inlägg av Calan » 1 mars 2004, 11:02

Så har det faktiskt blivit för mig också! Därför känner jag att jag måste läsa böckerna för att inte glömma bort den verkliga handlingen... Skitjobbigt!!!

Skriv svar