The Hobbit av Peter Jackson
-
Christian von Danzig
- Utsparkad
The Hobbit av Peter Jackson
Vad tror ni? Skulle det vara något att se?
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
problemet med filmatiseringar
problemet med filmatiseringar är ju att de inte bara visar platserna som man vill "uppleva" utan de misshandlar även berättelsen och mytologin.Aldarion skrev:Absolut. Vill verkligen se Mörkmården, och ensamma berget. Men främst av allt så vill jag se Smaug.
Jag är negativ till fler biofilmatiseringar.
Jag skulle dock vilja se en typisk BBC dokumentär om Arda, liknande Dinosauriernas Tid eller andra historiska dramatiserade dokumentärer, fast då baserad på Silmarillion och Lays of Beliriand.
- Jesusmoma
- Medlem
- Kontakt:
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Du behöver inte se dem.problemet med filmatiseringar är ju att de inte bara visar platserna som man vill "uppleva" utan de misshandlar även berättelsen och mytologin.
Och vad blir skillnaden, menar du? Även dessa typer av dramatiseringar i dokumentär stil blir ju tvungna att visualisera personer och platser, samt genomföra ändringar och liknande.Jag skulle dock vilja se en typisk BBC dokumentär om Arda, liknande Dinosauriernas Tid eller andra historiska dramatiserade dokumentärer, fast då baserad på Silmarillion och Lays of Beliriand.
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Dessvärre behöver jag ju det *darrar kraftig på handen*, det är bara att det blir som orent tjack ju! Tar ju år att återhämta sig å man får obotliga men av det!Danne skrev:Du behöver inte se dem.problemet med filmatiseringar är ju att de inte bara visar platserna som man vill "uppleva" utan de misshandlar även berättelsen och mytologin.
Allvarligt talat (har nämnt detta tidigare i nån tråd) så är det jag har mest problem med att en filmatisering blir en annan version av berättelsen, men jag är enbart intresserad av Tolkiens skapelse. När sedan biobesökarna vill prata med mig om SoR (oc de är många fler än dem som läst böckerna) så vill dom alltid debattera filmerna som jag själv blivit lite less på. Så jag drabbas ju av filmerna även om jag inte ser dem.
Nu ska man inte ta det som att jag vill förbjuda framtida filmer att göras. Jag är nog lika nyfiken som alla andra på hur det skulle bli och jag skulle gladeligen gå och se dem, men jag skulle säkert drabbas av samma lätta besvikelse som efter de tre nu gjorda av Peter Jackson. Det ävad jag försöker skydda mig emot.
En dokumentär av den typen är ju oftast populärvetenskaplig och man kan se det med mer distans och sedan känna sig lite allmänbildad efteråt.Danne skrev:Och vad blir skillnaden, menar du? Även dessa typer av dramatiseringar i dokumentär stil blir ju tvungna att visualisera personer och platser, samt genomföra ändringar och liknande.Jag skulle dock vilja se en typisk BBC dokumentär om Arda, liknande Dinosauriernas Tid eller andra historiska dramatiserade dokumentärer, fast då baserad på Silmarillion och Lays of Beliriand.
Jag tror dessutom en sådan skulle bota många biobesökares kunskapstörst om de inte fortfarande inte vill börja läsa Tolkien efter LOTR trilogin.
Jag tycker därutöver ungefär samma saker om alla spinoffprodukter, spel, rollspel mm, men jag kommer lika gärna att kasta mig över dessa och sluka dem med hull och hår, med risken att bli lite besviken för att de inte kommer att tillföra mitt Tolkienberoende något substansiellt.
- Lord Alzamoth
- Ny medlem
- Kontakt:
Re: problemet med filmatiseringar
Vad är en biofilmatisering?jimPeMelin skrev:problemet med filmatiseringar är ju att de inte bara visar platserna som man vill "uppleva" utan de misshandlar även berättelsen och mytologin.Aldarion skrev:Absolut. Vill verkligen se Mörkmården, och ensamma berget. Men främst av allt så vill jag se Smaug.
Jag skulle dock vilja se en typisk BBC dokumentär om Arda, liknande Dinosauriernas Tid eller andra historiska dramatiserade dokumentärer, fast då baserad på Silmarillion och Lays of Beliriand.
- jimPeMelin
- Medlem
- Kontakt:
Re: problemet med filmatiseringar
Till skillnad mot tex tv-filmatiseringar.Aeglos skrev:Vad är en biofilmatisering?
Motsvarande engelskans "theatrical movie".
Det är inte vad jag har hört. Dessutom tror jag det är upp till New Line att köpa loss rättigheterna. Vad jag förstår är de kluvna: New Line har inspelningsrättigheterna och Universal (?) har distributionsrättigheterna, eller något i den stilen.Tydligen så har Jackson köpt loss rättigheterna till The Hobbit och planerar att påbörja inspelning så snart King Kong är färdig.
Det är nog inte alls säkert...Om det blir nån filmatisering av Bilbo så tror jag att den kommer att bok och film kommer vara mer överenstämmande än trilogin..
Hehe, jag är tydligen smolket i allas glädjebägare idag!